redakce | Zprávy / Festivalové | 05.04.2022
Nabízíme aktuální informace o letošním programu NODO. Program 6. bienále nabídne vedle celovečerních oper současnosti také nové, žánrově nejednoznačně uchopitelné kusy experimentálního rázu. Prostor dostanou „klasičtí“ avantgardisté i nejmladší skladatelská generace. Do Ostravy přijedou pěvci z USA i Evropy, inscenační týmy z Polska, Německa, Slovenska i od nás. Ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským a nově s Conservatorio di Musica di Vicenza “Arrigo Pedrollo”. Festival se koná v obou divadlech NDM a na dalších místech.
více o festivalu zde
Festival bude zahájen v sobotu 25. června operou Superflumina (2010) italského skladatele Salvatora Sciarrina. Alarmující monolog Ženy bez domova, která žije na vlakovém nádraží a rozjímá o svém údělu a tíživé samotě uprostřed davu. Momenty ze života, který je závislý na okolním proudění a pozornosti cizích osob. Situace, které jsme svědky dnes a denně. V hlavní roli Ženy se představí dvorní pěvkyně Sciarrinových oper, jeho Múza Anna Radziejewska. Operní debut mladého skladatele Matouše Hejla se uskuteční ve spolupráci s divadelním spolkem JEDL, a to pod vedením význačného režiséra Jana Nebeského, v neděli 26. června. Pondělí 27. června nabídne monumentální, šestihodinové dílo Petra Kotíka Many Many Women (1975–78), které bude poprvé provedeno scénicky.
V úterý 28. června představí festival tři komorní opery mladé skladatelské generace. Vznikají na objednávku festivalu NODO z iniciativy ředitele NDM Jiřího Nekvasila. V rámci tohoto večera se spojí hudba Judith Berkson z USA (Partial Memories), anglického skladatele Jamese Laytona (saudade) a brněnské skladatelky a performerky Lucie Páchové (Approximate). Ačkoliv jsou opery komponovány nezávisle na sobě, všechny se nějakým způsobem dotýkají problematiky paměti a vnímání reality. Středeční večer se uskuteční ve Ski areálu v Palkovicích nedaleko Ostravy. Právě zde bude ve světové premiéře uvedena experimentální opera Nulanus (2021) slovenského skladatele Miroslava Tótha, který opět rozehrává variace na téma umělá inteligence, život ve vesmíru nebo budoucnost naší civilizace.
Závěr festivalu bude patřit hudebně-divadelnímu opusu Luigiho Nona Prometeo. Tragedia dell’ascolto – kompozici o hledání. Jedná se o objevitelskou cestu, pokus o prozkoumání nitra zvuku, jeho pohybu v prostoru, našeho vlastní bytí a naší smysluplnosti ve světě. Monumentální dílo vychází z prometeovského mýtu a je považováno za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla. Naprosto zásadní složku zde tvoří živá elektronika, která z tohoto opusu dělá prostorovou záležitost, v níž je víc než kdy jindy důležité konkrétní rozmístění několika orchestrů, sborů, narátorů a sólových zpěváků.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
redakce 17.01.2025
Hudba Jungle Debris sahá od hravých písniček a dronového minimalismu přes disonantní lyriku až k intenzivním a naléhavým projevům.
redakce 16.01.2025
Róisín Murphy je královnou třpytek, flitrů a opojného disco eskapismu.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
redakce 09.01.2025
Sedm setů, z nichž jeden tentokrát zavítá ze Slovenska a hned dva budou mít světovou premiéru.
redakce 06.01.2025
Mezi první oznámená jména patří Daniel Romano's Outfit, kanadská punk-rock’n’rollová senzace známá nespoutanou energií a hypnotickými melodiemi.
redakce 06.01.2025
Jeho nové EP Last Child in the Woods mísí klavír se syntezátory, smyčci a dechovými nástroji.
redakce 05.01.2025
Oba se nebojí kombinovat klubové beaty s náladotvornou atmosférou, ambientními plochami a špetkou postrockové emocionality.
redakce 05.01.2025
Sobotní lineup ozdobí nejen kanadská Alanis Morissette, ale také tři české zpěvačky.