redakce | Zprávy / Festivalové | 24.06.2022
6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. až 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací.
Není jednoduché říct, co je největším „tahákem“ letošního NODO, ale vzhledem k mimořádné inscenační náročnosti je to rozhodně v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Trojhalí Karolina se promění v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život. Inscenační tým Jiří Nekvasil a David Bazika (závěr festivalu NODO, 30. června). Otevírat se bude dílem nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum (zahájení NODO, 25. června).
Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o deseti obrazech tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla, experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové, komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona.
Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie Vášová, Marek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.
více o festivalu zde
redakce 21.12.2024
V prestížnych hudobných cenách European Festival Awards získala až štyri nominácie.
redakce 16.12.2024
Poslední měsíce byly pro plánování akce jako je berlínský CTM velmi náročné, pořadatelé ale neztrácí naději a s odhodláním pracují na tom, aby se nakonec konala.
redakce 15.12.2024
Konferenční část festivalu nese téma „okraje“ a prozkoumávat se v ní bude geomuzikalita, hranice Atlantiku, přístupnost nebo to, jak finančně a kreativně přežívají umělci a umělkyně.
redakce 13.12.2024
Vůbec poprvé v létě do Brna zamíří legenda taneční klubové hudby Orbital.
redakce 11.12.2024
Z volné série klubových koncertů se transformuje v „plnotučný“ letní festival pod širým nebem.
redakce 08.12.2024
Guns N' Roses, kteří příští rok oslaví čtyřicet let na scéně, se nesmazatelně zapsali do rychle se rozvíjející rockové scény v Los Angeles.
redakce 07.12.2024
Rudimental majú na konte spolupráce s hviezdami ako Ed Sheeran, John Newman, Tiësto, Macklemore a mnohými ďalšími.
redakce 06.12.2024
Vega Trails je nový projekt hráče na kontrabas Mila Fitzpatricka známého ze sestavy kultovního londýnského tělesa Portico Quartet.
redakce 05.12.2024
V srdci festivalu leží nostalgie – zvuk kytary, harmoniky, piána a zpěvu, který odráží radosti i smutky našich životů.
redakce 04.12.2024
Nové objevy v dramaturgii zastoupí Josefína Trantinová s experimentálním projektem Fæ Bestia, která míchá žánry a reflektuje současná témata, či virtuální pophvězda Nivva.