redakce | Zprávy / Festivalové | 24.06.2022
6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. až 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací.
Není jednoduché říct, co je největším „tahákem“ letošního NODO, ale vzhledem k mimořádné inscenační náročnosti je to rozhodně v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Trojhalí Karolina se promění v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život. Inscenační tým Jiří Nekvasil a David Bazika (závěr festivalu NODO, 30. června). Otevírat se bude dílem nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum (zahájení NODO, 25. června).
Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o deseti obrazech tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla, experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové, komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona.
Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie Vášová, Marek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.
více o festivalu zde
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
redakce 17.01.2025
Hudba Jungle Debris sahá od hravých písniček a dronového minimalismu přes disonantní lyriku až k intenzivním a naléhavým projevům.
redakce 16.01.2025
Róisín Murphy je královnou třpytek, flitrů a opojného disco eskapismu.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
redakce 09.01.2025
Sedm setů, z nichž jeden tentokrát zavítá ze Slovenska a hned dva budou mít světovou premiéru.
redakce 06.01.2025
Mezi první oznámená jména patří Daniel Romano's Outfit, kanadská punk-rock’n’rollová senzace známá nespoutanou energií a hypnotickými melodiemi.
redakce 06.01.2025
Jeho nové EP Last Child in the Woods mísí klavír se syntezátory, smyčci a dechovými nástroji.
redakce 05.01.2025
Oba se nebojí kombinovat klubové beaty s náladotvornou atmosférou, ambientními plochami a špetkou postrockové emocionality.
redakce 05.01.2025
Sobotní lineup ozdobí nejen kanadská Alanis Morissette, ale také tři české zpěvačky.
redakce 04.01.2025
Britští revolucionáři, kteří na festivalu oslaví neuvěřitelné půl století na hudební scéně (s několika přestávkami), se představí ve staro-novém složení.