redakce | Zprávy / Pozvánky | 31.10.2018
Krajina slouží při popisech zejména abstraktnější hudby jako příhodná metafora, u málokoho však jde propojení hudby a místa do takové hloubi jako u renesančního člověka Fletchera Tuckera. Jeho první sólové album Cold Spring se nese v duchu dronujícího folku s vlivem amerického kytarovéhu primitivismu – a duch skalnatých pobřeží a mohutných sekvojí jej takřka fyzicky prostupuje. Zásadní roli hraje Tuckerův mythopoetický přístup. Z krajiny se stává zvuková báje. Tak jako dříve Phil Elverum z Mount Eerie se i Tucker dokáže zastavit u prostých maličkostí a vytvořit kolem nich kouzlo. A oproti pečlivé konkrétnosti Mount Eerie tady dostává fantazie volný prostor. V kapradí se skrývají bůžci.
Síla atmosféry stojí na síle kompozice. A ty nejlepší Tuckerovy skladby jsou ohromující, ve výsledku jednoduché a čitelné, ale pečlivě propracované, osekané do nejúčinnější formy. Navíc má Tucker podobně jako další z hrdinů odvážnějšího amerického písničkářství, Six Organs of Admittance, dar přijít s nesmírně silnými hlasovými i kytarovými motivy. Narozdíl od apokalyptického, neklidného Chasnyho ale Tucker vyjadřuje především celistvost, napojení na přírodu. Stačí zavřít oči, aby se objevil obraz zmítajících se jedlových větví.
Také druhého zahraničního vystupujícího představujeme krátce po velkém tvůrčím přerodu. Chuck Johnson si udělal určité jméno díky špičkovému, krystalicky čistému americkému primitivismu, který nikoli náhodou okouzlil také tuzemského mistra Jakuba Šimanského, v Praze ale představí současný materiál v duchu alba Balsams, kde namísto akustické kytary usedl za pedal steel guitar. Připomene nostalgický "pouštní" zvuk starších alb Harolda Budda nebo Daniela Lanoise na jeho nahrávkách s Brianem Eno. Výsledkem je až bolestná krása vybízející k ponoření a zapomenutí na tok času. Ano, balzám.
Znalci českého undergroundu mohli zaregistrovat Ivana Boreše v rámci „akusticky tučného marastu“ Masáž, kde na akustickou kytaru supluje grindové či jaké prasečiny, tentokrát se však představí v civilním kabátě kytarového virtuoza. Oproti emocem obou Američanů a jejich zvukové komplexnosti můžeme čekat zvukovou čistotu a absolutní hudbu. Představena bude vlastní tvorba směřující do klasické komponované hudby i úpravy lidových hudeb od Peru po Španělsko. A možná dojde i na pár překvapení.
Fletcher Tucker (us) + Chuck Johnson (us) + Ivan Boreš (cz)
7. 11. 2018 20:00
Punctum, Praha
fb událost
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.
redakce 08.12.2024
Připravte se na večírek, kde se srdce rozezní víc než rolničky na saních a atmosféra bude hřejivější než svařák na zasněženém náměstí.