redakce | Zprávy / Pozvánky | 01.11.2016
Letošní ročník mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent představí pestrý výběr inscenací, které v aktuálním společensko-politickém kontextu zkoumají místa a situace, kde se rodí zlo. Vedle uznávaných světových tvůrců festival uvede i tvorbu mladých divadelníků, jejichž originalita je příslibem budoucího směřování dokumentárního divadla. Přehlídku osobitých výpovědí o našem světě budou moci čeští diváci vidět od 10. do 27. listopadu v Divadle Archa.
Představení In Spite of Wishing and Wanting vzniklo ze spolupráce vlámského choreografa Wima Vandekeybuse a hudebníka Davida Byrnea. Choreografie v době svého uvedení v roce 1999 vyvolala obrovský rozruch. Vandekeybus tehdy poprvé vytvořil představení v čistě mužském obsazení.
Členové britské skupiny Forced Entertainment pod vedením Tima Etchellse v Praze uvedou inscenaci Notebook na základě románu Agoty Kristof Velký sešit. Co má společného divadelní adaptace románu s dokumentárním divadlem? Příběh dvou chlapců, kteří mají být ochráněni před hrůzami války a nejsou chráněni před vlastní krutostí, vyjadřuje základní a prostupující téma letošního Akcentu: Kde se rodí zlo? V letošním roce soubor získal prestižní mezinárodní ocenění - Ibsenovu cenu za výjimečný kulturní a umělecký přínos. Šestice tvůrců ze Sheffieldu se tak přidala k dříve oceněným Peterovi Handkemu, Peteru Brookovi či Heinerovi Goebbelsovi.
Právě Heiner Goebbels, přední divadelní režisér, reformátor hudebního divadla, skladatel, tvůrce instalací a pedagog vystoupí v rámci Akcentu 14. listopadu se svou přednáškou Explain nothing. Put it there. Say it. Leave. - Theatre as experience. (Nic nevysvětluj. Ukaž to. Řekni to. Odejdi. – Divadlo jako zážitek.)
Pro letošní Akcent vzniklo i zcela nové představení New Bohemia, které oslaví svou světovou premiéru 12. a 13. listopadu. Představení uvádí autentické příběhy obyvatel stejnojmenné čtvrti malého amerického města Cedar Rapids, ve kterém se před sto padesáti lety usídlili Češi. Tvůrci inscenace si položili otázku, kde se nachází hranice mezi lpěním na svých vlastních kořenech a ochotou pochopit kulturní dědictví souseda ze zcela jiného konce světa?
Ukrajinka Olja Mychaljuk zkoumá ve své inscenaci Máta příčiny nenávisti mezi obyčejnými lidmi ve své zemi. V srpnu roku 2014 navštívila tato ukrajinská umělkyně přátele v okupovaném městě Alčevsk uprostřed Donbaské oblasti. Výbuch na nádraží Debalcevo jí znemožnil návrat zpět do Kyjeva. Zážitky z nedobrovolného pobytu ve válečné zóně zpracovala do představení, které kombinuje dokumentární divadlo s výtvarnou instalací.
V představení Made in Macau 2.0 dokazují mladí tvůrci Teng Teng Lam a Kevin Chio, jak v jejich zemi pod nadvládou komunistické Číny postupně mizí kulturní i morální hodnoty. Spielraum Kollektiv hledá v inscenaci Busking Un/Limited hranice svobody projevu na příkladu pražských pouličních umělců. Umělci ze Státního divadla z Karlsruhe si položili otázku, proč jejich předchůdci za Třetí říše přijali jako normu zmizení svých židovských kolegů. Představení Stolpersteine Staatstheater / Kameny zmizelých. Staatstheater uvede Akcent společně s Pražským divadelním festivalem německého jazyka.
Ve speciální projekci též Akcent společně s Hate Free promítne dokumentární film Rozálie Kohoutové a Tomáše Bojara FC Roma o tom, jak se žije romské komunitě na severu Čech a vlastních pravidlech okresního fotbalového přeboru.
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.