redakce | Zprávy / Pozvánky | 01.06.2016
1. června bude v Divadle Archa naposledy uvedeno představení vadí-nevadí.cz v režii Jany Svobodové, které vznikalo od roku 2012 ve spolupráci s obyvateli Kostelce nad Orlicí. V tomto šestitisícovém východočeském městě sídlí uprchlický tábor a žije zde početná romská komunita. Vztahy mezi majoritou, Romy a imigranty byly námětem inscenace, ve které reální obyvatelé Kostelce hrají sami sebe a která je od roku 2014 pravidelně uváděna v pražském Divadle Archa, hostovala v Německu i ve Slovenském národním divadle.
V inscenaci vadí-nevadí.cz se Kostelec nad Orlicí, město, kde vedle sebe žijí starousedlíci, Romové a imigranti z místního uprchlického tábora, přesouvá na scénu Divadla Archa. U zrodu tohoto dokumentárně-divadelního představení stály autentické příběhy a výpovědi skutečných lidí. Autoři konceptu Jana Svobodová a Philipp Schenker spolu s hudebníkem Janem Burianem ml. a videoartistou Jaroslavem Hrdličkou postavili na náměstí v Kostelci nad Orlicí stan. Říkali mu Trafika a bylo to místo, kde každý, kdo prošel kolem, mohl vyměnit svůj příběh za příběh někoho jiného anebo také za kávu, cigaretu nebo malý předmět. Přímo v centru města tak vznikaly kresby, komiksy a krátké animované filmy. Vyprávěly se příběhy. Díky nadšení ředitele místní základní školy Jiřího Němce mohli umělci z Divadla Archa pořádat hudební a divadelní dílny v integračním centru školy. Autentičnost celé inscenace, jejíž vznik trval déle než rok, podtrhuje účast samotných vypravěčů příběhů.
*„Pracujeme s lidmi, kteří jsou v jistém ohledu slabší, ovšem nikoli díky sobě, ale díky společnosti, jež je odmítá přijmout a znesnadňuje jim život. Spolu s nimi chceme říct, že všichni máme svoje slabá místa a ostatní nám naše slabosti dávají náležitě najevo. Způsob, jak se s tím můžeme vyrovnat, nás jako tvůrce zajímá,”, říká režisérka Jana Svobodová
Základní impulsy k imaginaci byly i fiktivní události a zdánlivě nepodstatná místa v Kostelci. „Město vidíme jako abstraktní tělo podobné lidskému organismu. Pomocí nejrůznějších situací zkoumáme společně srdce tohoto organismu. Na základě vztahů mezi lidmi měříme jeho tep. Nejvíce nás zajímají zátěžové situace, které mohou způsobit až zástavu srdce města,“ říká Philipp Schenker.
"Kostelců je u nás přes dvacet. Název Kostelec je synonymem typického malého města. Historie i současnost Kostelce nad Orlicí v sobě odráží obraz celé této země. Věřím, že naše představení přinese zajímavý pohled na život, který bude rezonovat i s životními zkušenostmi obyvatel velkoměsta," doplňuje dramaturg inscenace a ředitel Archy Ondřej Hrab.
V září 2015 byla inscenace vadí-nevadí.cz uvedena s velkým úspěchem v rámci festivalu romské kultury RomAmor v Evropském centru umění Hellerau v Drážďanech. Inscenace byla emotivně přijata v Brně, kde mezi zpívajícími diváky nechyběli romské děti ze čtvrti Cejl. V dubnu letošního roku představení uvedl též festival nových menšin fjúžn ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. S velkým ohlasem se představení rovněž setkalo u dětí a školního publika, Archa v rámci svého vzdělávacího programu Archa.školám uvedla řadu dopoledních repríz, na které navazovaly živé debaty.
Jana Svobodová, Philipp Schenker / Divadlo Archa
vadí-nevadí.cz
Kdo je srab a kdo je hrdina?
1. června, 18.00 derniéra
Open Mike Afterparty
Dj´s: Mary C (Kreaton, Člověk Pokrokový) & Jan B (Kyklos Galaktikos)
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.