redakce | Zprávy / Nové desky | 09.12.2019
Michal Kaščák ako generál ŠtB v novom projekte Mira Tótha Drť, ktorý mal slovenskú premiéru 17. novembra v rámci Koncertu pre všímavých. Nová kapela, zložená zo špičkových slovenských a maďarských hudobníkov, si vo Fuge naživo otestovala debutový album Puntičkár, ktorý je skutočne nevídaným experimentom – ide o zhudobnenie výrokov z publikovaných rozhovorov s bývalým šéfom ŠtB, generálom Alojzom Lorencom.
Výroky do podoby hudobných textov prebásnil Marek Kundlák na popud známeho hudobného skladateľa a muzikanta Mira Tótha. Ten má na svojom konte napríklad Kvarteto siahajúcich chápadiel, venované Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej, ktoré na festivale Pohoda odohral svetoznámy Kronos Quartet. Miro k textom skomponoval melódie a celé skladby a oslovil ďalších špičkových hudobníkov – na klávesoch hrá skladateľka Lucia Chuťková, na gitare frontman mathrockových Vojdi Marek Buranovský, rytmiku má pod palcom maďarské duo – bubeník Áron Porteleki a basgitarista Márton Czernovszky.
Sám Miro hrá na saxofóny a spev je v réžii šéfa festivalu Pohoda a lídra kultovej kapely Bez ladu a skladu Michala Kaščáka. Každý z členov prináša svoj vlastný rukopis a aranžérsky vklad, Drť hudobne osciluje medzi viacerými žánrami od punku cez alternatívu až po free jazz. Vety v textoch devalvujú logiku, lebo sa snažia zakrývať pravdivosť samotného výroku. Sú cielene používané na zahmlievanie, zneistenie a odvrátenie od podstaty veci. Nejde teda len o ukazovanie prstom na osobu Alojza Lorenca, ide o fenomén režimu totality, ktorý ostáva vo vzduchu aj v dnešnej demokracii. Svoj prvý plánovaný album venuje kapela obetiam perzekúcií, represií a vrážd komunistického režimu. Jeho vydanie je naplánované na začiatok budúceho roku a Drť ho chce uviesť aj koncertami po slovenských a českých kluboch.
Drť
fb agentury
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.