redakce | Zprávy / Nové desky | 04.12.2016
Produkovali hudbu legendám československého popu jako Karel Gott, Josef Laufer nebo duo Kamélie. Stáli u zrodu hitů jako Můj čas k legendárnímu předlistopadovému seriálu Sanitka. Petr Dvořák a Pavel Růžička, známí taktéž pod přezdívkou ORM, jsou považováni za průkopníky elektronické hudby v tehdejším Československu. Průřez jejich nezávislou tvorbou z období let 1979 – 1984 nyní poprvé vychází v Londýně díky dvojici DJů a producentů původem z Čech a Slovenska, Olinu Soldánovi a Robertu Schönovi z uměleckého kolektivu Little Beat Different.
Byť jsou Pavel Růžička a Petr Dvořák známí především díky spolupracím se stálicemi popového nebe, jejich příběh je také silným vykreslením kontextu dobové politické situace. Umělecké aktivity dua ORM před listopadem 1989 se často odehrávaly na pozadí neustálého rebelství proti tehdejšímu režimu a díky odhodlání pracovat s co nejlepšími nástroji své doby se často dostávali do konfliktu s místními autoritami. Pro vlastní tvorbu tak používali téměř podomácku vyrobené efekty a syntetizátory západní výroby, které často do země dopravovali za velmi složitých okolností. Jejich hudba se vyznačuje ojedinělou technickou invenčností a neúnavnou kreativitou, kterou oba producenti hýří dodnes.
"Tato kompilace se vztahuje k pohnuté době v evropské historii a ta by neměla být zapomenuta," říká Olin Soldán. Zároveň dodává, že je ta naprosto klíčová výpověď o tehdejším stavu hudebnímu průmyslu a kultury vůbec. Spolu s Robertem Schönem zdůrazňují kvalitu nahrávek, které byly zremasterované z originálních pásek speciálně pro tuto příležitost. Jejich plánem je postupně vydat celou sérii podobných kompilací zaměřenou na východoevropský underground z doby před rokem 1989 a zprostředkovat tak vůbec poprvé tuto hudbu západnímu trhu.
Kompilace LBD Issues 001 vychází na labelu Little Beat Different ve spolupráci s Lobster Distribution. Limitovanou edici vinylů můžete zakoupit v londýnském Phonica Records či na webu www.ldbissues.com, připravuje se také česká distribuce. K dostání je od 18. listopadu 2016.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.