redakce | Zprávy / Pozvánky | 04.02.2024
Kytarista, skladatel, turntablista, improvizátor a vůbec jeden z nejdůležitějších hudebníků Japonska několika posledních dekád se představí v Divadle 29 v čele kapely Otomo Yoshihide's New Jazz Quintet. Jediný koncert v ČR v rámci evropského turné. Jako předkapela vystoupí nový pražský sextet Tongu soustředěný kolem klávesisty Michala Nejtka a saxofonisty Martina Debřičky.
Otomo Yoshihide je jednou z nejdůležitějších a formativních postav soudobé hudby vůbec. V japonském kontextu patří do generace výjimečných a silných tvůrců jako jsou Merzbow či Keiji Haino, ale jeho schopnost obsáhnout prakticky celé hudební univerzum jej řadí spíše na úroveň Johna Zorna či Mikea Pattona. Asi neexistuje pole, jehož by se jako skladatel nedotknul, významný hudebník z nezávislé scény, s nímž by nespolupracoval – zde zmiňme Christiana Fennesze, Thurstona Moora ze Sonic Youth, Orena Ambarchiho, Billa Laswella, Jima O'Rourkeho nebo Davida Sylviana, ale i téměř všechny, kdo na japonské scéně zanechali od 80. let viditelnou stopu.
Ačkoliv se jeho hudební svět ze západní perspektivy může jevit jako bytostně rozporný a eklektický, z hlediska japonského uvažování je spíše komplementární, protože spájí zdánlivě neslučitelné přístupy k hudbě. Zatímco v 90. letech minulého století a na počátku nového milénia Otomo Yoshihide kraloval noise rockové scéně s projektem Ground Zero s přesahy k revoluční čínské opeře anebo k ozvukům typických soundtracků akčních filmů či jinglů televizních reklam, svoji schopnost instantně komponovat dosvědčil řadou spoluprací s dalšími tvůrci na pomezí hlukové hudby, volné improvizace (mj. Bob Ostertag, Jon Rose či eRikM), ale také extrémně zredukované a ztišené hudbě v projektech I.S.O. a Filament.
S jemným zpožděním se začal vyznávat ze své lásky k jazzu (Otomo Yoshihide's New Jazz Ensemble), bebopu, filmové hudbě a divadlu kabuki, přitakával písňovým tvarům (např. spolupráce s Kahimi Karie) a začal vytvářet i líbezné filmové soundtracky. Otomo Yoshihide dokáže oscilovat mezi křehkými sóly, citacemi různých skladeb, aby nakonec veškerou jemnou hru na zmíněné nástroje byl schopen přehlušit hlukovými palisádami s rafinovanou strukturou či rafinovanou bestialitou hudebníka, který při hře neukáže jinak než kamennou tvář anebo lehce pobavený úsměv plachého melomana.
Otomo Yoshihide's New Jazz Quintet (jpn) + Tongu
7. 2. 2024 19:00
Divadlo 29, Pardubice
Fb událost
foto © Andrius Sidlauskas
redakce 13.11.2024
Singl Všechno se rozpadá představuje upřímnou a syrovou výpověď doprovázenou kytarovým zvukem a zrnícím chromatickým klipem.
redakce 12.11.2024
Její nová tvorba se nese na vlnách improvizace, silné atmosféry a inovativních zvukových krajin.
redakce 11.11.2024
Kromě dvou velkých koncertů Katarzie je do konce roku naplánováno i několik komornějších vystoupení.
redakce 11.11.2024
Audiovizuální esej vytvořena k výročí Boje za svobodou a demokracii se bude promítat v CAMPu.
redakce 10.11.2024
Ve filmu rezonuje i rivalita, jež za minulého režimu vládla mezi českými architekty a jejich slovenskými kolegy.
redakce 09.11.2024
Ke své výtvarné tvorbě se dostal právě během hudebních turné, kdy začal pracovat na menších plátnech v hotelových pokojích.
redakce 08.11.2024
V Beseder Gallery zazní premiéra skladeb z nového alba Red Landscape v podání saxofonisty Jureho Pukla a klavíristky Kristiny Barty.
redakce 07.11.2024
Song na téma ubíhající krajiny za oknem auta chtěl Ventolin udělat už mnoho let.
redakce 06.11.2024
Party nabídne intimní koncert a klubovou noc v jednom.
redakce 05.11.2024
Knihy jsou zasazeny do jedinečné expozice, která jim zároveň dává vyniknout coby uměleckým artefaktům.