redakce | Zprávy | 07.12.2015
Vítězem soutěže Jiné vize 2015 se stal Janek Rous s dílem Zvuk z pouště. Hlavní cenu mu udělila mezinárodní porota ve složení Samson Kambalu, Jonathan Monaghan a Daniela Arriado. Zvláštní uznání porota udělila Petře Lellákové a Vladimíře Večeřové za jejich video Marmotour, cenu diváků si pak odnesli Aleš Čermák a Michal Cáb za video Země se chvěje. Udílení cen jediné soutěže současného českého pohyblivého obrazu Jiné vize proběhlo v neděli 6. prosince 2015 v rámci slavnostního zakončení 14. ročníku Přehlídky animovaného filmu v Olomouci (PAF).
"Tento impozantní výběr české tvorby pohyblivých obrazů drží prst na tepu doby a s ním spojených podstatných otázek, které hýbou současnou společností. Umělci trefným pohledem kritizují technologie, neúspěšné utopické ideje a zmatek spojený s moderní realitou. Porota vybírala práce, které na tyto jevy úspěšně reagují na úrovni sociálního, fyzického i kinematografickém kontextu a rozvíjí kurátorský záměr. Z těchto a dalších důvodů udělujeme Hlavní cenu Janku Rousovi za jeho dílo Zvuk z pouště. Oceňujeme Jankovu uvědomění v práci s médiem a jeho schopnost artikulovat zajímavý a působivý narativ. Zároveň udělujeme Zvláštní uznání Petře Lellákové a Vladimíře Večeřové za jejich video Marmotour. Porota ocenila jejich způsob interpretace prostředí skrze podmanivou site-specific choreografii," okomentovala svoje rozhodnutí porota.
Finální desítku prací nominovala ze stodeseti přihlášených děl hostující kurátorka Lenka Střeláková, filmová teoretička. Její snaha o autentické zpřístupnění tvorby finalistů veřejnosti vyústila ve výstavu Odlišené vize v Atriu olomouckého Konviktu, která byla důležitým milníkem v historii festivalu.
"Při výběru finalistů mi šlo o to, aby charakter celku nezůstal jen v rovině jakési aktuality, tedy výběrové „top ten.” Pásmo Jiných vizí zároveň představuje navzájem provázaný celek, v němž mezi sebou jednotlivá díla komunikují, dávají vzniknout určité narativní linii a v podstatě tak vytvářejí celovečerní film, který ovšem funguje i ve smyčce," přiblížila svou koncepci Střeláková. Soutěž Jiné vize si klade za cíl mapovat dění na poli tvorby pohyblivých obrazů v České republice. Soustředí se na hraniční formy na pomezí animace, experimentálního filmu a videoartu. Výběr každého ročníku je unikátní díky rozdílnosti zájmů kurátorů, kteří deset nominovaných děl vybírají.
redakce 25.11.2024
Brněnskou scénu ovládnou melancholické melodie, nasáklé reverbem, spojené s výraznými syntezátorovými linkami.
redakce 24.11.2024
Petra Mazocha a Jiřího Libánského spojuje piano, obrazotvornost a touha nechat hudbu svobodně promlouvat.
redakce 24.11.2024
Nahrávka sa nesie zväčša v pomalšom tempe, má popovú štruktúru, ale ozvú sa občas aj džezové ši swingové vplyvy.
redakce 24.11.2024
Koncerty Deli Teli se vyznačují nakažlivou energií a jemnou dávkou středomořského dramatu a řadou zapomenutých hitů, které kdysi rozpálily Atény.
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.