redakce | Zprávy / Festivalové | 18.11.2016
PAF je olomoucká kulturní platforma zabývající se filmem a současným uměním. V prvních prosincových dnech pořádá v Olomouci jubilejní 15. ročník Přehlídky filmové animacem a současného umění. Přehlídka filmové animace a současného umění je nejstarším a nejprogresivnějším festivalem věnujícím se fenoménu animace v České republice. V roce 2016 se odehrává od čtvrtka 1. do neděle 4. prosince prostřednictvím více než osmdesáti dramaturgických bloků na dvaceti samostatných místech Olomouce, přičemž k nejvýraznějším programovým událostem dochází tradičně v Uměleckém centru Univerzity Palackého UC UP Konvikt.
PAF přesáhl organizací a kurátorstvím projekcí a výstav středoevropský prostor a v dnešní době úspěšně expanduje na mnoho míst Evropy, přičemž si unikátní pozici dokázal vytvořit také v kulturně dominantním prostředí amerického New Yorku, kde proběhl letos 10. listopadu třetí ročník PAF New York v jednom z nejvýznamnějších současných amerických nezávislých kulturních center Pioneer Works v Brooklynu.
Program festivalu sestává v roce 2016 ze čtyř hlavních, tematicky profilovaných programových sekcí – Proč se dívat na zvířata?, Jiné vize, Film Labor a Aport animace, které proběhnou v průběhu čtyř prosincových dnů na více než dvaceti místech města Olomouc, přičemž řada projekcí bude připravena speciálně pro vybrané prostory. "Jubilejní ročník PAF 2016 se koncentruje pouze na čtyři sekce, z toho dvě tradiční (Jiné vize, Aport animace) a dvě kurátorsky připravené speciálně pro PAF (Proč se dívat na zvířata?, Film Labor) a více než kdy jindy usiluje o vytvoření homogenního a současně významově ambivalentního programu koncentrujícího se do jediné organické identity, kterou je sám smyslově intenzivní čtyřdenní festival, jeho bytí a bytí jeho návštěvníků v kulisách zimní Olomouce," přibližuje atmosféru připravovaného festivalu jeho ředitel Alexandr Jančík.
Program PAFu je složen z více než osmdesáti programových bloků – jedná se o unikátní PAFem iniciované produkce filmových projekcí, audiovizuálních performance či instalací. Dále o prezentace a přednášky domácích i světových tvůrců a expertů. Součástí PAFu jsou letos světové premiéry středometrážních snímků a animovaných pásem. Součástí programu jsou i dílny a projekce zaměřené na dětské publikum. Významnou pozici má jubilejní desátý ročník v domácím i mezinárodním prostředí zásadní festivalové soutěže českého pohyblivého obrazu Jiné vize CZ.
"Pohled na zvířata je přirozenou součástí nesčetného množství příběhů, filmů či uměleckých děl. Nabízí se příležitost nahodile pracovat s klasickými představiteli z literatury, ilustrací a animovaných filmů," Martin Mazanec, hlavní dramaturg PAF. Název hlavní programové sekce a podtitul celého letošního ročníku Proč se dívat na zvířata? je přejat ze stejnojmenné eseje britského publicisty a kritika umění Johna Bergera, který v textu z roku 1977 vyšel z předpokladu, že zvířata jsou součástí okruhu lidského okolí, "jsou nám podobná a zároveň nepodobná". Tato ikonická, ale dobově a politickými východisky autora poznamenaná stať, tematizující mj. polidšťování zvířat a význam zoologických zahrad, se stala výchozím materiálem pro všechny přizvané hosty, kteří v rámci výročního ročníku PAFu budou v Olomouci přítomni. K tematickým přednáškám byla přizvána polská teoretička animovaného filmu Olga Bobrowska, entomolog a filosof Stanislav Komárek, komiksový teoretik Pavel Kořínek či expertka na vizuální studia a tvorbu Johna Bergera Andrea Průchová.
K produkci nového projektu byla přizvána Lolina, bývalá členka hudebního projektu Hype Williams, známá též jako Inga Copeland, která připravuje vystoupení ve spolupráci s hudebním producentem Johnem T. Gastem a estonskou vizuální umělkyní Edith Karlson. Performance Transplant vytvořil zakladatel labelu PAN Bill Kouligas společně s vizuálním umělcem Harmem van den Dorpelem. Dalším projektem reflektujícím téma Bergerovy eseje je společné vystoupení Decession Piece, v současnosti jednoho z nejvlivnějších hudebních producentů Jamese Whippla aka M.E.S.H. společně s americkým umělcem a animátorem Michaelem Guidettim. Z českého prostředí přijali výzvu na vytvoření originálních projekčních a instalačních událostí umělci Jakub Jansa, Matěj Smetana či Josef Mrva.
Vedle projekcí klasických, kultovních i nových celovečerních snímků se zvířecí tematikou (Bambi, Syn bílé kobyly, Ming of Harlem) a animovaných pásem nejen pro dětské publikum (Hup a Hop, Míša Kulička, Žofka, O chytré kmotře lišce) je jedním z výrazných momentů i festivalová premiéra filmu Červená želva holandského režiséra Michaëla Dudoka de Wita, který film v Olomouci osobně uvede. Jedná se o první celovečerní počin kultovního japonského studia Ghibli, který vznikl ve spolupráci s evropskou produkcí. O filmu se mluví i jako o žhavém kandidátovi na Oscara. Tento magický filmový sen o životě v ráji získal v sekci Un Certain Regard na festivalu v Cannes Zvláštní cenu poroty. Premiéra proběhne v Kapli Božího a pro širokou veřejnost bude film během PAFu uveden také v Kině Metropol. PAF premiéru připravil spolu s distribuční společností Aerofilms.
Jediná existující soutěž festivalu, specializovaná na umění českého pohyblivého obrazu, slaví své desáté výročí. Pod kuratelou vybraných osobností a posudkem desítky pestře složených porot mapují Jiné vize díla z české produkce pohyblivého obrazu, která oscilují na pomezí videoartu, animace, experimentálního filmu a výtvarného umění. Desítku prací do soutěžního výběru, které se mezi sebou utkají o přízeň odborné mezinárodní poroty, sestavil přední český kurátor a teoretik umění Karel Císař, spolupracující na instalačním řešení Jiných vizí s Dominikem Langem v Atriu Konviktu.
Sekce Film Labor, připravená přizvanými externími dramaturgy a stálými spolupracovníky PAFu Alexandrou Moralesovou a Georgym Bagdasarovem, představí současnou experimentální tvorbu v rámci činnosti filmových laboratoří spravovaných samotnými umělci – tzv. artist- run film labs. Více než pět desítek takových kolektivních uměleckých filmových labů po celém světě se zabývá filmem ve smyslu práce s filmovým materiálem, každý z nich představuje různý způsob existence, každý je součástí odlišné společenské situace, všechny však svým členům umožňují tvorbu v médiu filmu v době digitálního soumraku. Náplň programové sekce prezentované na PAFu přiblíží osu protínající tři pomyslné filmové krajiny: Grenoble, Berlín a Barcelonu. Hosty budou Riojim a Joyce Lainé z labu MTK (1992, Grenoble), Gaëlle Rouard a Xavier Quérel, kteří u zrodu labu MTK stáli také, představí však další dvě filmové laboratoře z regionu Rhône-Alpes; dále duo Distruktur: Melissa Dullius & Gustavo Jahn z LaborBerlinu (2007, Berlín) a Adriana Vila Guevara a Luis Macías z Crater-labu (2014, Barcelona).
"Aport" přibližuje aktuální podoby animace (nejen) na domácí scéně, ať už v podobě prezentace autorských děl, projektů a připravovaných snímků, nebo vyvíjených počítačových her či aplikací. Představí se animovaný snímek První sníh, slovenský seriál Vincent & Sheep, české počítačové hry Golem, Factorio a Hravouka. Krom toho nabízí Aport animace také workshopy určené nejen dětským návštěvníkům – Lunapark filmových vynálezů, Malí animátoři a Vteřinová videa: První vlaštovka. Současný ročník Aport animace nabídne rovněž tři světové premiéry.
15. Přehlídka animovaného filmu Olomouc
1. - 4. 12. 2016
Olomouc
www.facebook.com/events/1682547492074305
www.facebook.com/PAFOlomouc
www.pifpaf.cz
Foto © Monika Abrhámová
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.