redakce | Zprávy | 09.10.2021
6. října vyšel dvacátý třetí díl Vysílače, podcastu festivalu Žižkovská noc, nesoucí název Hudebnice: pohled z backstage. Snaha musí vzejít odspodu. Věnuje se tématu postavení žen v hudebním průmyslu, a navazuje tak na dva předchozí díly, které se věnovaly sexismu a ženské zkušenosti v hudbě.
Vznikla tak série mapující nerovnosti a bariéry, kterým ženy na hudební scéně čelí, vycházející jak ze zkušeností samotných mluvčí, tak z ankety, kterou tým Vysílače mezi hudebnice a hudební profesionálky rozeslal. Zatímco první díl série se soustředil na obecné pojmenování problémů, situaci v rapu a srovnání se zahraničím, v navazující debatě druhého dílu zazněly osobní zkušenosti českých a slovenských hudebnice o zdejší atmosféře a tlacích, se kterými se setkávají. Nejnovější díl se tentokrát zaměřil na roli bookerů a bookerek, a na to, co je možné dělat pro změnu. Hosty posledního dílu byli Barbora Šubrtová, dlouholetá dramaturgyně festivalů Metronome a United Islands, a David Čajčík, promotér Heartnoize Promotion a booker pražského klubu Roxy. V minulých dvou dílech série se objevily socioložka Anna Oravcová, hudebnice a kurátorka pražské Synth Library Mary C, antropoložka, spisovatelka Pavla Jonssonová, Katarína Kubošiová alias Katarzia a Aneta Martínková alias Margo.
„Za mě by bylo fajn, kdyby se, hlavně v mainstreamových médiích, rétorika z hudebního průmyslu nesla spíš v rovině ‚nemáme na to‘, než ‚bude to na úkor kvality,“ vyjádřil se David Čajčík v podcastu k tématu genderově vyrovnaného zastoupení na koncertech. Kvalitních umělkyň je údajně dost, problémem je ale potřeba velkých českých festivalů prodat dostatek lístků, což klade vysoké nároky na popularitu hlavních umělců, kteří jsou hlavním lákadlem pro návštěvníky. Na další pro Česko specifický problém bránící změně systému upozornila Barbora Šubrtová. „Necítím, že by tady byla, a to (až na výjimky) i ze strany umělkyň a profesionálek, touha to k nějakým kvótám a něčemu podobnému posouvat. Něco takového je branné ne vyloženě jako stigma, ale rozhodně to není cool.“ Rozdíl oproti situaci v zahraničí, kde je spolupráce a sdružování se žen v hudebním průmyslu běžné, Šubrtová přisuzuje působení feminismu.
více o podcastu zde
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
Mariia Smirnova 18.11.2024
V honbě za lepším životem, který vám tu nikdo neslíbil, se platí velmi vysoká cena – cena věcí, kterých jste se museli vzdát.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.