redakce | Zprávy | 09.10.2021
6. října vyšel dvacátý třetí díl Vysílače, podcastu festivalu Žižkovská noc, nesoucí název Hudebnice: pohled z backstage. Snaha musí vzejít odspodu. Věnuje se tématu postavení žen v hudebním průmyslu, a navazuje tak na dva předchozí díly, které se věnovaly sexismu a ženské zkušenosti v hudbě.
Vznikla tak série mapující nerovnosti a bariéry, kterým ženy na hudební scéně čelí, vycházející jak ze zkušeností samotných mluvčí, tak z ankety, kterou tým Vysílače mezi hudebnice a hudební profesionálky rozeslal. Zatímco první díl série se soustředil na obecné pojmenování problémů, situaci v rapu a srovnání se zahraničím, v navazující debatě druhého dílu zazněly osobní zkušenosti českých a slovenských hudebnice o zdejší atmosféře a tlacích, se kterými se setkávají. Nejnovější díl se tentokrát zaměřil na roli bookerů a bookerek, a na to, co je možné dělat pro změnu. Hosty posledního dílu byli Barbora Šubrtová, dlouholetá dramaturgyně festivalů Metronome a United Islands, a David Čajčík, promotér Heartnoize Promotion a booker pražského klubu Roxy. V minulých dvou dílech série se objevily socioložka Anna Oravcová, hudebnice a kurátorka pražské Synth Library Mary C, antropoložka, spisovatelka Pavla Jonssonová, Katarína Kubošiová alias Katarzia a Aneta Martínková alias Margo.
„Za mě by bylo fajn, kdyby se, hlavně v mainstreamových médiích, rétorika z hudebního průmyslu nesla spíš v rovině ‚nemáme na to‘, než ‚bude to na úkor kvality,“ vyjádřil se David Čajčík v podcastu k tématu genderově vyrovnaného zastoupení na koncertech. Kvalitních umělkyň je údajně dost, problémem je ale potřeba velkých českých festivalů prodat dostatek lístků, což klade vysoké nároky na popularitu hlavních umělců, kteří jsou hlavním lákadlem pro návštěvníky. Na další pro Česko specifický problém bránící změně systému upozornila Barbora Šubrtová. „Necítím, že by tady byla, a to (až na výjimky) i ze strany umělkyň a profesionálek, touha to k nějakým kvótám a něčemu podobnému posouvat. Něco takového je branné ne vyloženě jako stigma, ale rozhodně to není cool.“ Rozdíl oproti situaci v zahraničí, kde je spolupráce a sdružování se žen v hudebním průmyslu běžné, Šubrtová přisuzuje působení feminismu.
více o podcastu zde
redakce 22.01.2025
První singl ze stejnojmenného devítiskladbového alba Fragile Open ztělesňuje estetiku celého alba a koncepci Fetisheye jako dua.
redakce 22.01.2025
Acid Row a Redzed s kapelou zahrají své typicky energické sety a naživo dojde premiérově na společné covery.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Charli xcx, Sophie, Heartworms, Touché Amoré, Nina Kohout, Dvě slunce a spoustu dalších. V čísle i v playlistu k němu.
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
Michal Pařízek 20.01.2025
Nevedl, jen naznačoval. Nevysvětloval, ukazoval možnosti. Svět bez něj bude bezesporu smutnější místo, bylo by mnohem snazší vědět, že tam někde je.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 19.01.2025
Skladba se jmenuje Sen a je uveřejněna v podobě lyrics videa.