redakce | Zprávy / Festivalové | 22.12.2016
Strach, vztek a lásku si vytyčil berlínský festival experimentální a elektronické hudby CTM jako hlavní témata ročníku 2017. Cílem je představení radikálních přístupů k vyjádření těchto emocí v hudbě a zkoumání jejich potenciálu narušit ustrnulé pořádky. CTM se bude opět pohybovat na hranicích a za hranicemi jednotlivých žánrů a médií, kromě klasických koncertů tak proběhne také celá řada performancí, diskuzí a zvláštních projektů, z nichž byly mnohé připraveny speciálně pro tuto příležitost. Line-up opět kombinuje zejména taneční elektroniku v legendárním klubu Berghain a experimenty v prostoru HAU, ale při výběru vystupujících žádné hranice neplatí. Vedle nejaktuálnějších trendů dá CTM prostor pozapomenutým okrajovým záležitostem bez omezení časového či regionálního, ale zároveň se nebojí soupisku zahustit velkými jmény historie i současnosti.
Dosud potvrzené projekty nabízejí jak kvalitu, tak pestrost. Téma festivalu dokonale zosobňuje Genesis Breyer P-Orridge, ústřední postava zakladatelů industrialu Throbbing Gristle, se zkušenostmi z transgrese na poli genderu, náboženství, racionality a tzv. dobrého vkusu, která na festivalu odehraje set s prominentním americkým hlukařem Aaronem Dillowayem. Druhou nejvýraznější postavou bude Tanya Tagaq, která se svým experimentálním pojetím inuitského hrdelního zpěvu prorazila do mainstreamu a sbírá jedno ocenění za druhým.
Ranní Berghain uvítá celou řadu výjimečných hudebníků. Actress objevuje v dozvucích raveu špinavou, melancholickou krásu, aniž by opouštěl jeho taneční potenciál, Lorenzo Senni naopak pracuje s nekonečným tranceovými nástupy. Na kost osekaný grime Mr. Mitche pracuje především s melancholií, náznaky a tichem, dancehallovou energii zajistí izraelská MC Miss Red, jejíž loňskou desku produkovali mj. The Bug, Mumdance či Andy Stott.
Pop nemusí být zakázané slovo. Speciální představení odehraje temná Gazelle Twin, ale také Jenny Hval, která se od ryze norského magického smutku posouvá stále více právě k experimentálnímu či konceptuálnímu pojetí popu. Její aktuální album Blood Bitch pracuje s tématikou upírství z feministické perspektivy a umístilo se na předních příčkách mnoha letošních žebříčků. Druhým extrémem festivalu bude hluk: syrové power electronics oceňované Pharmakon nebo harsh noise wall kultovního projektu Vomir.
Na CTM se však nejezdí na jistotu. Nejsilnější vystoupení často přicházejí od jmen zcela neznámých. Právě v tom tkví hlavní síla festivalu. Připravit se není možné, je potřeba jen pozorně naslouchat.
Fear Anger Love
CTM 2017
27. 1. - 5. 2. 2017
CTM Festival, Berlín
www.facebook.com/events/1732023723689287
www.facebook.com/CTMFestival
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.
redakce 09.11.2024
V polovině října se v Ostravě konala valná hromada České asociace festivalů, která sdružuje významné festivaly živého umění napříč uměleckými disciplínami.
redakce 08.11.2024
Tradiční stoner, psychedelic rock a doom metal stále tvoří základ, ale po loňském úspěchu s moderními subžánry se podnik posouvá dál i tímto směrem.