Jan Starý | Články / Sloupky/Blogy | 22.01.2019
V Berghainu bude hrát Venetian Snares – vykřičníky dosazujte dle libosti. V případě berlínského CTM ale nikdy nešlo jen o prestiž nejslavnějšího klubu v Evropě a velké postavy experimentální a elektronické scény. Vedle těch, o kterých se mluví už dvacet let, a těch, jejichž jména zní po celý rok před lednovou edicí festivalu, tu bývá i nemálo interpretů, kteří budou sbírat nadšené recenze v roce aktuálním. A pak tu jsou projekty, o kterých se už mluvit nebude. Obývákové pokusy, multidisciplinární díla na zadání, divoké spolupráce. Někdy skvělé, jindy otřesné. Obří desetidenní akce, která probíhá v řadě prostorů rozesetých po Berlíně, sází narozdíl od jiných velkých festivalů především na ponor do neznáma a nejistoty.
Známá norská experimentátorka Ratkje se věnuje všemu od hluku přes konceptuální hudbu po současnou klasiku, v projektu Avant Joik ale bude využívat svůj základní nástroj, hlas. Spolu s Katarinou Baruk představí variaci na tradiční sámské zpěvy: melancholie folklóru se propojí se svěžími experimenty.
Monom je hypermoderní prostor se zcela výjimečným zvukovým prostředím, ve kterém zvuk vychází skutečně ze všech stran. Na CTM se v něm představí mimo jiné bývalý člen Coil Drew McDowall, který na loňském albu rázně vykročil od snového zvuku Coil k vlastním, experimentálnějším vizím, anebo duo Yair Elazar Glotman (aka Ketev z Opal Tapes) a Mats Erlandson (jinak vydává na Posh Isolation), které kombinuje potemnělé plochy s akustickými nástroji, přesně jak to bývá na skvělém labelu Miasmah zvykem.
CTM se dlouhodobě snaží představovat různé neevropské hudby stylem a nehledá přitom ani nedotčenou idylu, ani nápodobu západních vzorů. Poměrně velkým letošním tématem bude zřejmě hudba indonéská. Projekt Tarawangsawelas navazuje na sakrální hudbu ze západní Jávy a na CTM se představí s elektronickým producentem Beainim.
Loke Rahbek z labelu Posh Isolation má na kontě jednu z nejosobitějších desek posledních let, Love Means Taking Action, zvláštní, industriální/gotický synth pop, který je zároveň andělský i slizký. Croatian Amor bude ideální do berghainské noci.
Jak známo, v Berghainu se zdaleka nevyužívá celý prostor. To dává CTM možnost realizovat v něm různé divoké projekty, z nichž je letošní bruslení za doprovodu elektronické hudby zdaleka nejšílenější a nejzábavnější.
Vzhledem k rozsahu festivalu a obskurnosti většiny vystupujících zkrátka není možné se orientovat ve všem. Budou letos nejlepší íránské projekty? Místní berlínský underground? Něco úplně jiného? Ta neustálá nejistota je důvod, proč jezdit na CTM rok co rok.
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.