redakce | Zprávy | 16.10.2022
Všechno je špatně, zpátky na stromy, český punk a hardcore v textech 1979–1989. Kniha, která jede v punku jako v tanku. A nejenom v punku, tady v hardcoru. A to v první desetiletce, kdy se tady tyhle dvě inspirativní subkultury hlásily o slovo, tedy 1979 až 1989.
Zatímco dřívější počiny na téma sledovaly hlavně muziku, kapely, koncerty, případně brutální reakci dobového režimu, tato knížka sleduje taky texty, myšlenku, prostě ideový rámec českého punku a hardcoru: o čem se zpívalo, proti komu a za co. Průvodní studii prodlužuje bohatá antologie textů, od Zikkuratu a Extempore přes Radegast, FPB a Kritickou situaci po Šanov 1, Tři sestry, Akutní otravu nebo Požár mlýna. A všecko to rámují rozhovory se čtyřkou těch, co byli různým způsobem při tom: s Josefem Vlčkem, Pavlou Jonssonovou, Petrem Zelenkou a Štěpánem Stejskalem. Ten posledně jmenovaný pak knihu ilustroval snad stovkou dobových fotografií.
Ukázka z průvodní studie Radima Kopáče: Punk a hardcore v Česk(oslovensk)u 1979–1989 bilancuje člověka a jeho svět, servíruje profil různou mírou traumatizovaného jedince na pozadí nevlídné, nenávistné doby. Ve srovnání se světem je v domácí produkci jednoznačně víc mortida než libida, spíš příchylnost k sebezáhubě než k vitální cestě za sebeosvobozením, seberealizací. Jako pars pro toto může posloužit píseň Modrých tanků, jejíž refrén dal název celé knize: „Všechno je špatně, zpátky na stromy.“ Hudebně plula kapela ve vodách smutného, melancholického post-punku, po boku Joy Division nebo Cure, textově pak účtovala rovnou s celým dosavadním lidským snažením, s civilizačním vývojem posledních tisíciletí, s jeho brutalitou a cynismem, naivními pády do náruče hysterických bludů a zvrácených vizí; ten text je přehlídkou všestranných škod napáchaných na těle i duchu lidské společnosti a kultury. A navíc je to báseň, jak má být: imaginace živená kritikou, kritika živená imaginací, komedie i tragédie pod jednou hlavičkou.
Radim Kopáč – Všechno je špatně, zpátky na stromy (Divočina, 2022)
web nakladatelství
foto © Štěpán Stejskal
redakce 22.01.2025
První singl ze stejnojmenného devítiskladbového alba Fragile Open ztělesňuje estetiku celého alba a koncepci Fetisheye jako dua.
redakce 22.01.2025
Acid Row a Redzed s kapelou zahrají své typicky energické sety a naživo dojde premiérově na společné covery.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Charli xcx, Sophie, Heartworms, Touché Amoré, Nina Kohout, Dvě slunce a spoustu dalších. V čísle i v playlistu k němu.
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
Michal Pařízek 20.01.2025
Nevedl, jen naznačoval. Nevysvětloval, ukazoval možnosti. Svět bez něj bude bezesporu smutnější místo, bylo by mnohem snazší vědět, že tam někde je.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 19.01.2025
Skladba se jmenuje Sen a je uveřejněna v podobě lyrics videa.