redakce | Zprávy / Pozvánky | 30.09.2018
Skladatel William Basinski, který vystoupí 25. září v Paláci Akropolis, patří mezi největší hvězdy ambientní minimalistické hudby. Basinski nabídne svůj zcela nový program On Time Out of Time, který využívá záznamy vesmírných signálů. Na večírku v rámci série Music Infinity se představí i polský ambientní hudebník Tomasz Bednarczyk vystupující pod jménem New Rome.
Zvuky rozpadajících se pásek, špatně fungujících přehrávačů, rozbitých syntezátorů, smyčky šumů a chyb, to jsou hlavní „nástroje“ amerického skladatele a hudebníka Williama Basinského. Ve své hudbě objevuje kouzlo analogových záznamů plných nedokonalostí, jež ve světě digitálního chladu evokují dynamiku života i jeho melancholii. Hudbu tvoří od osmdesátých let, kdy se pohybuje na newyorské scéně, proslavil se nicméně až na začátku našeho tisíciletí nahrávkou The Disintegration Loops, která zachytila úzkost Ameriky po teroristických útocích z roku 2001. Na začátku byla krabice starých pásek, kterou William Basinski našel ve sklepě svého domu. Pocházely ze začátku osmdesátých let, z doby kdy komponoval svoji první desku Shortwave, která vyšla ale až v roce 1998 u Raster-Noton. Když se pásky pokusil digitalizovat, začaly se mu doslova rozpadat před očima a záznam mizel s každým dalším přehráním. Basinski se rozhodl tento proces zachytit ve skladbách, v nichž se motivy ze smyček pomalu noří do šumu.
Když výsledek poprvé pouštěl svým přátelům na balkoně svého bytu v Brooklynu 11. září 2001, naskytla se jim hrůzná podívaná kouřové apokalypsy padajících Dvojčat, jež je vyfocená na obalu nahrávky. The Disintegration Loops popsali novináři jako „nejsmutnější hudbu na světě“ a po svém vydání v roce 2002 se okamžitě zařadily mezi klasické nahrávky ambientní hudby. Do Prahy přijíždí s aktuálním albem On Time Out of Time, na němž využil záznamy zbytkových gravitačních vln, které dorazily k naší planetě po více než miliardu let dlouhém putování. Výsledkem jsou mohutné sonické kaskády vtažené do improvizací, v nichž Basinski využívá syntezátory a smyčky. Dronové vzkazy z kosmických dálav zapadají do jeho uměleckého tématu rozpadu a mizení času.
Druhým hostem Music Infinity bude polský skladatel Tomasz Bednarczyk známý poslední roky jako New Rome. Na polské ambientní scéně se pohybuje od poloviny minulé dekády, kdy na albech Let's Make Better Mistakes Tomorrow nebo Painting Sky Together míchal pastorální melodie s field recordings.
Music Infinity:
William Basinski (us) + New Rome (pl)
25. 10. 2018 19:30
Palác Akropolis, Praha
fb událost
redakce 05.02.2025
Japonský umělec, DJ a hudebník hraje na několik tradičních i elektronických nástrojů (shamisen, kytara, baskytara, syntezátory, perkuse), z nichž některé si sám vyrobil.
redakce 04.02.2025
Singl Cleopatra má i vizuální zpracování, kterého se chopila Kiti Wullich.
redakce 03.02.2025
Stejně jako dokázal islandský nároďák porazit ten anglický, poráží Ari Eldjárn frontu komiků z mnohem větších zemí.
redakce 02.02.2025
Barcelonský producent a skladatel Raül Refree se pohybuje na pomezí experimentální hudby, populární produkce a filmových soundtracků.
redakce 02.02.2025
První večer bude věnován interpretacím textových partitur z cyklu Für kommende Zeiten.
redakce 01.02.2025
Vizuální zprostředkování bolesti, hluku i zvláštní sounáležitosti fanoušků tvrdé hudby, kteří se z celého světa každoročně sjíždějí v Trutnově.
redakce 31.01.2025
Kapela Laibach měla velký vliv na žánry i popularizaci industriální hudby.
redakce 30.01.2025
Jejich hudba je neúnavným proudem energie, plná nečekaných rytmů a experimentálních zvuků.
redakce 29.01.2025
Kapela si získává publikum syrovými písněmi s punkrockovou dravostí a naléhavými melodiemi.
redakce 28.01.2025
Morgan Garrett označuje svoji hudbu za no metal, tedy hybrid no wave a nu metalu. Je to vcelku výstižné... Punctum zve už za pár dní.