redakce | Zprávy / Pozvánky | 04.02.2024
Kytarista, skladatel, turntablista, improvizátor a vůbec jeden z nejdůležitějších hudebníků Japonska několika posledních dekád se představí v Divadle 29 v čele kapely Otomo Yoshihide's New Jazz Quintet. Jediný koncert v ČR v rámci evropského turné. Jako předkapela vystoupí nový pražský sextet Tongu soustředěný kolem klávesisty Michala Nejtka a saxofonisty Martina Debřičky.
Otomo Yoshihide je jednou z nejdůležitějších a formativních postav soudobé hudby vůbec. V japonském kontextu patří do generace výjimečných a silných tvůrců jako jsou Merzbow či Keiji Haino, ale jeho schopnost obsáhnout prakticky celé hudební univerzum jej řadí spíše na úroveň Johna Zorna či Mikea Pattona. Asi neexistuje pole, jehož by se jako skladatel nedotknul, významný hudebník z nezávislé scény, s nímž by nespolupracoval – zde zmiňme Christiana Fennesze, Thurstona Moora ze Sonic Youth, Orena Ambarchiho, Billa Laswella, Jima O'Rourkeho nebo Davida Sylviana, ale i téměř všechny, kdo na japonské scéně zanechali od 80. let viditelnou stopu.
Ačkoliv se jeho hudební svět ze západní perspektivy může jevit jako bytostně rozporný a eklektický, z hlediska japonského uvažování je spíše komplementární, protože spájí zdánlivě neslučitelné přístupy k hudbě. Zatímco v 90. letech minulého století a na počátku nového milénia Otomo Yoshihide kraloval noise rockové scéně s projektem Ground Zero s přesahy k revoluční čínské opeře anebo k ozvukům typických soundtracků akčních filmů či jinglů televizních reklam, svoji schopnost instantně komponovat dosvědčil řadou spoluprací s dalšími tvůrci na pomezí hlukové hudby, volné improvizace (mj. Bob Ostertag, Jon Rose či eRikM), ale také extrémně zredukované a ztišené hudbě v projektech I.S.O. a Filament.
S jemným zpožděním se začal vyznávat ze své lásky k jazzu (Otomo Yoshihide's New Jazz Ensemble), bebopu, filmové hudbě a divadlu kabuki, přitakával písňovým tvarům (např. spolupráce s Kahimi Karie) a začal vytvářet i líbezné filmové soundtracky. Otomo Yoshihide dokáže oscilovat mezi křehkými sóly, citacemi různých skladeb, aby nakonec veškerou jemnou hru na zmíněné nástroje byl schopen přehlušit hlukovými palisádami s rafinovanou strukturou či rafinovanou bestialitou hudebníka, který při hře neukáže jinak než kamennou tvář anebo lehce pobavený úsměv plachého melomana.
Otomo Yoshihide's New Jazz Quintet (jpn) + Tongu
7. 2. 2024 19:00
Divadlo 29, Pardubice
Fb událost
foto © Andrius Sidlauskas
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.
redakce 08.12.2024
Připravte se na večírek, kde se srdce rozezní víc než rolničky na saních a atmosféra bude hřejivější než svařák na zasněženém náměstí.