Magdalena Fendrychová | Články / Recenze | 11.11.2024
Na novém EP Tossing And Turning hudebnice z Jinýho metra ukazují, že i folk může mít propracované aranže a od minulého alba Rande s revizorem se posouvají ke zcela profesionálnímu zvuku. Svými hravými skladbami ukazují posluchači cestu z klasické české melancholie.
Na křtu v Malostranské besedě řekl jeden z účastníků, že někoho jako Jiný metro česká hudební scéna potřebuje. Něco na tom je. Doba, kdy byl nejrozšířenějším žánrem u nás folk, pominula. O písničkářích a písničkářkách formátu Vladimíra Merty a Dáši Voňkové sice občas slyšíme, ale nemůžou konkurovat ani těm méně poslouchaným tuzemským popovým nebo rapovým interpretům a interpretkám. České alternativně popové kapely se k posluchačům dokážou dostat, důkazem toho je například Dukla, post-hudba a jiné, ale rodí se i nová folková generace, která drží krok se zahraničními trendy.
Skladatelky z Jinýho metra, Klára Čmejrková a Katie Elizabeth Brown, označují své duo jako neofolkové a jejich zařazení dává smysl. Na nových nahrávkách si můžeme všimnout prvků, které ve folku (minimálně u nás) nenajdeme: překvapivé harmonie, spojení akustických nástrojů, jako je třeba klarinet, s elektrickou kytarou, sbory. Blíží se tak spíš angloamerickým umělcům a umělkyním jako Billie Eilish nebo Dodie, která mimo jiné používá ukulele, pro Jiný metro typické.
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie. Píseň Sheep vykresluje zkouškové období a s ním spojený stres, Santa Fe vypráví příběh dívky, která si představuje smyšlený vztah, Serenade popisuje ztotožnění posluchače s autorem hudby, Empty Little Boxes zase emoce vyvolané bývalými vztahy. I když jsou témata těžší, jsou skladby energické a neuvrhnou posluchače do melancholie, což Jiný metro odlišuje od velké části zdejší alternativy.
Jiný metro se nebojí spojovat zdánlivě nesourodé prvky z elektronického a akustického arzenálu a překvapovat neobvyklými harmoniemi. Mohou si to dovolit, zpívají naprosto čistě a jejich nahrávky znějí velmi kompaktně. Hudebnice se sice drží písňové formy a příběhových textů, ale svým netradičním přístupem ukazují novou tvář českého folku.
Jiný metro
web kapely
živě:
Vilemína slaví 1. narozeniny
16.–17. 11. 2024 20:00
Anežka, Praha
Fb událost
foto © wickeimack
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.