Velká světová jména jazzu, soudobé vokální hudby, elektroniky, alternativního hip hopu i world music na pomezí s klasikou, české premiéry a unikátní jednorázové projekty. To vše přinese na deseti koncertech 28. ročník mezinárodního festivalu Prague Sounds, který proběhne letos od 3. do 20. listopadu v Praze.
Letošní ročník zahájí 3. listopadu ve velkém sále Lucerny se svým kvartetem Branford Marsalis, americký saxofonista a člen slavného muzikantského klanu. „Ač je jeho doménou jazz, výraznou stopu zanechal v mnoha dalších žánrech od popu a rocku přes funk a hip hop až po klasickou hudbu,” přibližuje Vrabec. Kvartet vedle Marsalise tvoří pianista Joey Calderazzo, kontrabasista Eric Revis a bubeník Justin Faulkner.
4. listopadu v La Fabrice si přijdou na své na unikátním dvojkoncertu ctitelé výrazných hlasů, dunivých hip hopových rytmů i společensky angažovaných textů. Hudba filadelfské zpěvačky, básnířky a aktivistky vystupující pod jménem Moor Mother, která zahraje ve dvojici s bubeníkem, spojuje rap a recitaci poezie s prvky elektroniky, free jazzu, punku a zvukových koláží. „Se silným vnitřním přesvědčením zaměřuje své texty na rasové nepokoje, domácí násilí, otroctví i mýtus tzv. ´postrasové´ Ameriky,” líčí dramaturg Guy Borg. V druhé části večera vystoupí billy woods, nejuznávanější americký undergroundový MC, kterého díky skryté identitě obestírá aura tajemství. „Mistrovské texty a rapování se u něj prolíná s výraznými bicími i ozvěnami jazzu a blues - saxofonovými linkami, probleskujícími zvuky klavíru i kytarovými a flétnovými samply,” popisuje Borg jeho produkci.
5. listopadu ve velkém sále Lucerny čeká na diváky zážitek bez žánrových hranic. V české premiéře zde totiž se společným projektem Sirocco vystoupí jihoafrický violoncellista Abel Selaocoe a přední britský soubor soudobé hudby Manchester Collective. „Sirocco zahrnuje společné improvizace, úpravy lidových písní z Evropy a Afriky, ale i interpretaci Haydnových a Stravinského skladeb. Jde o extrémně rytmický hudební zážitek postavený na afrických základech i s hrdelním zpěvem. Výsledkem je hudební smršť, která oslavuje vřelost a rozmanitost kulturních tradic z celého světa,“ popisuje Vrabec.
„Vizionář elektronické hudby,” takového označení se dostalo Danielu Lopatinovi aka Oneohtrix Point Never z mnoha stran. 7. listopadu v prostoru Archa+ zavede průkopník současné experimentální elektronické scény diváky na audiovizuální dobrodružství, kde neméně důležitou roli hrají světla a projekce. Festival letos opět přichází s klubovou nocí v Kasárnách Karlín. Tentokrát 8. listopadu s českou premiérou jednoho z nejaktuálnějších mladých jmen amerického hip hopu - živelným rapperem McKinley Dixonem. „Dixon kombinuje výrazné texty - osobní i literární - a nakažlivé beaty s příměsí jazzu a funku,” láká Borg.
Letos uplynulo 80 let od narození a 30 let od smrti Karla Kryla. Jako jednorázovou poctu proto festival Prague Sounds inicioval večer nazvaný Müller/Koller: Kryl. 12. listopadu tak v Rudolfinu zazní osmnáct písní tohoto zásadního československého antikomunistického písničkáře v podání Davida Kollera a Richarda Müllera. Prague Sounds také přichází s další novinkou - kurátorovaným večerem hudby a designu, kdy již etablovaná osobnost vybírá talenty naší a slovenské scény. Letos se úlohy kurátorky zhostila slovenská umělkyně Katarzia, která pro večer nazvaný Katarzia´s Choice 13. listopadu v La Fabrice vybrala výrazné ženské hlasy - bratislavskou dvojici Lash & Grey, navíc s dvěma doprovodnými hudebníky, a písničkářky Niku a Johanelu.
„Hlas toho dokáže mnohem mnohem více,” to je přesvědčení Brada Wellse, uměleckého ředitele Roomful of Teeth, průkopnického amerického souboru současné vokální hudby, který v české premiéře vystoupí 15. listopadu v Divadle X10. „Jazz je původně taneční hudba a já se vlastně vracím k jeho kořenům,“ říká nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia, která 16. listopadu do Lucerna Music Baru přiveze to nejzajímavější z tamější nové jazzové scény.
Letošní Prague Sounds pak zakončí 20. listopadu v Rudolfinu původem arménský klavírista Tigran Hamasyan. „Již od mládí motivy z lidové hudby svého národa začal zapojovat jak do svých improvizací, tak kompozic. Což mu vydrželo i po přestěhování do Spojených států, kde pokračoval v hudebním vzdělávání i praxi,” uzavírá Marek Vrabec. Zde byl začátek jeho velmi aktivní nahrávací kariéry, jejímž výsledkem je deset studiových alb převážně s autorským repertoárem, postaveným na kloubení jazzu a arménské hudby.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.