redakce | Zprávy / Festivalové | 17.10.2024
Třetí ročník festivalu elektroakustické hudby a audiovizuálních performancí Sonda rozezní Brno rovnou na několika místech. Autoři a zároveň dramaturgové přehlídky, Jiří Suchánek a Jan Lichý se v duchu podtitulu sonic spaces tentokrát vydají na průzkum akustických kvalit několika brněnských lokací, kam festival po dvou letech přesouvají z Hvězdárny a planetária Brno.
fotogalerie z loňského ročníku zde
Festival navazuje na předchozí ročníky, díky kterým (nejen) brněnské publikum mělo příležitost naživo vidět Richarda Skeltona, Tadeje Droljce, Tomoko Sauvage, Tomase Gorbacha a další velká jména evropské experimentální scény. Letošní dramaturgie stvrzuje trend festivalu postupně opouštět “standardní” audiovizuální formáty směrem k ještě větší žánrové a disciplinární rozmanitosti.
Úvodním eventem bude představení environmentální zvukové instalace v lomu Hády v sobotu 2. listopadu Prostorová instalace, kterou v tuto chvíli přímo pro vybranou lokalitu vytváří sedmičlenný tvůrčí kolektiv projektu Trychtýř, zpracovává geologickou tématiku a bude k vidění a slyšení během celého odpoledne a vyvrcholí podvečerní performancí. Rozličné zvuky minerálů, sonifikace formotvorných geologických katastrof a pomalého plynutí času jsou jen některé prvky, které můžete na místě očekávat.
Hlavní koncertní večer festivalu proběhne 23. listopadu v kostele Československé církve husitské Husův sbor a v blízkém Studiu Marta. Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka, jehož hudba je pro prostor tohoto modernistického kostela jak stvořená. Kromě Jana Jelinka se zde představí i australská skladatelka, zvuková designérka a pedagožka Jasmine Guffond společně s německým experimentálním klarinetistou Kaiem Fagaschinskim.
Program v komorním prostředí studia Marta otevře student hudební fakulty JAMU Filip Dobrocký se svou A/V performancí Structure, ve které pomocí generativní 3D grafiky a prostorového zvuku zkoumá mikro vztahy mezi obrazem a zvukem. Belgická zvuková experimentátorka a harmonikářka Suzan Peeters předvede své velmi nekonvenční hráčské techniky a celou škálu možností využití akordeonu jako hudebního nástroje. Vystoupení Suzan Peeters doplní projekce letošního absolventa FaVU Adama Smolka, který pracuje se zpětnovazebními obrazovými systémy, které sám pájí, nebo pomocí circuit bendingu vytváří z jinak běžných výrobků.
Zcela jiný typ zážitku slibuje fixed media projekce uměleckého kolektivu SPIME.IM, která sice proběhne bez účasti autorů, ale nabídne naprosto jedinečný AI audiovizuální zážitek. Italská umělecká skupina silně využívající umělou inteligenci zaútočí na smyslovou soustavu diváka freneticky se měnícími obrazy lidského konzumerismu a materialismu doplněnými o hutný zvuk někde na pomezí post-klubové hudby a IDM. Prostor foyer ozvláštní drobný interaktivní zvukový objekt Miláček od studenta HF JAMU Ondreje Kalužáka.
Finální událostí festivalu bude laser/zvuková performance 7. prosince v akusticky unikátním prostoru betonového Vodojemu Žlutý kopec, kde dozvuk trvá 56 sekund. Hudbu zpracovávající rozličné stavy kapalin pro kvadrofonní ozvučení na zakázku festivalu připravuje Jiří Y Suchánek. Koncert se odehraje v instalaci Critical Level, kterou zde vytvořili s Petrem Bradáčkem a která je součástí prohlídek vodojemu.
Sonda festival
2. 11. – 7. 12. 2024
Brno (Lom Hády, Husův sbor, Studio Marta, Vodojemy Žlutý kopec)
web festivalu
foto © Lucie Mojžíšová
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.