redakce | Články / Rozhovory | 22.02.2014
15. února měla na pozvání mladého pražského produkčního kolektivu /-\ rozeznít Libeňskou synagogu legenda evropského stoner rocku, Samsara Blues Experiment. Koncert ale musel být na poslední chvíli zrušen kvůli problémům v kapele. Nejen o tom, co se stalo a kdy se v Praze ukáží, ale také o novém albu si organizátoři povídali se zpěvákem a frontmanem Christianem Petersem.
Gratulujeme k vydání nového alba, jak vznikalo? Dosáhli jste zvuku, o který vám šlo? Dokážete ho srovnat s jeho předchůdci?
Díky! Skladby se vynořily během roku a půl a nahráli jsme je docela rychle za dva víkendy. Ve skutečnosti nejsem se vším úplně spokojený, ale určitě to odpovídá situaci. Každé album je aktuální vyjádření a odráží období, ve kterém vznikalo, takže to je v pořádku. Je to hybrid psychedelického debutu a těžkosti druhého alba.
Slyšel jsem, že zahrát v Praze byl váš vlastní nápad. Čemu za něj vděčíme?
Chtěli jsme v Praze zahrát už dlouho. Projeli jsme kolem několikrát na cestě do Rakouska nebo zpátky do Berlína a vždycky bylo podivné projíždět jednu celou zemi jen proto, že v ní nemáme žádné kontakty. Později jsem se dozvěděl o Slash Dash Back Slash a festivalu Psy-High a pomyslel si, že by bylo neuvěřitelné se do toho hnutí zapojit. Bohužel, teď se nám to zrovna nehodí. Musíme toho hodně vyřešit, ať už jako kapela, tak i každý osobně. Rádi bychom přijeli, až se sejdou lepší okolnosti. Určitě zkusíme dorazit na Psy-High 2014, i když zatím bez záruk.
Co myslíte, že drží lidi u psychedelického rocku? Přeci jen je silně inspirován minulostí, nepřináší nový zvuk nebo přístup ke kompozici, většinou se vyhýbá elektronickým prvkům...
Zájem o tuhle hudbu nikdy nezmizel, to je chybný dojem, co se lidem usídlil v hlavě. Psychedelické a inovativní kapely hrály i v 80. a 90. letech - tehdy hrála většina zakládajících kapel našeho žánru, ne v šedesátých nebo sedmdesátých. Byly to první krůčky, ale rozhodně nešlo o zlatou éru. Osobně poslouchám starší kapely, ale taky hodně kapel z devadesátek. A elektronické prvky žeru. Když je děláte správně, co je na tom špatného? My jsme je sice zatím nevyužili, ale kdoví?
Psych/stoner/doomová scéna v Německu pořádně žije: hodně kapel a festivalů jako Desertfest, Stoned from the Underground nebo Void Fest... Musí být skvělé být toho součástí, jako hudebník a majitel labelu. Nemáš doporučení na kapelu, co si zaslouží víc pozornosti? Někdo, kdo ještě není u Electric Magic, ale jednoho dne by mohl být?
Nemám ponětí. Dívám se kolem v podstatě pořád, ale nenacházím nic obzvlášť zajímavého. Je obrovské množství labelů, které berou kohokoliv, když za něco jenom trochu stojí. Snažím se nebýt na labelu závislý, je to práce pro radost, ne pro peníze. Nefungovalo by to. Takže spolupracuju jen s těmi, kteří mě opravdu zaujmou, jinak mě k tomu nic nenutí.
Jak se Samsara Blues Experiment dostala mimo Německo, dokonce už s debutovým albem?
Vytvářením kontaktů, psaním lidem, mluvením s nima, otevřenou myslí a schopností kdykoliv vycestovat.
Jmenujte pět alb, která vás nejvíce ovlivnila.
Metallica - Black Album, Nirvana - Unplugged, Led Zeppelin - BBC Sessions, Hendrix, Kyuss, Black Sabbath, Monster Magnet a mnoho dalších stonerových a psychedelických věcí z počátků žánru. V současnosti poslouchám jiné věci, dokonce folk a soul.
Myslíš, že jsou rozdíly mezi evropskou a americkou psychedelickou scénou?
Je tam rozdíl. Američtí hudebníci mají větší schopnost svobodného hudebního projevu a zároveň bohatší hudební dědictví, co se rockové hudby týče (Evropané mají až klasický přístup). Zdá se mi, že v Evropě se pohybujeme v rámcích nastavených americkými a britskými kapelami. Možná se snažíme jenom kopírovat „american cool“? Nakonec asi nezáleží na tom, odkud člověk je, ale na každém zvlášť - na osobní hudební minulosti a ideálech.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.