Zprávy / Pozvánky

Tématem sympozia Pražského Quadriennale jsou Technologie

Tématem sympozia Pražského Quadriennale jsou Technologie

redakce | Zprávy / Pozvánky | 06.10.2024

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16. až 18. října 2024 pořádá odborné sympozium Technologie v divadle, scénografii a výstavním designu. V programu třídenní akce vystoupí v pražském Kulturním centru Vzlet osmdesát mluvčích: tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků. Všech pět tematicky zaměřených panelů, sedm sérií flash talks, dva moderované kulaté stoly a keynote příspěvky budou přístupné zdarma po registraci.

Říjnové PQ Sympozium nahlédne téma technologií v širším pojetí. Přednášející se budou zabývat jednak vlivem a uplatněním nástrojů jako AI, AR či XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivních technologií nebo kinetických a robotických nástrojů ve scénografii, performance a výstavním designu. Řada přednášejících, kteří do Prahy přicestují ze třicet zemí světa napříč šesti kontinenty, ale otevře také finanční, materiální a environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, jejich dostupnost nebo otázku samotného chápání pojmu technologie v různých společensko-kulturních a geografických kontextech.

Program sympozia čítající okolo sedmdesáti jednotlivých příspěvků sestavila na základě únorové otevřené výzvy umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Barbora Příhodová ve spolupráci s dalšími členy týmu.

Program sympozia zahájí ve středu 16. října keynote příspěvek britské scénografky a autorky Rachel Hann z Northumbria University Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V něm Hann rozebere několik případových studií z oblasti divadla a filmu, na kterých se pokusí odhalit hlubší roviny našich způsobů uvažování a představ o budoucnosti ve vztahu k technologiím, a ukázat na vliv, jaký může jejich reprezentace mít na utváření současné politiky.

Mluvčí v panelu Convergences of biological and digital interfaces na několika příkladech nastíní možnosti spojení digitálních technologií s přírodními systémy a živými organismy. Poslední panel úvodního dne Rethinking the notion of technologies se zabývá vývojem vymezení pojmu technologie v umění, a mimo jiné je nahlédne nejen jako prosté nástroje, ale jako partnery či spolupracovníky, kteří do tvůrčího procesu aktivně přispívají.

Čtvrteční program 17. října bude kromě tří flash talks sérií věnován dvěma moderovaným kulatým stolům. V diskuzi Reimagining realities – Digital scenography vystoupí čtyři mezinárodně uznávaní tvůrci a tvůrkyně zabývající se digitálním uměním: Ivona Tau, Joris Weijdom, Lukáš Dřevjaný a Mikael Fock. Debata Shaping creativity: Notable innovators se zástupci a zástupkyněmi českých technologických firem a digitálních studií působících mj. v oblasti divadla a scénografie (3dsense, H40 a Robe), bude věnována praktické stránce využití v současnosti nejmodernějších technologií.

V pátek 18. října vystoupí na sympoziu Tomáš Procházka s keynote prezentací Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote a podtitulem ‘Dvacet let spekulativní antropologie, aplikované mediální archeologie a řady dalších postupů’. Ranní panel Technologies in contexts of precarity nabídne pohledy tří tvůrců, kteří zpochybní význam role moderních technologií v uměleckém procesu, ve svých příspěvcích ale nastíní také jejich potenciál mírnit dopady složitých podmínek daného prostředí.

Mluvčí panelu Sustainability and traditional technologies in contemporary theatre do aktuální širší debaty o udržitelnosti divadelního a uměleckého provozu přispějí s tématy (opětovného) zapojení tradičních nástrojů a časem ověřených postupů. Závěrečný panel Researching embodied interactions se zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozebere roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.

Obdobnou tematickou šíři nabídne i padesát flash talks příspěvků rozdělených do sedmi sérií napříč všemi třemi dny konání sympozia.

Info

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
16.–⁠18. 10. 2024
Vzlet, Praha
web quadriennale

foto © Libor Galia

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Moonburnt v Bike Jesus

redakce 21.01.2025

Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.

Punctum prostoupí švankmajerovská anarchie Bégayer

redakce 20.01.2025

Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.

Madball v rámci Rebellion Tour

redakce 20.01.2025

Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?

Indies Records slaví 35 let velkoryse

redakce 18.01.2025

Pod značkou Indies vyšlo přes 800 alb a titulů mapujících kvalitní českou a slovenskou autorskou hudbu.

Rock for Kamill

redakce 18.01.2025

Rock for Kamill nabídne hned několik unikátních vystoupení.

Baths přiveze desku Gut

redakce 17.01.2025

Americký multiinstrumentalista, zpěvák a producent Baths je považován za přední jméno chillwave, bedroom popu či lo-fi elektroniky.

Psychonaut 4, Sedna a další v Praze

redakce 17.01.2025

Po šesti letech se do Prahy během svého evropského turné vracejí králové depresivního black metalu. A nebudou sami.

Nabosoposkle a další na Půlce

redakce 16.01.2025

Partička punx, motajúca sa okolo diy košickej scény a FNB. Začínali crustom, skončili u ema.

Amphibian Quadrophonic Soundsystem v Arše+

redakce 15.01.2025

Série živých poslechových i tanečních vystoupení na nadstandartním 4-kanálovém setupu soundsystému.

Art's Birthday v Divadle 29

redakce 15.01.2025

Narozeniny umění se slaví po celém světě, k letošním oslavám se opět připojuje i GAMPA a Divadlo 29.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace