redakce | Zprávy / Pozvánky | 06.10.2024
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16. až 18. října 2024 pořádá odborné sympozium Technologie v divadle, scénografii a výstavním designu. V programu třídenní akce vystoupí v pražském Kulturním centru Vzlet osmdesát mluvčích: tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků. Všech pět tematicky zaměřených panelů, sedm sérií flash talks, dva moderované kulaté stoly a keynote příspěvky budou přístupné zdarma po registraci.
Říjnové PQ Sympozium nahlédne téma technologií v širším pojetí. Přednášející se budou zabývat jednak vlivem a uplatněním nástrojů jako AI, AR či XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivních technologií nebo kinetických a robotických nástrojů ve scénografii, performance a výstavním designu. Řada přednášejících, kteří do Prahy přicestují ze třicet zemí světa napříč šesti kontinenty, ale otevře také finanční, materiální a environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, jejich dostupnost nebo otázku samotného chápání pojmu technologie v různých společensko-kulturních a geografických kontextech.
Program sympozia čítající okolo sedmdesáti jednotlivých příspěvků sestavila na základě únorové otevřené výzvy umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Barbora Příhodová ve spolupráci s dalšími členy týmu.
Program sympozia zahájí ve středu 16. října keynote příspěvek britské scénografky a autorky Rachel Hann z Northumbria University Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V něm Hann rozebere několik případových studií z oblasti divadla a filmu, na kterých se pokusí odhalit hlubší roviny našich způsobů uvažování a představ o budoucnosti ve vztahu k technologiím, a ukázat na vliv, jaký může jejich reprezentace mít na utváření současné politiky.
Mluvčí v panelu Convergences of biological and digital interfaces na několika příkladech nastíní možnosti spojení digitálních technologií s přírodními systémy a živými organismy. Poslední panel úvodního dne Rethinking the notion of technologies se zabývá vývojem vymezení pojmu technologie v umění, a mimo jiné je nahlédne nejen jako prosté nástroje, ale jako partnery či spolupracovníky, kteří do tvůrčího procesu aktivně přispívají.
Čtvrteční program 17. října bude kromě tří flash talks sérií věnován dvěma moderovaným kulatým stolům. V diskuzi Reimagining realities – Digital scenography vystoupí čtyři mezinárodně uznávaní tvůrci a tvůrkyně zabývající se digitálním uměním: Ivona Tau, Joris Weijdom, Lukáš Dřevjaný a Mikael Fock. Debata Shaping creativity: Notable innovators se zástupci a zástupkyněmi českých technologických firem a digitálních studií působících mj. v oblasti divadla a scénografie (3dsense, H40 a Robe), bude věnována praktické stránce využití v současnosti nejmodernějších technologií.
V pátek 18. října vystoupí na sympoziu Tomáš Procházka s keynote prezentací Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote a podtitulem ‘Dvacet let spekulativní antropologie, aplikované mediální archeologie a řady dalších postupů’. Ranní panel Technologies in contexts of precarity nabídne pohledy tří tvůrců, kteří zpochybní význam role moderních technologií v uměleckém procesu, ve svých příspěvcích ale nastíní také jejich potenciál mírnit dopady složitých podmínek daného prostředí.
Mluvčí panelu Sustainability and traditional technologies in contemporary theatre do aktuální širší debaty o udržitelnosti divadelního a uměleckého provozu přispějí s tématy (opětovného) zapojení tradičních nástrojů a časem ověřených postupů. Závěrečný panel Researching embodied interactions se zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozebere roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.
Obdobnou tematickou šíři nabídne i padesát flash talks příspěvků rozdělených do sedmi sérií napříč všemi třemi dny konání sympozia.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
16.–18. 10. 2024
Vzlet, Praha
web quadriennale
foto © Libor Galia
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.
redakce 13.11.2024
Singl Všechno se rozpadá představuje upřímnou a syrovou výpověď doprovázenou kytarovým zvukem a zrnícím chromatickým klipem.
redakce 12.11.2024
Její nová tvorba se nese na vlnách improvizace, silné atmosféry a inovativních zvukových krajin.