redakce | Zprávy / Pozvánky | 30.09.2019
Volný promotérský kolektiv Jednota představuje první podzimní koncert, na kterém se sejde trojice silných osobností experimentální hudby: americký kytarista Mark Charles Morgan, newyorská saxofonistka Lea Bertucci a norský vokalista/kytarista Gaute Granli.
„Zvuk kytary připomíná tříštící se sklo.“ S definitivním popisem hudby Marka Morgana přišel čtrnáctideník A2, když hráli v Praze naposledy kultovní Sightings, newyorská kapela, za jejímž tvůrčím přístupem ve stylu „rozpady rozpadů“ stál především tento kytarista. Sightings už několik let odpočívají v pokoji, Morgan ale posouvá svůj svébytný styl v sólové tvorbě, a to k ještě větším extrémům. Žánr kytarového pekla uvedený na jeho BandCampu hovoří za vše. Morgan kytaru nechává krátce vybuchovat, především ji ale přiškrcuje, omezuje jakékoli příliš přímočaré a jednoznačné vývoje. Klasické kytarové témbry se téměř propadají do statického praskání, ne však úplně, aby ve zvuku zůstal stín rocku nebo blues. Přes veškeré experimentování ale hudba neupadá do sebedůležitosti, která se někdy pojí s tzv. experimentální hudbou, naopak je zdravě uzemněná hrubým dada-punkovým přístupem. Ten se projevuje zvláště divokými a bizarními performancemi naživo.
Nejpřístupnější polohy newyorské hudebnice Lei Bertucci připomenou abstraktnější věci od Colina Stetsona, jsou ale jen východiskem k mnohem bohatší a odvážnější tvorbě. Jako hráčka využívá Bertucci dechové nástroje, především altsaxofon, ale také pásky a elektroniku, jako skladatelka pracovala třeba se smyčcovým ansámblem. Klíčem její tvůrčí metody je spojení improvizace a důkladného teoretického vzdělání. Na jednu stranu tak Bertucci cíleně využívá psychoakustické fenomény, mikrotonalitu a rozšířené techniky, na druhou se nechává řídit také intuicí. Zatím poslední, letošní album Resonant Field bylo nahráno v opuštěném, 40 metrů vysokém betonovém silu s 12vteřinovou ozvěnou, v základu šlo ale o improvizaci na saxofon, která byla dodatečně upravena. Výsledkem jsou fascinující komplexní struktury, ve kterých se prolínají dronové vrstvy, melodické útržky a syrové praskání. Hloubkou a působivostí připomene Bertucci legendární Pauline Oliveros a její koncept Deep Listening.
Do třetice se v rámci večeru silných individualit představí norský kytarista a vokalista Gaute Granli (dříve z výborných jazzrockerů Skadne Krek). Granli vychází podobně jako Morgan z nowavového skřípání, posouvá je však spíš k melancholicky bizarnímu humoru. Rozjetá kytara se blíží outsiderskému blues Lorena Connorse nebo Jandeka, zastřené deklamace se nemohou rozhodnout mezi čirým dada a power electronics, jednoduchý rytmus drží zdání písniček. Naživo půjde dozajista o velmi matoucí zážitek.
Mark Morgan (us) + Lea Bertucci (us) + Gaute Granli (no)
1. 10. 2019 19:00
Klubovna, Praha
fb událost
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.