Nela Bártová | Zprávy / Pozvánky | 02.10.2019
Devatenáctý ročník festivalu experimentální tvorby Pohyb - Zvuk - Prostor představí hudebníky a audiovizuální tvůrce ze sedmi zemí, kteří se zabývají jak rozšířenými možnostmi hraní na tradiční nástroje, tak zkoumáním hranic elektroniky a digitálních médií. Kromě toho na festivalu vystoupí také dvě performerky, pro které je médiem ke zkoumání sociálních otázek a vazeb na okolní prostředí především vlastní tělo, a v rámci projektu s Opening Performance Orchestra na festivalu zazní také přednáška Milana Knížáka Aktuální Univerzita z roku 1967.
Festival se od svého počátku v roce 2000, kdy byl ještě pevně spojen a inspirován architekturou kostela sv. Václava v Opavě, soustřeďuje na hranici mezi jednotlivými uměleckými žánry, zabývá se prostorem „za” a „mezi” a na spojení několika médií v jeden nový celek. Návštěvníci mohli doposud vždy slyšet zvuky, které jsou na pomezí hudby, hluku, instalace a vizuálního umění, zakusit hudbu na hranicích experimentu, alternativy, rocku a soudobé vážné hudby, vidět performance, experimentální tanec, slyšet hlas, zažít svébytné prostory a architekturu.
Zatímco téměř každý noisový hudebník používá kytaru jako zbraň hromadného ničení, Mark Charles Morgan z dnes již neexistující avant-rockové newyorské formace Sightings používá svou kytaru jako nástroj čiré negace. S nalezenými či vypůjčenými pedály a efekty se pohybuje v padesáti odstínech zvukových šedí blízkých hučení vysavačů, splachování záchodů a bzučení kabelů rychleji než Eric Clapton. Navzdory nerozpoznatelnosti jakéhokoliv zvuku má Morganův sound všechny emoce punku.
Na polské free-impro scéně a mezinárodní experimentální scéně se v posledních deseti letech podařilo prosadit bubeníkovi Adamu Gołębiewskému. Často vystupuje sólově, ale taky v různých spolupracích s hudebníky jako jsou Fred Lonberg-Holm, Thurston Moore, Kevin Drumm, Sharif Sehnaoui nebo Peter Brötzmann. Využívá klasickou bicí soupravu, s níž vytváří širokou škálu zcela neklasických zvuků.
Kromě zmíněných vystoupí také Gaute Granli, trio Bludust a japonské trio Kukangendai. Performační část poté zastoupí Jana Orlová a Lenka Klodová.
Pohyb - Zvuk - Prostor 2019
4. 10. 2019 16:00
Matiční dům, Opava
fb událost
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.
redakce 08.12.2024
Připravte se na večírek, kde se srdce rozezní víc než rolničky na saních a atmosféra bude hřejivější než svařák na zasněženém náměstí.