Jan Starý | Články / Seriály | 28.05.2020
Jak dlouho jim to ještě bude vycházet? Newyorské alternativní scény jsou v centru dění dlouhá desetiletí, ale rostoucí nájmy a gentrifikace v posledních letech jejich existenci dost komplikují a covid-19 hrozí některé profesionály a poloprofesionály prakticky zlikvidovat. Třeba saxofonistka Lea Bertucci musela zrušit evropské turné, prakticky bez peněz se vrátit do USA a řešit, že svůj byt na dobu tour pronajala. Jak to souvisí se Seaven Teares? Jejich zpěvačka Amirtha Kidambi má s Bertucci improvizační projekt a další člen Robbie Lee jí hostoval na albu – jsou součástí stejného ekosystému, kde hraje každý s každým: dnes jazz, zítra pop, pozítří volnou improvizaci nebo metal nebo klasiku v sáčku. Síla ekosystému spočívá v neustálém kontaktu různých osobností a propojování různých přístupů.
Seaven Teares jsou modelový případ. Kidambi pravidelně spolupracuje se skvělou kytaristkou Mary Halvorson, Lee se angažuje ve staré hudbě a kromě toho se technicky podílí třeba na deskách Jozefa van Wissema, perkusista Russel Greenberg se ukázal v Praze s vážnohudebním tělesem Yarn/Wire, ale má nahrávku i s Tobym Driverem z Kayo Dot. A vedoucí projektu Charlie Looker zakládal experimentální uskupení Zs a jeho pozdější projekt Extra Life má v jistých zákoutích math rocku kultovní status.
Po konci Extra Life jako by se Lookerova tvorba rozštěpila. Pro temnotu a psychózy vznikli Psalm Zero, pro lyričtější tvorbu s vlivem středověké hudby Seaven Teares. Ti se ale po povedeném debutu Power Ballads (2013) na dlouhou dobu odmlčeli. Když jsem Lookera před třemi lety hostil v Praze, sliboval, že další nahrávka bude co nevidět, a na sólovém koncertě – jednom z nejkrásnějších, co jsem viděl – dvojici nových písniček skutečně zahrál. Až teď ale reálně vychází EP Older Than Love, ze kterého Seaven Teares prezentují skladbu Headless Statue.
Je zajímavé porovnat sólovou verzi s kapelním aranžmá. Akustické provedení ve vší průzračnosti strohé kytary a Lookerova specifického hlasu představuje neředěnou dávku emocí, ze které trne. Verze Seaven Teares je logicky hutnější, ale také méně jednoznačná. Kontrapunktem k fantastickým vokálním harmoniím a perkusím jak z gotické krčmy jsou elektrické kytary a přiznaně umělé klávesy, což dává středověké atmosféře postmoderní distanc a předchází patosu, do kterého Seaven Teares občas zabředali. Návrat po sedmi letech je v tomhle případě více než uspokojivý.
Seaven Teares (us)
Facebook skupiny
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.
redakce 12.11.2024
Letos to bylo tak nabité, že jsme sotva stihli na jídlo... A nezapomeňte, že se pár drobků z Le Guess Who? objeví v nejbližších dnech také v Praze.
redakce 12.11.2024
Jakou hudbu poslouchají a kde hledají inspiraci tvůrci, kteří se staví proti uhlazeným moderním trendům? V sobotu v Praze.
redakce 11.11.2024
Stadionová kapela nehraje v klubu každý den. Nepropásněte.
redakce 08.11.2024
Co kromě koček, tequilly, radosti z objevování nových měst a dvou společných nahrávek spojuje tyhle holky, které již podruhé vystoupí v Praze pod hlavičkou Heartnoize?
redakce 04.11.2024
Nerada škatulkuju, nechávám se překvapit. Miluju chvíle, kdy hudba prochází každým koutkem mého bytí – v ten moment na žánru vůbec nezáleží, říká Nika a vybírá.
Michal Pařízek 01.11.2024
Día de muertos, Dušičky, Halloween, všechno jedno. Dneska vyšla nová deska The Cure. Zajímalo by mě, zda to bylo plánované, nebo to tak prostě dopadlo.