redakce | Zprávy / Festivalové | 01.11.2015
19. ročník MFDF Ji.hlava přivedl v šesti dnech do Jihlavy přes 3500 akreditovaných festivalových účastníků, odehrál přes 250 filmů z 53 zemí, uspořádal na 160 projekcí, 44 akcí doprovodného programu a přes 35 akcí otevřeného programu pro filmové profesionály.
Z více než 3 400 přihlášených titulů bylo do programu 19. MFDF Ji.hlava zařazeno 233 snímků, z toho 58 světových, 9 mezinárodních a 11 evropských premiér. Dalších 21 dokumentů nabídl divákům program Dokument ČT. Na večerním zakončení předali zástupci festivalu celkem 6 ocenění, na kterých se shodli členové jednotlivých porot.
Česká radost bez výherce
Porota, ve které usedly výrazné osobnosti kulturní scény – Miloš Doležal, Martin Dušek, Iva Honsová, Milan Knížák a Jiří Voráč – se však rozhodla neudělit Cenu za nejlepší český dokumentární film.
„Žádný z 16 filmů letošní soutěže nezaujal porotu natolik, aby udělila hlavní cenu. Většina filmů je dramaturgicky neujasněná, trpí neúměrně dlouhou stopáží, mnohé filmy zůstávají na úrovni televizní publicistiky a autorská výpověď často není soudržná a přesvědčivá,“ uvedli porotci. „Rozumím zdůvodnění poroty. Český dokumentární film je dlouhodobě podfinancovaný a důvody, které porota uvádí, jsou důsledkem této situace. Rozdíl mezi rozpočty hraného a dokumentárního filmu je v českém prostředí deseti až dvacetinásobek, přitom jde v obou případech o celovečerní film. Jistě by se mohl objevit jeden nebo dva snímky, které by si porotu získaly, případní jiní porotci by velmi pravděpodobně rozhodli jinak – ale obecná finanční situace je neadekvátní významu českých dokumentů,“ řekl ředitel festivalu Marek Hovorka.
Porota se však rozhodla udělit dvě čestná uznání. První filmu Tomáše Potočného Ocelové slzy aneb Cesta Vladimíra Stehlíka za Lubomírem Krystlíkem. „Za tragikomický osobní příběh, v němž se střetla fikce a realita české společnosti devadesátých let, vyprávěný jednoduchou a účelnou formou bez autorské exhibice,“ zdůvodnili svoji volbu.
Druhou zvláštní cenu převzal Tomáš Kratochvíl, který porotu oslovil filmem Češi proti Čechům. „Za působivé využití filmu jako osobního deníku, který nabourává společenské stereotypy a předsudky,“ znělo zdůvodnění porotců.
A diváckou cenu převzal Vít Klusák za svůj film Matrix AB.
V paprscích slunce vítězem Mezi moři
Pětice porotců – Amra Bakšič, Viera Čákanyová, Abbas Fahdel, Fred Kelemen a Daniel Walber – se shodla na kvalitách filmu Vitalyho Manskyho V paprscích slunce a udělila mu Cenu za nejlepší dokument z východní a střední Evropy. „Vitaly Mansky nahlíží za okénka filmové propagandy a daří se mu tak obelstít a obnažit oficiální obraz izolované severokorejské společnosti. Jeho břitký pohled v intimním propojení s dětskou zranitelností hlavní postavy rezonuje napříč hranicemi jednotlivých totalitních států,“ zní rozhodnutí poroty.
Nejlepším světovým dokumentem je Dopředu smrtelně pomalu
Jediný porotce soutěže Opus Bonum Viktor Kossakovsky udělil Cenu za nejlepší světový dokument filmu Kupředu smrtelně pomalu režiséra Maura Herce. „Cenu uděluji za respektování základů filmového jazyka,“ uvedl Kossakovsky.
Flotel Europa získá Cenu za nejlepší debut
V soutěži První světla, kde se letos sešly debutové snímky i druhé celovečerní filmy některých tvůrců, rozhodla porota, ve složení Anna Hoffman, Honng Hoysook, Nuno Sena, David Wilson a Alberto Lastruci, že nejlepším snímkem je Flotel Europa režiséra Vladimíra Tomiče.
„Za dokonalé využití archivních materiálů a obratně podanou osobní historii postav uděluje porota cenu filmu, který zaujme svou aktuálností ve spojení s historickým cítěním, jež zahrnuje celou škálu jak hravých, tak vážných poloh. Téma dospívání a uprchlictví dominuje řadě filmů, vítězný snímek však na pozadí konfrontace romance a vykořenění nachází krásu všednodenního okamžiku. Naše blahopřání patří tvůrcům snímku Flotel Europa, vítězi kategorie První světla,“ zdůvodnili porotci.
Porota také udělila Zvláštní cenu filmu Kristýny Bartošové Nebezpečný svět Rajka Dolečka. „Pro každého filmaře je velkou výzvou dokázat usměrnit konfrontačního protagonistu. Pro debutující režisérku, která navíc zkoumá jedno z nejtemnějších zákoutí současné evropské historie, je to úkol takřka nadlidský. Porota se rozhodla udělit Zvláštní cenu režisérce, která prokázala nebývalou trpělivost, empatii a inteligenci – vlastnosti, které jsou předzvěstí slibné kariéry. Zvláštní cena patří Kristýně Bartošové za její režijní počin Nebezpečný svět Rajka Dolečka,“ znělo zdůvodnění.
Nový život, vítěz Krátké radosti
Skupina českých surrealistů vybrala z 19 filmů jeden vítězný snímek, a to Nový život režiséra Kira Russa. „Na minimální ploše pseudovoyersky zaznamenaného fragmentu z banálního žití mladé rodiny, jak probíhá uvnitř neosobního a krutě deprimujícího prostředí městské sociální periferie, se bolívijskému režisérovi Kiru Russovi podařilo zachytit víceznačné souvislosti tématu, ambivalenci lásky, chtění a povinnosti, nejednorozměrnosti i na pomezí magicko-metaforického gesta balancující přesah elementární danosti, přítomnosti i budoucnosti lidského života. Porota zvláště ocenila vyváženost díla a členité souvislosti, k nimž úspornými výrazovými prostředky odkazuje. Filmová řeč zde organicky přerámovává konvenční vidění, překonává úskalí prvoplánově jednoznačných interpretací a otevírá prostor pro vnímání neurčitosti lidské situace,“ uvedli členové poroty.
Umělecká skupina Flatform si odnesla ocenění za nejlepší světový experimentální snímek
Kvantum. Tak se jmenuje vítězný snímek soutěže Fascinace. „Film Kvantum. skupiny Flatform je extrémně působivou ukázkou toho, jak lze pomocí filmu překročit hranice reality za úchvatného a zároveň překvapivého využití řady uměleckých forem: opery, speciálních divadelních efektů, zvukové kompozice a krajinomalby,“ uvedla rodinná porota – Emmanuel Lefrant a Elene Gui.
Cenu za nejlepší český experimentální snímek převzala Anna Kryvenko
Emmanuel Lefrant se svojí partnerkou Elenou Gui vybrali i nejlepší český experimentální film ze sekce Exprmntl.cz, a to film Poslechnout horizont.
„Snímek Anny Kryvenko Poslechnout horizont vytváří pomocí složité a zároveň vyvážené montáže politicky laděnou dramaturgii, která nastoluje zásadní témata, díky nimž se snímek stává nefalšovaným svědkem své doby,“ uvedli.
Nejlepším festivalovým plakátem se podle poroty stal poster z festivalu v Zagrebu. Diváci si za nejlepší zvolili poster z Mezinárodního filmového festivalu v Cleavlandu a z Krakovského filmového festivalu, oba totiž získaly stejný počet bodů.
Ceny Silver Eye
Na ji.hlavském festivalu se také udílely ceny Silver Eye za rok 2015. V kategorii krátkých filmů zvítězil polský snímek Snails (2015), nejlepším středometrážním snímkem je pro letošek taktéž polská Casa Blanca a na poli celovečerních snímků zabodoval rakouský film Over the Years (2015).
Všechny vítězné filmy Silver Eye si kromě designové ceny od Terezy Durdilové odnáší i finanční odměnu ve výši 1 500 Euro a celoroční distribuční podporu v rámci festivalového servisu East Silver Karavana v hodnotě dalších 1 500 Euro, který jim umožní vstoupit na více než 120 filmových festivalů. Ceny zaštiťuje MEDIA Programme / Creative Europe.
19. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
27. 10. – 1. 11. 2015, Jihlava
www.dokument-festival.cz
redakce 24.11.2024
Koncerty Deli Teli se vyznačují nakažlivou energií a jemnou dávkou středomořského dramatu a řadou zapomenutých hitů, které kdysi rozpálily Atény.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.