Články / Reporty

85 % a více, vytržení (Colours of Ostrava 2023)

85 % a více, vytržení (Colours of Ostrava 2023)

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 23.07.2023

Sotva jsem dorazila do areálu, hned jsem zase vycestovala. Seskupení Tarante Groove Machine, s podtitulem izraelské taneční šílenství, nahlásilo, že jsou našim platným pasem, a vzali nás z východu až do Brazílie a zpátky. Mé reakce se vyvíjely takhle: hm, nejsou špatní - rozhodně zajímavější než v klipech - ještě chvíli a budou mít grády jako Asian Dub Foundation - ty bláho, tak já jdu tančit dopředu - asi mám úpal a úžeh v jednom. Opět a zase vítězí souhra okolností, srdečnost a energie vložená do lidí, nikoli žánr nebo konkrétní parametry. A jejich pokora, potřeba poděkovat všem produkčním a stage managerům a uklonit se, ta se už vidí sporadicky.

Přesný opak se udál na stejné stagi po příchodu Interpol. Přebuzený a přebasovaný zvuk (už od Monkey Business), těžkopádný a unavený projev… kapela jako by dobíhala samu sebe. Nejhorší byl zahuhlaný a nepřesný zpěv. Image “tváříme se nevzrušeně až unudeně” taky nepřidávala. Publikum dávalo zpět jen to málo, co dostávalo, a raději bych své oblíbence z dospívání úplně minula. Jistěže se může stát, že někdo nemá den. Ale když ho nemá celá skupina, ani zvukaři, Pánbů s nimi.

Ani Kavinsky, synth-král, nepostoupil. Ve srovnání s Dangerem trochu sešel jeho lesk, a i když pouštěná diskotéka nevykazovala viditelné vady, Dangerova nálož a domyšlená produkce ukázala, co všechno Kavinskému chybělo. Nicméně i tak je ve skupině “mých nej a top” docela plno. Vedle Tarante Groove Machine, Tramhaus a Dangera je třeba zmínit Holy Moly & The Crackers a Jacoba Colliera - ten se pro mě po mnoha konverzacích jeví jako největší zneuznanec ročníku. Soulový všeuměl a multiinstrumentalista se rozhodl pro neuspořádanou show, v níž vítězil eklektismus. Přebíhal od nástroje k nástroji, skákal ze skladby na skladbu, koncert nedržel žádnou jasnou linii. Ale momenty, kdy svéhlavě zcoveroval Elvisovu baladu Can't Help Falling in Love, queenovský hit Somebody to Love nebo představil ani ne týden starý, už do detailů dotažený hit, to byly momenty čisté muzikantské extáze.

No a na závěr připisuji ještě jedno jméno: Lalalar. Psychedelická taneční fúze z Istanbulu. Prolínání live dj setu, tureckých vlivů, orientálních zpěvů a pronikavého hlasu frontmana mělo hloubku mytologických tragédií a sílu jejich hrdinů. Nehledě na to, že jsem únavou zakopávala už i na rovince bez kamení, tělo ještě hodinu poslušně tančilo. Zkušenost bytí u vytržení.

Jsi můj domov a mé peklo
Přicházím cvalem a vracím se chromý,
srdce chce být vyprávěno v bájích.
Chci, aby bylo skutečné, ale není.

Pořád si přeju, aby Colours of Ostrava udělali prostor pro klubovou produkci. Doufám, že jednou zakážou tu změť řvoucích rádií v Gastro zóně a že přistoupí zodpovědněji k udržitelným řešením. Ale ze všeho nejvíc si přeju, aby festival zůstal věrný své původní koncepci a ustál všechny změny. Abychom zase příští rok mohli celou neděli sčítat, kolik objevů máme.

Info

Colours of Ostrava
19.–⁠22. 7. 2023 Dolní Vítkovice, Ostrava
Fb událost

foto © Matěj Krč

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace