Články / Reporty

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá | Články / Reporty | 27.10.2024

Se vstupem do jednoho z mnoha prostorů spletitého holešovického Cross Clubu za sebou nechávám jeden z posledních slunečných říjnových dnů, vstříc mladému objevu irské alternativní scény. Gurriers navštívili Česko letos podruhé, tentokrát v rámci evropské tour s debutem Come and See.

Bubeník kapely Pierce Callaghan se coby dj stará o pomalejší, ale gradující rozjezd v podobě playlistu zahrnujícího minulá i současná jména od The Cure po Idles a Viagra Boys, odkazy nejen těchto hudebníků jsou v tvorbě Gurriers slyšet taky.

Malá místnost se postupně zaplňuje, Callaghan od pultu v rohu stage udává směr, panuje příjemná atmosféra. Vidím frontmana Dana Hoffa, jak se baví se známými, všichni očividně natěšení. Za chvíli už je celá formace na stagi a Hoff hned do publika sází nekompromisní: „I wanna see you fucking dance!“ Jak bychom nemohli?

Deska Come and See si nebere servítky, zachycuje pocity ze světového dění, pečlivě observuje společnost, kterou by místy nejradši roztrhala jako vzteklý pes, je tu zlost na nácky, boháče, na celý svět. To všechno je živě daleko intenzivnější. Na brněnském Pop Messe byla nálada odlišná, hlavně kvůli prostředí, open-air za horkého odpoledne sice pojala dvakrát více lidí, ale večerní klub sedne dublinskému postpunku lépe.

Nausea jako jedna z prvních písní nastavuje laťku vysoko, existenciální výkřik pojmenovaný po stejnojmenné knize Jeana-Paula Sartra doplňují zvuky sirén a pichlavý kytarový riff, ze kterého je trochu úzko. Obraz dnešního online světa jako beznadějného kolosu, který přebíjí realitu – můžeme s tím ještě něco dělat? Podobné myšlenky zachycuje i třeba Sign of the Times, naživo hodně divoký moment, k jednoduché basové lince se přidává glidující elektrická kytara, všechno postupně bobtná až do ukřičeného refrénu. Stopka – a znova, tentokrát ještě surověji. Nechybí Des Goblin nebo Approachable, kousavý komentář k nastupující krajní pravici nejen v Irsku.

Top of the Bill je jedna z něžnějších skladeb, stejně tak Come and See, poetické zakončení alba i pražského koncertu, poslední píseň plná křehkých shoegazových kytar, pocitů ztracenosti i kapiček naděje zabalených do jemných harmonií. Stejně jako večer začal, tak i končí, těžko při závěrečné písni uvěřit, že těsně předtím tu byla taková vřava.

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit. Jsme odsouzení ke konci, nebo si akorát musíme uvědomit, jak se věci mají, a začít se víc starat jeden o druhého? Koncert nenabídl odpovědi, zato poskytnul alespoň na chvíli pocit, že na některé věci člověk nemusí být sám, i kdyby to bylo jen tušení, že někdo další to prožívá podobně jako vy.

Info

Gurriers (uk)
21. 10. 2024 Cross, Praha

foto © Käthe deKoe / tuneart

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace