redakce | Zprávy / Pozvánky | 30.06.2023
Královéhradecká galerie zahájila letní sezónu třemi výstavami: Akční umění ze sbírek GMU, site-specific instalace Silent Disco Tomáše Svobody a monografická výstava Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda.
První výstava přibližuje fenomén akčního umění v kontextu východních Čech od 70. do 90. let minulého století. Vystavené exponáty zahrnují různé formy akčního umění, jako je performance, happening, body-art nebo land-art ve podobě filmu, videa nebo dokumentace těchto akcí. Expozice představuje díla ze Sbírky pohyblivého obrazu GMU a díla, které galerie získala v rámci přípravy kolektivní monografie Milana Langera. Výstava zahrnuje například nahrávky happeningů Milana Knížáka nebo záznam z koncertu jeho skupiny Aktual. Dalšími vystavující jmény jsou Karel Miler, Jan Mlčoch, Petr Štembera, Jiří Kovanda, Zorka Ságlová, Jaroslav Richtr, Tomáš Ruller, Miloš Šejn, Jiří Černický, Rudolf Němec, Lumír Hladík, Jan Ságl, Milan Kohout, Mojmír Pukl, Vladimír Boudník, Eugen Brickius, Zdeňěk Merta, Vladimír Škoda, Margita Titlová Ylovsky a mnozí další.
Vizuální umělec Tomáš Svoboda vytvořil pro vstupní halu GMU multimediální instalaci Silent Disco (2023), ve které hledá odpověď na otázku, co je klíčovým faktorem ovlivňujícím podobu české společnosti v posledních třech dekádách. Příklon k individualismu jako dědictví transformačních 90. let v ČR vede mimo jiné k obtížnému či žádnému řešení palčivých společenských problémů v naší zemi. Pokud má slovo „my“ neustále negativně zabarvený význam odkazující k době státního socialismu, není možné řešit potíže vyžadující širší společenský konsensus, solidaritu, velkorysost. „Já“ vítězí, ale za cenu tance na potápějícím se parketu.
GMU představuje rovněž tvorbu sochaře Josefa Škody (1901-1949), jednu z osobností, které se umělecky podílely na „budování“ identity Československé republiky. V Hradci Králové a jeho blízkém okolí nalezneme víc než desítku autorových realizací, které představují pomníky historických figur a tehdy politicky aktivních osobností, alegorické plastiky, anebo skulptury k výzdobě architektury. V jeho tvorbě zaujímají významné místo také pomníky k první a druhé světové válce. Škoda spolupracoval například s architektem Josefem Gočárem nebo sochařem Janem Štursou. Přispěl tak k vytvoření dobové přezdívky Hradce Králové jako Salonu republiky.
V GMU zároveň můžete navštívit retrospektivní výstavu Věry Jičínské, stálé expozice moderního umění a nově otevřenou galerijní knihovnu.
Galerie moderního umění v Hradci Králové
web
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.