Michal Smrčina | Články / Reporty | 25.03.2023
Oba protagonisté před několika lety objížděli lecjaká světová planetária se svým kosmologickým panoptikem. Živě. Projekt Sphere také ověnčily ceny na festivalech, ze kterých je nejpříkladnější nejspíš Ars Electronica. Pak zasáhl covid. V Praze jsme se tak tohoto spektáklu dočkali poněkud opožděně, ale svou vizi sem skrze promítnutí v rámci festivalu Spectaculare nakonec Koch i Mickael Le Goff přeci přinesli, i když tedy absenčně.
Přicházím z Výstaviště, budova planetária svítí tlumeně, zato Matějská žhne stroboskopy a tvoří trochu jiný vesmír. Kolotočáři, dovádění, ligottiovské frolicking na pokřivených cestách mezi hvězdami, kam není radno vydat se ani pro lákavý langoš. Nakonec se ale mezi těmito světy spojnice najdou, uprostřed kopule.
Roberta (aka Robota) Kocha jsem registroval už před dekádou, u jeho začátků, a znamenal pro mě nekritické setkání s glitchovitým, syrovým, občas i najazzlým, osobitým soundem té doby. Snad se mi tak dokonce stalo přímo v MeetFactory, kdo si to pamatuje? Od té doby se mému zřeteli střídavě objevoval, mizel z něj, abychom se nakonec střetli už v jiných vodách, a přitom mnohdy stejných. Spectaculare odjakživa lákalo experimentální, audiovizuálně působivé, přitom povětšinou důstojné projekty. Ani tady tomu nebylo jinak, i když s výhradami.
Kopule planetária pohasíná, kosmos se rodí. V rozsahu necelé hodiny sledujeme etapy, ve kterých se vesmír nacházel, nachází a třeba zas bude nacházet. Nebo to jsou jen volná imaginária. To už je na úvaze diváka, v této chvíli laického astrofyzika či člena skupinové prohlídky ze základní školy. Každý Kochův track z alba Sphere představuje jednu perspektivu zohledňující určité fenomény s podpisem Mickaela Le Goffa, které se liší ryze vizuálně, koncepčně i dynamikou.
Nedávno jsem na YouTube narazil na čínské seriálové zpracování známého současného díla Problém tří těles. Komentáře z celého světa si oddechly nad zažehnaným nebezpečím, že látku mohl uzmout zlolajný Netflix. Sám soudím, že v tomto případě jde o výjimečně podařenou adaptaci, která se ale táhne donekonečna, jako samy knihy. Koch a Le Goff mi ale dnes večer nabízí alternativu zejména v tom, že v jejich scénáři absentují lidé, kterých (a zejména dialogů, nepřekvapivě) je řečené sci-fi plné, i když funguje. Zde jsem kosmírnou amébou, sleduji abstraktní fraktály, konkrétní šutry, planoucí hvězdy i mnohost vesmírů a zvládám to bez keců. Bez lidí, které občas připomene jen close-up na prolétající družici, stanici či jiný objekt. Občas si při Le Goffových vizuálních masterpiecech vzpomenu na ikonický windowsácký spořič Průlet hvězdokupou, ale jen v tom nejlepším. Jsem fascinován, podobně jako v útlém věku. Koch střídá ambientní, teskné (a neodbytně solitérně smyčcové) polohy s monumentální, drnivou i drtivou produkcí, která tvoří i ničí světy. Vyhovuje mi to, nevečeřel jsem, tudíž opatrně ukusuji housku z rána při pohledu na plynutí eonů. Mnohdy není zřejmé, zda se pozornost upíná k mikrokosmu či makrokosmu. Snad naschvál, obé se nakonec ve vyznění této sondy liší pramálo.
Mám být nakonec smutný, že nešlo o live vystoupení? Někdo to mohl říct předem, jasněji. Nakonec by to ale příliš nehrálo roli, o nějakou auru tu tolik nešlo. Rád jsem se posadil, byť na nepohodlné skládací židli, snědl propašovanou svačinu a viděl vesmír skrze výjimečnou generativní grafiku, ke které tvořila eklektická hudba nikoliv jen doprovod. Když už to není ten starý Robot, ale přezdívá se mu skladatel.
Spectaculare: Robot Koch (de) & Mickael Le Goff (fr)
23. 3. 2023 Planetárium, Praha
foto © Libor Galia
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.