Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 07.02.2024
Jednolité hlukové plochy zalité mlhou. Do mlžných hvozdů vábící tóny akustické kytary barvy černi. Všeprostupující černota monotónního zaříkávání. Tři projekty, trojice rozličných zvuků, jedna nepochybná shoda – atmosféra, atmosféra, atmosféra…
Prostory brněnského Kabinetu Múz zaplnil triumvirát hudebníků v čele s Of the Wand & the Moon, přičemž sety všech byly založeny primárně na budování hutných nálad. Část publika se rozhodla prožít je v sedě na podlaze a parkety posloužily coby místo k uvelebení se i během pauz. Jindy poněkud sterilně působící sál tak ihned získal znatelně přívětivější charakter.
Vstup do něj připomínal vkročení do parní sauny. Všude byla neproniknutelná oblaka mlhy, podle slov zvukaře jely stroje na max, oči si tedy musely zvyknout a tělo zkusmo najít svůj plac. Z podia v nehybných ustrnutích obsluhovalo theremin a krabičky duo Monuments to Absence. Oba muzikanti jsou zároveň členy sludgemetalové formace Blues for the Redsun, jejíž poslední koncert tady čítal něco málo přes třicet minut a vyplnily jej dvě minimalistické a těžkotonážní skladby. Tento tvůrčí étos v MTA ještě povyšují. Srovnatelně dlouhý set totiž představoval indiferentní (s)hluk nekompromisního droneového vanutí. Odosobněný pocit narušovalo jen občasné vniknutí paprsků světla do sálu ode dveří, jimiž šlo ze země vidět část patrně renesančního obrazu a disco kouli. Skvělé umocnění pocitu, že se nyní nacházíme v odloučení od zbytku světa, kdesi jinde, obestřeni tmou.
Zužitkování blackmetalových postupů pomocí akustických nástrojů může vyústit stejně tak v parodii (např. Impaled Northern Moonforest) jako i jemně ryzí projev (Kaatayra). Vystoupení solitéra Zimoles jako by se pak nezáměrně nacházelo někde na pomezí. Jeho zpěv, hra na kytaru a chování v sobě nesly díl patosu, nicméně to místy nezastřelo průsvit čisté a cílevědomě konstruované atmosféry. Zatím se však jevila spíše coby příslib, něco teprve tápavě a nejistě budovaného.
Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně. Na studiových deskách Larsen exceluje v emotivních neofolkových skladbách, ovšem pro tento žánr obligátní koláže zvuků prokládané recitací zní v jeho pojetí jaksi nuceně. Primárně tímto směrem orientovaná poslední deska Behold the Trees tedy žel zaostává za předchozími vynikajícími alby. Nicméně ačkoli z ní Larsenovo vystoupení vycházelo, dalo vzniknout vtahujícímu a impozantnímu rituálu. Odehrál se v krajinách různorodých ruchů, kterými nás provázel Larsenův bezbarvý a chraplavý hlas. Jeho silueta po celou dobu dotvářela kompozici za něj promítaného černobílého obrazu hvozdů a příboje oceánu, jimiž neustále prostupoval okultně hypnotický trojhranný symbol.
Rozhodne-li se hudebník pro cyklickou atmosféru namísto blyštivé show či líbivých skladeb, potřebuje symbioticky vnímavé posluchačstvo. A přestože se v Kabinetu Múz našlo pár neohleduplných jedinců, kteří koncerty prožvanili, ti s citem pro melancholii a pochmurnost si akci nepochybně vychutnali.
Of the Wand And the Moon (dk) + Monuments to Absence + Zimoles
6. 2. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Kryštof Kočtář
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.