Veronika Mrázková | Články / Reporty | 23.07.2023
Sotva jsem dorazila do areálu, hned jsem zase vycestovala. Seskupení Tarante Groove Machine, s podtitulem izraelské taneční šílenství, nahlásilo, že jsou našim platným pasem, a vzali nás z východu až do Brazílie a zpátky. Mé reakce se vyvíjely takhle: hm, nejsou špatní - rozhodně zajímavější než v klipech - ještě chvíli a budou mít grády jako Asian Dub Foundation - ty bláho, tak já jdu tančit dopředu - asi mám úpal a úžeh v jednom. Opět a zase vítězí souhra okolností, srdečnost a energie vložená do lidí, nikoli žánr nebo konkrétní parametry. A jejich pokora, potřeba poděkovat všem produkčním a stage managerům a uklonit se, ta se už vidí sporadicky.
Přesný opak se udál na stejné stagi po příchodu Interpol. Přebuzený a přebasovaný zvuk (už od Monkey Business), těžkopádný a unavený projev… kapela jako by dobíhala samu sebe. Nejhorší byl zahuhlaný a nepřesný zpěv. Image “tváříme se nevzrušeně až unudeně” taky nepřidávala. Publikum dávalo zpět jen to málo, co dostávalo, a raději bych své oblíbence z dospívání úplně minula. Jistěže se může stát, že někdo nemá den. Ale když ho nemá celá skupina, ani zvukaři, Pánbů s nimi.
Ani Kavinsky, synth-král, nepostoupil. Ve srovnání s Dangerem trochu sešel jeho lesk, a i když pouštěná diskotéka nevykazovala viditelné vady, Dangerova nálož a domyšlená produkce ukázala, co všechno Kavinskému chybělo. Nicméně i tak je ve skupině “mých nej a top” docela plno. Vedle Tarante Groove Machine, Tramhaus a Dangera je třeba zmínit Holy Moly & The Crackers a Jacoba Colliera - ten se pro mě po mnoha konverzacích jeví jako největší zneuznanec ročníku. Soulový všeuměl a multiinstrumentalista se rozhodl pro neuspořádanou show, v níž vítězil eklektismus. Přebíhal od nástroje k nástroji, skákal ze skladby na skladbu, koncert nedržel žádnou jasnou linii. Ale momenty, kdy svéhlavě zcoveroval Elvisovu baladu Can't Help Falling in Love, queenovský hit Somebody to Love nebo představil ani ne týden starý, už do detailů dotažený hit, to byly momenty čisté muzikantské extáze.
No a na závěr připisuji ještě jedno jméno: Lalalar. Psychedelická taneční fúze z Istanbulu. Prolínání live dj setu, tureckých vlivů, orientálních zpěvů a pronikavého hlasu frontmana mělo hloubku mytologických tragédií a sílu jejich hrdinů. Nehledě na to, že jsem únavou zakopávala už i na rovince bez kamení, tělo ještě hodinu poslušně tančilo. Zkušenost bytí u vytržení.
Jsi můj domov a mé peklo
Přicházím cvalem a vracím se chromý,
srdce chce být vyprávěno v bájích.
Chci, aby bylo skutečné, ale není.
Pořád si přeju, aby Colours of Ostrava udělali prostor pro klubovou produkci. Doufám, že jednou zakážou tu změť řvoucích rádií v Gastro zóně a že přistoupí zodpovědněji k udržitelným řešením. Ale ze všeho nejvíc si přeju, aby festival zůstal věrný své původní koncepci a ustál všechny změny. Abychom zase příští rok mohli celou neděli sčítat, kolik objevů máme.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.