Veronika Mrázková | Články / Reporty | 23.07.2023
Sotva jsem dorazila do areálu, hned jsem zase vycestovala. Seskupení Tarante Groove Machine, s podtitulem izraelské taneční šílenství, nahlásilo, že jsou našim platným pasem, a vzali nás z východu až do Brazílie a zpátky. Mé reakce se vyvíjely takhle: hm, nejsou špatní - rozhodně zajímavější než v klipech - ještě chvíli a budou mít grády jako Asian Dub Foundation - ty bláho, tak já jdu tančit dopředu - asi mám úpal a úžeh v jednom. Opět a zase vítězí souhra okolností, srdečnost a energie vložená do lidí, nikoli žánr nebo konkrétní parametry. A jejich pokora, potřeba poděkovat všem produkčním a stage managerům a uklonit se, ta se už vidí sporadicky.
Přesný opak se udál na stejné stagi po příchodu Interpol. Přebuzený a přebasovaný zvuk (už od Monkey Business), těžkopádný a unavený projev… kapela jako by dobíhala samu sebe. Nejhorší byl zahuhlaný a nepřesný zpěv. Image “tváříme se nevzrušeně až unudeně” taky nepřidávala. Publikum dávalo zpět jen to málo, co dostávalo, a raději bych své oblíbence z dospívání úplně minula. Jistěže se může stát, že někdo nemá den. Ale když ho nemá celá skupina, ani zvukaři, Pánbů s nimi.
Ani Kavinsky, synth-král, nepostoupil. Ve srovnání s Dangerem trochu sešel jeho lesk, a i když pouštěná diskotéka nevykazovala viditelné vady, Dangerova nálož a domyšlená produkce ukázala, co všechno Kavinskému chybělo. Nicméně i tak je ve skupině “mých nej a top” docela plno. Vedle Tarante Groove Machine, Tramhaus a Dangera je třeba zmínit Holy Moly & The Crackers a Jacoba Colliera - ten se pro mě po mnoha konverzacích jeví jako největší zneuznanec ročníku. Soulový všeuměl a multiinstrumentalista se rozhodl pro neuspořádanou show, v níž vítězil eklektismus. Přebíhal od nástroje k nástroji, skákal ze skladby na skladbu, koncert nedržel žádnou jasnou linii. Ale momenty, kdy svéhlavě zcoveroval Elvisovu baladu Can't Help Falling in Love, queenovský hit Somebody to Love nebo představil ani ne týden starý, už do detailů dotažený hit, to byly momenty čisté muzikantské extáze.
No a na závěr připisuji ještě jedno jméno: Lalalar. Psychedelická taneční fúze z Istanbulu. Prolínání live dj setu, tureckých vlivů, orientálních zpěvů a pronikavého hlasu frontmana mělo hloubku mytologických tragédií a sílu jejich hrdinů. Nehledě na to, že jsem únavou zakopávala už i na rovince bez kamení, tělo ještě hodinu poslušně tančilo. Zkušenost bytí u vytržení.
Jsi můj domov a mé peklo
Přicházím cvalem a vracím se chromý,
srdce chce být vyprávěno v bájích.
Chci, aby bylo skutečné, ale není.
Pořád si přeju, aby Colours of Ostrava udělali prostor pro klubovou produkci. Doufám, že jednou zakážou tu změť řvoucích rádií v Gastro zóně a že přistoupí zodpovědněji k udržitelným řešením. Ale ze všeho nejvíc si přeju, aby festival zůstal věrný své původní koncepci a ustál všechny změny. Abychom zase příští rok mohli celou neděli sčítat, kolik objevů máme.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.