Anna Mašátová | Články / Reporty | 04.03.2015
Co Čech, to muzikant? Ale kdepak. Hudebnímu světu vládnou íčka. Island a Izrael sdílejí nejen počáteční samohlásku, ale i nadprůměrnou koncentraci hudebních talentů. Češi možná mohou blednout závistí, ale zároveň mají dobrou příležitost ledasco odkoukat. Zejména izraelské kapely se tu střídají jak na běžícím pásu, jednotlivé projekty bývají personálně propojené, takže stačí sledovat nitky vedoucí od jednotlivých hráčů a otevírají se před vámi projekty napříč žánrovým spektrem.
Co stojí za úspěchy muziky z Erec Jisra´el? Pokud pomineme, že jsou bohem vyvolení, což je samo o sobě dobrým bonusem, sami muzikanti napůl vážně a napůl s vtipem odkazují také k pojídání hummusu. Faktem ovšem je, že svou roli hraje nepopiratelně vynikající jazyková vybavenost, dřina i odvaha, se kterou se v mladém věku vydávají za hranice. A nesmíme zapomínat na povinnou vojenskou službu, díky níž se zrodila nejedna úspěšná izraelská kapela. V kasárnách se započala historie i Acollective, neboť právě při výcviku se seznámili zpěváci a multiinstrumentalisté Idan Rabinovici a Roy Rieck.
Z improvizovaných koncertů s kamarády na ulicích Tel Avivu se dostali do Londýna, zahráli si na Glastonbury, na tuzemských pódiích se objevili už tolikrát, že prsty na rukou přestávají stačit, dd Boskovic přes United Islands po Plzeň. Právě na pražských Ostrovech sklidili oprávněně obrovský ohlas, který navedl organizátory k uspořádání dalšího koncertu. Škoda jen, že nadšení diváků ty dva roky nevydrželo a La Loca, kam se vrátili i s novou deskou Pangeae, nebyla zrovna našlapaná.
Časté srovnání s Devotchkou či Beirut vytane na mysl při poslechu vrstevnatých vokálů velmi rychle, lavírování mezi indie rockem a indie popem zvládají s elegancí, koncerty mají spád, velmi zábavné je pozorování neustálého prohazování nástrojů mezi jednotlivými členy. A občas se vytasí i s instrumentem, který by člověk nečekal, jako je třeba foukací harmonika.
Kdo čekal „staré známé“ kousky, měl spíše smůlu. Z dvanáctipísňové novinky přehrál Acollective hned desítku skladeb, od nakopávací Breakaport přes romantickou Had It Once po singl Custom. Proti festivalové atmosféře bylo publikum na kapelu dosti neakční, na výzvy k probuzení reagovalo vlažněji a rozjelo se vlastně až při posledních kouscích Girls a hlavně Whisky. Jenže otálení nebylo na místě, Acollective přidali jen kousek Simon, prodali pár desek a pospíchali na letiště chytit letadlo. Kapele se dá vytknout pouze jediná věc – ač je jejich tvorba po řemeslné stránce zvládnutá a nenudí, nemá dostatek výrazných hitů, kterých by se posluchač chytnul a později si je zpíval třeba cestou domů. Což je v případě jejich žánru k rozšiřování fanouškovské základny víceméně nutnost.
Acollective (isr)
2. 3. 2015, La Loca, Praha
Foto (c) Natália Zajačiková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.