Fomas | Články / Reporty | 11.01.2014
Po poslední loňské Femme fatale Ane Brun, která nám ukázala, jak se dělá tichá muzika s velkou kapelou, přichází letos Agnes Obel, aby předvedla, že ve třech to není o nic horší. A přivezla si i parádní předkapelu.
Kanaďanka Erin Lang, vystupující pod značkou Feral & Stray, dokázala jen s kytarou, autoharfou a hlasem zmrazit celý sál. Tenký led sekaly jen závěrky fotoaparátů, které byly jako údery sekerou. (A to fotografové stáli až úplně vzadu za sedícími posluchači.) Z ovací bylo jasné, že jsem nebyl nadšen sám. Tak dobře zvolenou předkapelu jsem snad ještě nezažil. Zasloužila by víc prostoru než jen půl hodiny.
Agnes Obel nastoupila na spoře nasvícenou scénu za doprovodu violoncelistky Anne Müller a houslistky Miky Posen. Bez velkých proslovů zahájily koncert instrumentální písní Louretta z první desky a pokračovaly titulní Philharmonics. Tóny klavíru padaly do ticha sálu jako kapky z tajících rampouchů. Akustika byla parádní a nikdo v sále ani nedutal, aby posvátné ticho nenarušil. To protrhla až dánská krasavice, když uvedla další píseň Beast, a s úsměvem dodala, že je o jejím příteli. Pak už přišla na řadu nová deska a skladba Fuel to Fire: "Piano je moc pěkné, ale už zažilo lepší časy," okomentovala stav místního nástroje, prý trochu jako spinet, ovšem všechno znělo dokonale jako na desce. Jako na desce ale nebyla následující On Powdered Ground, která parádně vygradovala a byl to nářez, tedy "komorní nářez". Zklidnění přišlo s instrumentální Chord Left, která otevírá novou desku, a s titulní skladbou Aventine. Před ní si Agnes musela vypůjčit z publika šály, aby jimi vycpala piano.
Před instrumentálkou Wallflower podotkla, že je to jedna z jejích nejstarších a vznikla na střední škole na grafitti pokresleném pianu v jídelně. Z ní přešla plynule na svůj největší hit Riverside a potlesk nebral konce. Následovala série nových písní, které byly nahrané ve stejně střídmých aranžmá, jako jsou prezentovány naživo. Staré písně mezi novinky zapadaly bez problémů, i když první deska byla nástrojově bohatší a často byla slyšet i kytara. Koncert zakončila vyšponovaná hitovka The Curse, u níž naskakovala husí kůže, na přídavek Brother Sparrow se s kytarou připojila i Erin Lang a Anne Müller vyměnila violoncello za akustiku. Následovala ještě milá Just So a loučení.
Do desáté ale zbývalo pět minut a nadšení fanoušci si vyprosili ještě poslední přídavek. Agnes pouze sama za pianem spustila Smoke & Mirrors tak, že kdyby hrála ještě déle, nikdo by si nemohl stěžovat na překročení povolených decibelů. Vše bylo tišeji než tiše, a přitom tolik energie… Agnes Obel umí čarovat.
Agnes Obel + Feral & Stray
9. 1. 2013, Palác Akropolis, Praha
foto © Kryštof Havlice
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.