Články / Rozhovory

Ahoj. Jmenuju se Pal a nejsem muzikant

Ahoj. Jmenuju se Pal a nejsem muzikant

Barka Fabiánová | Články / Rozhovory | 02.06.2014

S norským písničkářem Moddim jsme se sešli před jeho koncertem v Jazz Tibet Clubu v Olomouci.

Jaká byla cesta? A proč jste se rozhodli jet na turné vlakem?
Dnes docela krátká. Pouhých pět hodin. A proč jsme se rozhodli pro vlak? Protože jsem závislý na koncertech a vždy se jich snažím odehrát co nejvíce. Jeli jsme vlakem, abychom měli dost sil.

Mohl by ses představit v jedné větě?
Jmenuji se Pål a nejsem muzikant.

Vyrůstal jsi v hudební rodině?
Oba mí rodiče přestali hrát v době, kdy jsem se narodil. Už na to neměli čas. Oba pochází z dělnické třídy, otec je tesař a matka zdravotní sestra. Já vždycky trochu hrál, nebylo to ale nic vážného. Když jsem skončil střední školu, to mi bylo tak devatenáct, nevěděl jsem, co dál. Mí přátelé studovali a všichni, které jsem znal, odešli. Rozhodl jsem se, že se tak rok zkusím věnovat muzice a pak uvidím. Nakonec se rok protáhl a dnes je to osm let, co se věnuju hudbě. V roce 2006 jsem na MySpace nahrál svoji první písničku - Sense of Grey. Z nějakého důvodu se lidem líbila a začali mě zvát, abych hrál na nejrůznějších místech po světě. No a to vlastně trvá pořád.

Producentem prvního alba Floriography se stal Valgeir Sigurðsson (CocoRosie, Sigur Rós). Jak se ti to podařilo?
To bylo hrozně jednoduché. Poslal jsem mu své demo se slovy: "Ahoj Valgeire, obdivuji tvou práci, tady je moje. Rád bych s tebou spolupracoval". Ozval se během týdne, že souhlasí.

Jak probíhalo nahrávání? Četla jsem, že nebylo snadné.
Nejen že to nebylo snadné. Bylo to strašné. Přítelkyně ho opustila v týdnu, kdy jsme začali nahrávat, takže jsem pracoval jen s jeho asistentem. Nakonec to skončilo tak, že jsem si album produkoval sám.

Byli jste na turné s australským duem Anguse a Julie Stoneových. Jak jste se dali dohromady?
Jednoduše. Poslal jsem jim email, že bych s nimi rád hrál. A dopadlo to dobře. Před tím jsem fakt nesnášel turné, nerad cestuji, radši sedím doma. S Angusem a Julií to bylo vůbec poprvé, co jsem si turné užil. Oba jsou fajn, i jejich fanoušci jsou úžasní. Hodně jsme toho viděli a zažili.

Co ses od nich naučil?
Nic zvláštního jsem se nenaučil. Naopak oni se naučili dost věcí od nás. Jako třeba nekouřit trávu. Katrine je pro změnu zasvětila do jógy. No a pak s nimi začala hrát.

Po turné ses rozhodl odmlčet a dát si od všeho přestávku. Co se přihodilo?
To souvisí s tím, že nejsem muzikant. Protože já nejsem opravdový hudebník. Nemám hudební vzdělání, ani neumím číst z not a nerad cestuji - opravdu mizerný muzikant. Abych znovu začal psát písničky a znovu dostal inspiraci, potřeboval jsem vypnout. Byli jsme nepřetržitě na cestách a už toho bylo moc. Každý potřebuje čas od času přestávku a já potřeboval opravdu dlouhou dobu, abych si zas užíval hudbu. A teď už to bude zase rok, co jsem na turné a zatím jsem se nezastavil.

Během přestávky jsi pracoval na novém albu Set the House on Fire. Jak se jeho nahrávání lišilo od Floriography?
Úplně ve všem. Floriography jsem nahrával pro lidi, kteří mě chtěli slyšet. A Set the House jsem dělal proto, abych dokázal, že můžu natočit další desku. Dělal jsem to pro sebe. Je to jen moje album, a tak jsem mohl víc experimentovat. Byla to zábava, to byl hlavní rozdíl.

Takže jam session s kamarády?
Ano, bylo to jako velmi dlouhá jam session. Nejvtipnější na tom bylo, že po nahrání House by the Sea, což bylo v pátek odpoledne, jsem byl hrozně unavený. Tu samou písničku jsem nahrával stále znova a znova. Řekl jsem tedy ostatním, že si jdu lehnout, a když jsem se po čtyřech hodinách vzbudil, dozvěděl se, že nahráli Silhoutte beze mě. A i když původně neměla být na desce, nakonec jsme ji tam dali.

Co pro tebe znamená svoboda?
Svoboda? Neznamená vůbec nic, protože slovo svoboda může použít kdekdo. Liberálové, komunisté, všichni neustále používají slovo svoboda. Můžeš to specifikovat?

Svoboda tvorby.
Aha, tak spíš než svoboda bych použil nezávislost. Je pro mě nesmírně důležité mít label, který mi umožní dělat jen to, co sám chci. Mám štěstí, že mám jeden z nejlepších labelů v Norsku, který mě nijak neomezuje. Kdyby to tak nebylo, nikdy by nevzniklo album Set the House on Fire. Takže ano, svoboda je pro mě důležitá, i když na druhou stranu potřebuju někoho, kdo na mě tlačí. Kdo mi řekne, že je potřeba dokončit desku, protože se musí vydat.

Pár měsíců po Set the House on Fire jsi vydal nahrávku Kæm va du?. Zatímco ty předchozí byly v angličtině, tohle je v norštině. Mám teorii, že během odmlky jsi přemýšlel a objevoval své kořeny.
Částečně. Místo, kde jsem pobýval, Tellemark, je nazýváno srdcem Norska, podobně jako Bavorsko v Německu. V Tellemarku jsou vysoké hory, hluboká údolí a lidé nosí divné kroje. Taky ale mají spoustu příběhů, mýtů a legend o každém místě, každém vrcholu i domě. Začal jsem tedy míchat svoji identitu s jejich příběhy. Já totiž vyrůstal v místě, kde toho moc není. Tak jsem sesbíral podobné příběhy a vytvořil identitu svému ostrovu, ztracenému mezi tradicí a moderní společností. Logicky jsem se rozhodl pro norštinu, protože nelze popsat svoji domovinu lépe než ve vlastním jazyce.

Takže všechny písně pocházejí z ostrova Senja?
Ano. A je nesmírně důležité, že je celé album v bokmålu (knižní norština), který se používá na Senji, a ne v nynorsk (nová norština).

V roce 2010 jsi odmítl grant společnosti StatOil, letos v lednu zrušil koncert v Tel Avivu. Co ty a politika?
Spousta lidí si myslí, že hudba a umění slouží pouze k pobavení. K tomu, abys zabavil smysly, jako když jíš čokoládu. Já ale věřím, že i pojídání čokolády má význam a že záleží, jestli ta čokoláda, co jíš, je fair trade, lokálně vyrobená nebo jde o mizernou masovou výrobu. Stejně tak je to s hudbou. Věřím, že existuje spojení mezi tím, v co věříš a co si myslíš. A já nemůžu svoji hudbu využít proti něčemu, v co věřím. A věřím, že ropný průmysl v Norsku nepřispívá k rozvoji společnosti.

A Izrael? Skutečně jsem se na ten koncert těšil, mělo to být moje první vystoupení tam. Ale poté, co jsem se poučil o situaci na Blízkém východě a dlouhodobém porušování mírového procesu, jsem dospěl k tomu, že to není o hudbě, s tou to nemá nic společného. Je to otázka daleko závažnější než zábava vs. způsob komunikace. Je to otázka lidských práv, kdy jedna země zneužívá mírového procesu mnoho desítky let. Nedovolí lidem bojovat tím, že budou dělat něco úplně jiného. Proto jsem zrušil turné.

Nejsi jediný. I Roger Waters a další se tak zachovali.
Ano, ale spousta umělců se k tomu nikdy neodhodlá. Mají radost, že můžou hrát, to já ale taky. Dostával jsem emaily: „... takže ty chceš bojkotovat Izrael, ale jedeš hrát do Česka, kde se s Romy zachází jako s odpadem?“ Jenže já nehraju pro kretény. Nehrál bych pro ně ani v Izraeli. Jak jsem řekl, není to už vůbec o umění, ale o zneužítí dialogu. Jestli to chceme překonat, musíme použít jiné zbraně. Musíme být schopni vést diskuzi napříč všemi společenskými vrstvami. Vlastně poprvé jsem součástí bojkotu na akademické, kulturní i ekonomické úrovni. Jiné země ale nebojkotuji. Izrael má vojenskou a politickou podporu Evropy, Spojených států i OSN. Neměli bychom to podporovat. Je potřeba komunikovat se všemi. A lidé by měli bojovat i v kulturní sféře.

Jaké máš další plány, až skončíš turné?
Je na čase se zase pustit do psaní.

Připravuješ nové album?
Ještě nevím. Vždycky se po turné cítím prázdný. Hudba nevznikne přirozeně, musím si sednout, na několik týdnů odpojit telefon a jen dělat muziku. A ještě s turné nekončíme. Zítra letíme do Londýna hrát na norské ambasádě a pak budeme hrát v Oslu pro dalajlámu.

Znamená pro tebe hodně hrát pro dalajlámu?
Ne, ale znamená pro mě hodně podpora tibetského lidu.

Máš nějaké motto?
Buď k lidem laskavý, jestliže stoupáš vzhůru; budeš je totiž potkávat, až půjdeš zase dolů.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace