Viktor Hanačík | Články / Reporty | 06.11.2023
Scházíme spolu s dalšími patnácti mladými lidmi dolů po točitých schodech do starého vodojemu. Ve středu rozsáhlé nádrže se nachází pár židlí, okolo v několika řadách mezi klenboví a stíny je umístěna soustava rozličných reproduktorů, umístěných ze všech stran i nad hlavami. Z ticha se probouzí hlasy s proměnlivou délkou zvukových trajektorií. První sonická lahůdka druhého ročníku festivalu Sonda slibovala novou dimenzi poslechačské zkušenosti, umocněné akustikou netradičního prostoru. Mladý festival, za nímž stojí Jiří Y. Suchánek a Jan Lichý, si klade za cíl rozšířit obzory skrze progresivní interdisciplinární přístup, stírat hranice mezi experimentální elektronickou a akademickou „scénou“.
Do Brna přijeli vídeňský skladatel akusmatické hudby Thomas Gorbach s mexickým kolegou Enriquem Mendosou, aby představili světovou premiéru projektu Virtual Vienna Acousmonium, který kombinuje multikanálový audiosystém s otevřenými binaurálními sluchátky. Dohromady deset hodinových bloků vybrané hudby, v nichž nechyběly skladby obou zmíněných, pak Annete Vande Gorne a Françoise Baylea, vynálezce a průkopníka prostorové akusmatické hudby. To je forma elektroakustické hudby, která je komponována speciálně pro prezentaci pomocí reproduktorů. Akusmonium je pak, zjednodušeně řečeno, orchestr z reproduktorů.
Skladby reflektují četná témata lidského hlasu jako média, stojí na zvucích různých civilizací a kultur, fenoménu paranoii a zneklidňujících sluchových halucinacích. Precizně odstiňované ozvěny se hrouží do archetypálních vzorců, vznikají amalgámy různých zvukových kvalit, podporující svazky a kontrasty v plasticitě vnímání. Posluchač má pocit pokusného sonického králíka pohrouženého v centru frekvencí, kdy sluchovody prochází iniciačním obřadem za hranicí každodenního vnímání. Organizačně jde o skvělé zpřístupnění jinak akademické sféry a další technický úspěch pro tým Sondy, jejíž hlavní program, plný výrazných postav světové experimentální scény, startuje v brněnském planetáriu 11. listopadu.
„Jako mystérium poslechu,“ popisuje akusmonium François Bayle, klíčová postava hudební historie 20. staletí. Myšlenku přibližuje i Gorbach, spoluautor projektu: „Šlo nám o to přivést něco technologicky velmi nového a vytvořit vícevrstvé zvukové pole.“ Ojedinělý posluchačský zážitek byl místy až bolestně štěpivý, vedoucí k radikálnímu diskomfortu a odosobnění, přesto přinesl řadu intelektuálních podnětů. Současný zůstává ale zejména v tom, že zpochybňuje vzorce vnímání a rozšiřuje tvůrčí potenciál pomocí pokročilé zvukové difúze, kdy skladatel vytváří pohyby zvukových mas a tvaruje prostorovou dynamiku.
Náročnější posluchače zmlsané špičkovým postklubovým soundem a vícekanálovými efekty ke zjevení patrně nepřivedl, to spíše k mírně zvědavé, postupné levitaci bdělého stavu vědomí. I to stačí k prorůstání se zvukem.
Sonda 2023: The Virtual Vienna Acousmonium
3.-4. 11. 2023 Vodojemy na Žlutém kopci, Brno
foto © Viktor Hanačík
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.