Viktor Hanačík | Články / Reporty | 06.11.2023
Scházíme spolu s dalšími patnácti mladými lidmi dolů po točitých schodech do starého vodojemu. Ve středu rozsáhlé nádrže se nachází pár židlí, okolo v několika řadách mezi klenboví a stíny je umístěna soustava rozličných reproduktorů, umístěných ze všech stran i nad hlavami. Z ticha se probouzí hlasy s proměnlivou délkou zvukových trajektorií. První sonická lahůdka druhého ročníku festivalu Sonda slibovala novou dimenzi poslechačské zkušenosti, umocněné akustikou netradičního prostoru. Mladý festival, za nímž stojí Jiří Y. Suchánek a Jan Lichý, si klade za cíl rozšířit obzory skrze progresivní interdisciplinární přístup, stírat hranice mezi experimentální elektronickou a akademickou „scénou“.
Do Brna přijeli vídeňský skladatel akusmatické hudby Thomas Gorbach s mexickým kolegou Enriquem Mendosou, aby představili světovou premiéru projektu Virtual Vienna Acousmonium, který kombinuje multikanálový audiosystém s otevřenými binaurálními sluchátky. Dohromady deset hodinových bloků vybrané hudby, v nichž nechyběly skladby obou zmíněných, pak Annete Vande Gorne a Françoise Baylea, vynálezce a průkopníka prostorové akusmatické hudby. To je forma elektroakustické hudby, která je komponována speciálně pro prezentaci pomocí reproduktorů. Akusmonium je pak, zjednodušeně řečeno, orchestr z reproduktorů.
Skladby reflektují četná témata lidského hlasu jako média, stojí na zvucích různých civilizací a kultur, fenoménu paranoii a zneklidňujících sluchových halucinacích. Precizně odstiňované ozvěny se hrouží do archetypálních vzorců, vznikají amalgámy různých zvukových kvalit, podporující svazky a kontrasty v plasticitě vnímání. Posluchač má pocit pokusného sonického králíka pohrouženého v centru frekvencí, kdy sluchovody prochází iniciačním obřadem za hranicí každodenního vnímání. Organizačně jde o skvělé zpřístupnění jinak akademické sféry a další technický úspěch pro tým Sondy, jejíž hlavní program, plný výrazných postav světové experimentální scény, startuje v brněnském planetáriu 11. listopadu.
„Jako mystérium poslechu,“ popisuje akusmonium François Bayle, klíčová postava hudební historie 20. staletí. Myšlenku přibližuje i Gorbach, spoluautor projektu: „Šlo nám o to přivést něco technologicky velmi nového a vytvořit vícevrstvé zvukové pole.“ Ojedinělý posluchačský zážitek byl místy až bolestně štěpivý, vedoucí k radikálnímu diskomfortu a odosobnění, přesto přinesl řadu intelektuálních podnětů. Současný zůstává ale zejména v tom, že zpochybňuje vzorce vnímání a rozšiřuje tvůrčí potenciál pomocí pokročilé zvukové difúze, kdy skladatel vytváří pohyby zvukových mas a tvaruje prostorovou dynamiku.
Náročnější posluchače zmlsané špičkovým postklubovým soundem a vícekanálovými efekty ke zjevení patrně nepřivedl, to spíše k mírně zvědavé, postupné levitaci bdělého stavu vědomí. I to stačí k prorůstání se zvukem.
Sonda 2023: The Virtual Vienna Acousmonium
3.-4. 11. 2023 Vodojemy na Žlutém kopci, Brno
foto © Viktor Hanačík
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.