Články / Reporty

Nesnadná cesta kamsi k nekonečnu (Sonda)

Nesnadná cesta kamsi k nekonečnu (Sonda)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 12.11.2023

V Brně se druhou listopadovou sobotu ozývaly signály na pomezí sci-fi a reality, o kterých se nám dřív ani nesnilo. Hlavní program druhého ročníku festivalu Sonda zamířil do experimentální elektroakustické scény, akademické sféry a postklubového zvuku. A celý se odehrál v prostoru hvězdárny a planetária.

Přilákal desítky převážně mladých lidí, napříč kreativními a intelektuálními odvětvími. Tématem bylo prorůstání hranic – prorůstání přístupů, scén, technologií a myslí. Festival byl doplněn o četné projekce, instalace a intervence z dílny kolaborativního projektu Trychtýř. Za dramaturgií stály dvě postavy místní scény, Jan Lichý a Jiří Suchánek. Publikum zažilo celkem pět vystoupení odrážejících povahu tvůrců.

Fenomenální britská dvojice Church Andrews & Matt Davies, zabývající se rytmickou syntézou, se představila v české premiéře. Zkoumala možnosti hudební řeči mezi nástroji, to, jak různé perkusivní prvky „spouští“ synťáky a ovlivňují vztahy mezi tóny a laděním. Živým způsobem vedlo dialog plný energie v záplavě proměňujících se frází, udivovalo hravou souhrou polyrytmických i texturálních kvalit. Ojedinělá, nepředvídatelná směsice stylů vycházela z kořenů žánrů jako dub techno, americký minimalismus, hip hop nebo jazz. O vizuál na míru se postaral Petr Bradáček, který za pomocí real-time videa vytvářel sérii krátkých klipů, odkazující k avantgardě a geometrii.


OTEVŘENÍ PORTÁLU

Performance srbské hudebnice Svetlany Maraš připomínala astro-inženýrku nervózně zadávající sekvenci pro otevření portálu s temnou energií. „Jsou to mikroprocesy, které ovládám v přítomném čase,“ prohlašuje Maraš. Improvizace byla opřená o interakci zvuku v prostoru za pomocí dotykových rozhraní a prvků, často vlastní výroby. Intenzivní sound jako z hlubin pulzujícího jádra prastaré hvězdy vyvolal hluboce tísnivý pocit, obohacený o živou čarokresbu Jiřího Suchánka a Michala Marenčíka, kteří silným laserem svítili přes střepiny skla a drobné předměty. Byla to cesta od prchlivých výjevů polárních září, rozpínajících se pavučin a mlhovin po mikroskopické útvary a morfologické proměny zvětšené na kopuli pomocí koncentrovaného světla. Unikátní, nepředvídatelné spojení. Hudba a světlo spolupůsobily jako aktivní myšlenkové procesy.

Následoval Richard Skelton, solitérní úkaz britské experimentální scény. Na Sondu přivezl album Selenodesy, které uvedl a soustředěně odehrál na osmihlasém Digitonu. Pro jedny to byla postupně prohořívající droneová lahůdka spalující účinnosti, pro jiné nuda s ozvuky majestátní noční oblohy a pocity izolace na severu Irska, kde Skelton žije. O celoplošnou animaci na kopuli, inspirovanou hudebním materiálem a fascinací nadreálnými přírodními silami se postarali Barbora Cicoňová a Patrik Kučavík.


STROBOSKOPICKÉ IMPULZY

„Je důležité nikdy nepřestávat s novými hudebními výzvami,“ tvrdí americký skladatel a performer Douglas McCausland. Ten nás zavedl do extrémních poloh zvuku a audio-vizuálně reaktivních možností syntézy. Za pomocí dvou senzorických rukavic připomínajících svět superhrdinů, ovládal zvuk a obraz, vytvořený pro jeho zcela nový čtyřkanálový soubor Entanglement. Každá skladba představovala dechberoucí dobrodružství plné sonicky horrorových pasáží, které, v souběhu se záplavou stroboskopických impulsů, nemálo lidí nezvládlo a odcházelo ze sálu. Výrazné propojení pokročilé technologie a dramatické performance ukázalo potenciál senzorických prvků budoucnosti a vzbudilo nemálo otázek stran kybernetiky a destruktivních dopadů extrémního zvuku na psychiku.

Závěr patřil Fausto Mercierovi, maďarskému producentovi, jenž místo chaotických beatových textur předvedl melodicky rozbouřené, ambientní i ničivé zvukové ideje, znovu tvořené na minimalistických grooveboxech novým a neotřelým způsobem, ve kterých se zračila fraktální povaha universa. Celoplošná projekce Veroniky Šmírové plodně doplňující zvuk byla koncipovaná jako cesta plná elementárních struktur a abstraktních barevných fraktálů, sbíhajících se ve vrcholu kopule kamsi k nekonečnu.

Na české scéně ojedinělý experimentální večer měl své hrdiny, nezapomenutelné audiovizuální vrcholy i propady. Obsahově nabitá, vysoce náročná dramaturgie se výrazně podepsala na stavu statečných, smyslově přetížených fanoušků, kteří zvládli všechny sety vstřebat až do konce. Sonda není pro každého, ale audiovizuálním nadšencům s otevřenou myslí se vyplatí sledovat aktivity a signály Sondy a jejich projektu Trychtýř i do budoucna. Neboť signály z experimentální říše jsou maximálně současné a rozšiřují hranice našeho vnímání a poznání. Až za okraj dneška.

Info

Sonda
11. 11. 2023 Brno

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace