Shaqualyck | Články / Reporty | 27.12.2013
Trefit do chrámu anarchie není jen tak. Rozcestníky tam nevedou, GPSka je pro sraby a každá mapa ukazuje něco jiného. Pro přespolní přijíždějící od ValMezu proto uvádím následující: třetí odbočka vpravo přes most, na vidličce doprava, pak dlouho rovně, dokonce tak dlouho, že i když si budete myslet, že už jste přejeli, musíte jet dál a pak opatrně zahnout doleva a doufat. Hororovými kulisami a zarostlým industriálem se nenechte rozhodit. Nemyslete na tmu, užívejte si adrenalin. Tolik cesta. Věřím, že cca dvacátá návštěva už se obejde bez kufrování. Virtuální plakát na webu předpovídal start 20:30, takže se začínalo lehce po deváté přesně v souladu s instrukcemi, které u vchodu spolu s oldschoolovým razítkem rozdával proti symbolickému vstupnému sympatický konferenciér.
Rozmístění instrumentů na pódiu nasvědčovalo tomu, že jako první se s kosou půjdou prát Tomáš (a) Palucha. Tou dobou bylo uvnitř asi o dva stupně víc než venku, kluci na sobě ale nedali nic znát. Ztuhlé prsty zahřáli o hrnky s horkým kafem, popřáli nám veselé Vánoce a ukázali, proč je Silver Rocket značkou vítězů. Magický dialog dvou kytar cudně zdobený klávesami a nohou poháněnou tamburínou. Pár efektů, nějaké ty smyčky, bezchybná atmosféra oněmělé krajiny. Obecenstvo ani nedutalo. Zazněly hlavně věci ze splitka s Unkilled Worker Machine, došlo i na jeden přídavek. Celkový dojem o chlup lepší než před půlrokem v Olomouci. Přestat v nejlepším, to dnes umí málokdo.
I přes obstojnou návštěvu a set, který zahřál na těle i na duši, oceňujeme čpící teplo propanbutanové bomby a doufáme, že tenhle koncert nebude náš poslední. Na věc jdou Kontroll. Drsní (anti)romantici z Kolína přivezli basu, dva virbly bez kotle a kopák vystlaný hadrama kdovíodkud. „Když vstupujete do Vrahu, jako byste vstupovali do katedrály,“ snaží se přihřát si hned zkraje polívčičku. Mají pravdu, podobně luxusních DIY špeluněk u nás mnoho nestojí. Z vinylu mě ten zvukový bordel nijak zvlášť nebral, ale naživo jsem inkasoval brutální energetickou nálož a jen stěží lapal po dechu. Hulákavý vokál přesvědčuje, že „to všechno dělá pro nás“, Marshallovy bedýnky se otřásají, bubeník v bermudách servíruje sonická jatka. Po zasněných Paluchovcích obrat o sto osmdesát stupňů.
Ctib, šedá eminence zdejšího podniku, chvíli nato bere do ruky španělku a demonstruje, proč sám sebe tituluje jako propagátora noise folku. V odlehčeném duchu navazuje na řeči o „katedrále“ s tím, že „ve Vrahu je asi tak stejná kosa“. Lidi spontánně reagují, potlesk, potlach, kolující láhve. Atmosféra ryze vánoční. Jen místo koled rezonují prostorem vymrzlého klubu řízné sociální balady o miskách a klecích. Trochu jako od Jirky Schmitzera, jenom větší hardcore. Prototyp undergroundového písničkáře. Večer ale nekončí, další pánem je Inau, mimózní alter ego Jožina z Kontroll. Technické problémy jej sesadily z pódia dolů, což mistr kvituje s upřímným povděkem a celý výstup okamžitě nabírá na bezprostřednosti. Inau si vystačí s noťasem a na férovku nám sděluje, co všechno „má v piče“, motá se sem a tam, div že se nepřerazí o kabely od mikráku, jde až na dřeň. Beaty i frázováním připomíná Sifona a WWW, jenom je víc od rány. Že mu občas vypadne text? Koho to sere?! „Máme čas, počkáme…“ A tak jsme čekali a z prdele máchali rukama jako Jay-Z na tripu. Hip hop a Valachy. Vánoční večírek z kategorie über-weird.
Tomáš Palucha + Kontrol + Inau
20. 12. 2013, Vrah, Rožnov pod Radhoštěm
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.