Akana | Články / Profily | 04.07.2014
Beninská slavice Angélique Kidjo je dlouholetým pilířem afropopu, hudebního proudu spojujícího africké a západní postupy do všeobecně akceptovatelné podoby. Dostatečně exotické i dostatečně globálně srozumitelné. Vedle Youssou N'Doura, Salifa Keity nebo Moryho Kantého byla na přelomu 80. a 90. let jednou z prvních, kdo přivedl hudbu černého kontinentu do hitparád, později dokonce dosáhla na Grammy. Experti na world music sice dnes vzývají jiné, nekonformnější muzikanty a Angélique Kidjo pro ně představuje spíš váženou a zasloužilou instituci. Ona ale stále točí alba, která stojí za poslech, stále dokáže překvapovat a vydávat se na vzrušující výpravy napříč žánry (viz trilogie desek inspirovaných latinskoamerickými rytmy), zůstává řemeslně brilantní i oduševnělá a důvěryhodná. Pod pozlátkem popových produkcí byl u ní vždycky zdravý a tuhý tradiční kořen, na který pro soulové, funkové, latinské a popové esperanto nikdy nezapomněla.
Stabilní úroveň si udržuje i na albu Eve. To je z těch, které hrdě staví na odiv soupisku exkluzivních hostů, ale nikoli už z těch, která si žonglováním se slavnými jmény nechají rozbít jednotnou fasádu. Eve má svůj leitmotiv, kterým je pocta ženskému elementu v africké společnosti. Písně Angélique několikrát prokládá autentickými vokálními nahrávkami ze západoafrických vesnic a interakce ženských sborů s jejím hlasem jsou také osou většiny skladeb. Pestrá, moderní, ale především citlivá produkce je jim oporou, nikoli krotitelem. Klávesy a elektroniku dávkuje uvážlivě, efektnost nezaměňuje za vypočítavost.
Zpěv Angélique Kidjo byl vždycky především o energii a temperamentu, ne tolik o jemných nuancích (v tom je protipólem k malijské Rokii Traoré), proto je i na Eve dostatek rytmicky nadupaných, až karnevalově bujných hitů – Shango Wa, Hello s výpomocí vokálního Tria Teriba, Orisha s excelentní dechovou sekcí. V téhle kategorii je vítězem skladba Kulumbu, jejíž už tak neposedný beat ještě neodbytně pošťuchuje piáno Dr. Johna. Z dalších hostů zaujme Rostam Batmanglij z Vampire Weekend, který stylově přesnou kytarou ozdobil chytlavou píseň Bomba, nebo dvě smyčcová tělesa angažovaná do dvou po sobě jdoucích kusů. Zatímco práce Kronos Quartetu v Ebile, v níž si to rozdává pouze s perkusní sekcí, je jako vždy invenční a vyhraněná, Orchestre Philharmonique du Luxembourg je v Awalole zvukově konvenčnější, i když o nic méně nápaditý (a k africkému základu rovněž velmi empatický). Silovější vokál Angélique se ve skladbě Eve hezky doplňuje se soulově elastickým výrazem nigerijské zpěvačky ASA, do písně Bana si dokonce přizvala svojí maminku Yvonne Kidjo, jejíž přezdívka také dala (vedle jména naší biblické pramáti) název celému albu.
Základní doprovodná kapela odvádí rovněž skvělou práci a nezaslouží si zůstat ve stínu hostujících hvězd. Platí to zejména o rytmice Christian McBride / Steve Jordan, jejichž muzikantské portfolio na hvězdný statut už také dávno stačí. A ani skladby, za nimiž se neskví žádné „feat.“, tu nejsou jen do počtu. Vedle zmíněné Shango Wa je to třeba vznosná, jen s akustickou kytarou odzpívaná Blewu či následující Kamoushou s houpavým reggae podložím. Vlastně je tu opominutelného jen velmi málo, dominantní hlas Angélique Kidjo zažíhá v každé písni oheň. Jestliže ke slůvku pop často stereotypně přiřazujeme rychlou opotřebovatelnost a mělkost, pak Eve není popovou nahrávkou. Poctivou a radostnou muzikantskou slavností je ale určitě.
Angélique Kidjo – Eve (429 Records, 2014)
www.kidjo.com
Live: Colours of Ostrava, 17. - 20. 7. 2014, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.