Články / Reporty

Až na vrchol (s) Mount Kimbie

Až na vrchol (s) Mount Kimbie

blueskin | Články / Reporty | 18.11.2017

Kdyby Mount Kimbie dostávali tantiémy pokaždé, když se v článku o nich objeví výraz post-dubstep, měli by o zajištěný důchod dávno postaráno. Je zvláštní, jak vytrvalé dokážou některé hudební nálepky být, i když už nějaký čas pravý stav věcí spíše zamlžují, než objasňují (a to říkám jako velký zastánce nálepkování, bez kterého by se debaty o hudbě dost dobře nedaly vést).

Zatímco se na debutu Crooks & Lovers britská dvojice neobešla bez přidržování žánrových mantinelů, na dvojce Cold Spring Fault Less Youth už Kai Campos a Dominic Maker vykročili směrem k větší umělecké autonomii. Čerstvá deska Love What Survives pak představuje završení toho, čemu antropologové říkají „přechodový rituál“.

Album vyvolává duchy krautrocku tak silně, že se Ryan Keeling neudržel a úvod své recenze na serveru Resident Advisor zasvětil historickému exkurzu do dějin typického krautrockového rytmu zvaného motorik. Mnohem výraznějším rysem desky je ale kreativní ohýbání popové formy. Dobrou polovinu skladeb na Love What Survives tvoří písničky s hostujícími vokalisty, mezi kterými nechybí v minulosti osvědčený King Krule, ale taky třeba Micachu či James Blake.

Na aktuálním turné, jehož byl pražský koncert součástí, tito heavyweights z pochopitelných důvodů absentovali. Ze čtveřice zpěváků na desce kapelu na šňůře doprovází jen Andrea Balency, která exceluje ve skladbě You Look Certain (I'm Not Sure). Projev Balency připomíná zesnulou Trish Keenan z kapely Broadcast a i díky tomu bylo živé provedení zmíněné skladby jedním z vrcholů koncertu.

Zbytek vokálů obstaral Dominic Marker, jehož neškolený hlas dodával setu rozměr osobního písničkářství. Nejvýraznější byl jeho vklad ve skladbě T.A.M.E.D., kde už se, pravda, nebezpečně přiblížil teritoriu za uši tahajícího diletantství. Maker zaskočil za King Kruleho i v písni Blue Train Lines, další „kruleovka“ You Took Your Time pak zazněla v instrumentální a vůbec ne špatné podobě.

Největším nářezem večera byla skladba Delta, která zní na nové desce poměrně nenápadně, v živé verzi se ale mění na ničivou taneční zbraň. Právě v onom balancování mezi písničkářstvím nového věku, aktualizací krautrockového dědictví a občasnými výpady do hájemství elektronické taneční hudby je nejvěští síla současné podoby Mount Kimbie.

K maximální spokojenosti s průběhem koncertu přispěl i předskakující Jack Latham alias Jam City. Také on směřuje od původní klubové hudby se silným tanečním potenciálem k čím dál úspornějšímu projevu, v němž mísí písničkářství s mírně experimentální DIY elektronikou. Stejně jako před dvěma lety v Neone, vystoupil i v MeetFactory pouze s minimálním setupem, v jehož rámci obstarával mašinky, zpíval a sám se doprovázel na elektrickou kytaru.

Až příliš často se stává, že domácí support náladou nesedne k hlavní hvězdě večera. Tím, že do MeetFactory dorazil headliner i předskokan v jednom balíčku, nebylo podobné riskování třeba. Večer měl od začátku do konce jednotnou hudební linku a ti, kdo dorazili až na Mount Kimbie, přišli o hodně. Minimálně o zjištění, kolik rozmanitých podob současné elektronikou šmrnclé písničkářství má.

Info

Mount Kimbie (uk) + Jam City (uk)
14. 11. 2017 MeetFactory, Praha

foto © Jakub Václavek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace