Články / Reporty

Beat základní jednotkou interakce (Alternativa Festival)

Beat základní jednotkou interakce (Alternativa Festival)

Michaela Šedinová | Články / Reporty | 14.11.2023

Doteď jsem netušila, že má MeetFactory malý sál. Páteční program festivalu Alternativa začíná právě v něm, tmavá obdélníková místnost je naplněná mlhou, stěny se v ní rozplývají a jediný pevný bod tvoří velký nasvícený pult uprostřed. Kolem něj stojí aspoň desítka postav pohlcených společnou improvizací, živou elektronikou. Vystoupení pod záštitou Synth Library a Noise Kitchen nazvané Zvuková zkouška předznamenává večer propojující umělce prozkoumávající odlišné možnosti a hranice zvuku.

Z pohodlí sedacích vaků v malém sálu se přesouváme do toho velkého – dobře známého a nevyměkčeného. Sedám si na zem a čekám, francouzský hudebník Jean-Philippe Gross si dává načas. Když se objeví, vpluje za pult a usadí se s elegancí a držením těla klavírního virtuosa… A spustí zběsilý polyrytmus. „Zkoumá možné témbry elektronického zvuku, který funguje jako fyzický jev,“ četla jsem předtím v programu o jeho práci a – fyzicky – se o tom přesvědčuju.

Vnímám zrychlující se tep, je mi horko. Gross se nebojí jít na dřeň, za hranici bolesti, vytváří strhující kompozice, pečlivě vystavěné zvukové abstraktní obrazy. Hudebník, který se pohybuje na elektronické scéně přes dvacet let, kromě sólové dráhy tvoří hudbu například pro divadelní představení a performance. I do svého samostatného vystoupení zakomponoval zajímavý vizuální prvek, na otáčivé konstrukci nad ním visí blikající žárovka, pohyb a světlo doplňují zvuk, se kterým se proměňují i asociace a významy.

Výrazněji multimediální je následující Beatnik Manifesto, poťouchlá pocta beat generation vedená Dieterem Kovačičem, turntablistou a režisérem, který za svou kariéru vystupoval pod různými jmény, zejména jako dieb13. Je spojován s rakouskou avantgardní improvizační scénou, pro tyto hudebníky založil platformu klingt.org. Čtrnáctičlenný big band manifestující beaty na Alternativě se skládá z Kovačičových spolupracovníků z uplynulých let a mně trvá až příliš dlouho, než si všimnu, že všechny nástroje jsou na pódiu dvakrát. Dvoje bicí, dvě basy, dva basklarinety, dvě kytary…


fotogalerie z festivalu zhlédněte tady

Asi jsem se nechala strhnout projekcí rychle se střídajících fotografií, videí i abstraktních vizuálů. Je těžké sledovat obrazy, vnímat, co se děje mezi hudebníky, jak si předávají sóla a motivy, jak se klasický jazz prolíná se současným experimentem. Do toho mužský hlas z nahrávky cituje body manifestu. Děje se toho hrozně moc, a tak se držím bodu, který mi utkvěl hned na začátku: „Beat is the elementary particle of interaction.“ A smiřuju se s tím, že moje kognitivní funkce mají své limity.

Žádná divočina, žádná červená, žádná mlha – poslouchám technické poznámky a požadavky při zvučení El Infierno Musical, uskupení hudebníků z Chicaga sestavené Christofem Kurzmannem pocházejícím z Rakouska. Sestava hrající pod španělským jménem vzdává hold argentinské básnířce Alejandře Pizarnik, název si vypůjčili z jedné z jejích sbírek. Texty básnířky citlivě a procítěně přednáší a zpívá Kurzmann. Důraz na texty ovšem nijak neupozaďuje hudebníky, violoncellistky, bubenici a saxofonisty, kteří interagují s texty i mezi sebou, akcentují významy textů, které jsou samy o sobě velmi silné. Červená světla, mlha, efekty nejsou třeba.

Když dohrají, googlím Alejandru Pizarnik, v článcích bývá připodobňovaná k Sylvii Plath. Psala o noci, o těle, o zvuku a tichu, o limitech jazyka… Taky se cítím limitovaná, moje španělština na poezii nestačí a v angličtině toho moc nenacházím. Ticho ale netrvá dlouho, poslední v programu je Ruhail Qaisar, jehož přítomnost na stagi kontrastuje s El Infierno Musical – spousta kouře a ostrá světla svítící směrem do publika, které tak může vidět jen tajemnou siluetu.

Do Qaisarovy hudby se vtiskla krajina Ladakhu, vysokohorská oblast a „otřesy postindustriálního deliria a kruté power-elektroniky“, jak uvádí Alternativa. Hlavní motivy vnímám i bez rešerše, poslední set je z hudebního hlediska méně abstraktní, emoce jsou intenzivní, živé, raw. Tématy jsou mezigenerační traumata a lidské nevědomí, hudba i performance míří na základní emoce. Přes reverb příliš nerozumím slovům, která naléhavě křičí do mikrofonu, ale v tomto případě to nepotřebuju. Mám kalhoty z lehké látky, cítím, jak vibrují společně s basy – stejně jako já a všichni ostatní v sále. Hudba je fyzický jev, už není pochyb.

Info

Festival Alternativa
10. 11. 2023 MeetFactory, Praha
web festivalu

foto © Pedro Noir

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace