Články / Reporty

Beseda u Bigbítu za modrého úplňku

Beseda u Bigbítu za modrého úplňku

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 03.08.2015

Beseda je úkaz a efekt kosmického ÚKAZU byl znát až do neděle. Alternativní slavnost s mezinárodní osádkou láká lidi všemožně zábavných skupin. Bosonožky se mísí s okšiltěnými hipstery, metalisti s hipíkama a neschází ani intelektuální nerdi a dredatí sportovci. Pro člověka uvyklého větším festivalům jde o akci překvapivou. Překvapila třeba velikost B scény, která odpovídá nízkému mini pokojíčku. Na druhou stranu topolový hájek voní vřelostí a všechno běží v příjemně líném tempu. A k přátelské atmosféře přispívá i vysoký počet rodin - ještě v devět večer tančilo před hlavní scénou tolik dětí, kolik dospělých. Některé dramaturgické momenty nedávají smysl, ale při daných prostředcích odvádí organizátoři v přírodním mezipolí dobrou práci. Festival zachraňuje Visegradský fond, mimo to se ale ukázal i „západ“, který byl nakonec tím nejzajímavějším. Pominu-li Katarziu jako slovenský květ. Popíkáře pobavili slovenští Bad Karma Boy, i když za hezkým designem najdete poměrně laciné rádiovky. A nepochopila jsem ani Chiki Liki Tu-a – rozjívence mňágovského typu. Škoda, že nedojeli favorizovaní Fallgrap – místo nich zahrálo o půlnoci inovátorské cimbálové trio Ponk. Byli skvělí, ale do nočního rámce nezapadali.

Specifické místo v programu zabírá scéna C – Apollón, v Šapitó se daly najít klenoty i totální průsery. V sobotním programu trochu zanikala nenápadná Ira Mimosa, okouzlující písničkářka, která povýšila své drnkání brilantní francouzštinou. Odehrála nádherný koncert, který pohladil. Přesně opačný případ byli No Fun at All in a House of Dolls – hnuli mi žlučí. Něco tak urážlivě tupého se jen tak nevidí. Ošklivě ukňouraná čiča (◊▻≈) s toporným Korg KaossPad Igorem se zřejmě snažili o cosi jako Monikino Kino. Když ale někdo postrádá talent i sluch, proč se trápit? Nevím, kde se vzal oslavný odstavec v katalogu, ale slovo „dekadentní“ mělo být nahrazeno adjektivem „tragikomické“.

Nejčastěji se ale hodilo slovo „experimentální“. Třeba takoví Kaplan Bros. – projekt bratří z Unifiction a Vložte kočku. Hráli (jako) těžce naspeedovaní, trochu se jim to sypalo a odpolední rozvážnost publika experimentům nefandila. Deska je lepší zkušenost než živák. Stejně tak druhé vystoupení Seward bylo spíše experimentem než koncertem v běžném slova smyslu. Psychedelické jamování, vřískání tereminu, exponovaná rozbíhající se sóla… Muzikantsky a řemeslně byli špičkoví, přesto mě liknavost záměrů přestala fascinovat po dvaceti minutách. Barcelonská čtveřice se netají tím, že nezahraje nic dvakrát stejně, tady byl ale efekt modrého úplňku nad mé schopnosti. Set prý končil totální extází, ale já na ničem nefrčím. Možná proto mě nevtáhli ani woodstockoví Wovoka (v překladu „šaman“), kteří kloubí starý bigbít s ortodoxním „psycho-God gospelem“ - trans na pódiu byl silnější než pod ním, což se jim asi často neděje. Naprosto vyvážení byli Němci Von Spar feat. ADA. Pověstně perfekcionističtí, ve správnou chvíli svým melody housem nakopli jasnou noc a zvedli laťku celého víkendu. Dotáhli se na ni pak už jen Nod Nod, opět a zase. Pokaždé, když Veronika zakřičela, bodlo mě u srdce. Česká Beth Gibons, láska svého druhu a nad hlavou obláčková krupice.

Doufala jsem ve stejné omámení Deaths, ale ti jsou spíš jen bublina. Měli to snadné – díky výměně získali noční čas za Kaplan Bros. a v šílené zimě k tanci motivovaní jsme se nechali opíjet rohlíkem. Vpravdě se ale pouze vezou na trendy vlně fakerovsky uondané elektroniky. Na rozdíl od velikánů stylu nemá jejich synth minimal s líbivými popěvky a broukáním žádnou přidanou hodnotu, o to víc je pro mne s podivem, že prorazili a žijí v Berlíně. Zajímalo by mě, co na ně říkali Purist a Ventolin, finiš s tímhle kombem musel být pompézní. A beseda v topolovém hájku nakonec přesvědčila. Existuje třiadvacet let a označení „poctivě hudební festival“ si zaslouží.

Info

Beseda u Bigbítu 2015
1. 8. 2015, Tasov
foto © Martin Rejsa

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace