Daniel Nádler | Články / Rozhovory | 02.10.2018
Ačkoliv je z New Yorku, zvuk tamních rapperů u něj nezaznamenáte, své rýmy káže do nekontrolovatelných, špinavých beatů spíše odpovídajících floridské scéně. V backstagi to byl mírumilovný James McClary, který vzal do Evropy své přátele i matku, na pódiu zase dravý rapper s beraními rohy, jemuž svého času složil nejeden kompliment i Marilyn Manson. Na hradeckém Hip Hop Kempu jsme se Billa $abera zeptali na nejoblíbenější rappery, módu i na jeho hudební odkaz.
Tvá hudba zapadá do aktuálního znění floridských rapperů, jako je například XXXTentacion nebo Ski Mask The Slump God. Je to tak?
Osobně se mezi ně neřadím, ale viděl jsem nějaký blog, kde mě k nim přirovnávali. Hlavní věc, která nás spojuje, je ta, že je nám to všechno u prdele. Viděl jsem video, kde X nahrával song. Samozřejmě, upřímnou soustrast, ať je mu země lehká. Na tom videu nahrává pouze na iPhone, křičí do mikrofonu a je mu úplně jedno, co si o tom kdo myslí. Podobné je to u mě. Prostě nahrávám v pokoji, pak to pošlu kámošům v Kalifornii a ti dělají mix, na kterém mi moc záleží. Nezajímá mě a je mi jedno, jak dlouhá bude píseň, je mi fuk, jestli bude mít refrén. Je mi šumák, pokud něco musím opakovat, dělám jen to, co chci. To je asi ta základní věc, která obklopuje mě, XXXTentaciona, Ski Maska a další. Máme obecná očekávání u prdele.
Je pro tebe důležitá móda?
Móda? Seru na ni. Pakliže chceš řešit módu a podíváš se více do hloubky, zjistíš, že spoustu lidí je falešných. Každý je rádoby in, ale důležité je, jestli máš styl. Proto říkám, že styl je víc než móda. Tyhle kalhoty, co mám na sobě, jsou ze sekáče za dvaadvacet babek. Každý chce mít Nike a Supreme, já mám na sobě Vansky za pár dolarů.
Hodláš být slavný i v Evropě?
Důležitější je odkaz, který předáš. Buď sám sebou, dělej to, co chceš dělat, protože dokážeš cokoliv. Starej se o své tělo i ducha, mysl. Čím déle mi budou lidi naslouchat, tím více se bude šířit můj odkaz, a je úplně jedno, jak moc slavný jsem. Pravděpodobně miluju svoji hudbu více než kdokoliv jiný, a proto je mi jedno, když se někomu nelíbí. Dej mi pod pódium dva fanoušky a bude to stejná show, jako když jich bude dvě stě tisíc. Ať už hraješ videohry nebo streamuješ na Twitchi, musíš mít lidi, co tě uznávají jako člověka, to je ten klíč.
Kdybys dostal příští rok šanci být jedním z XXL Freshmen (americký magazín XXLmag vybírá každý rok deset nových rapperů, kteří mají velkou šanci prosadit se na hiphopové scéně, pozn. a.), šel bys do toho?
Jedině za předpokladu, že bych byl jediný freshman, a tudíž sám na titulní straně. Víš to sám, většina toho výběru není fér. Tohle by byla moje podmínka.
Kendrick Lamar je dnes jedno z největších jmen na hudební scéně, dokázal se prosadit v mainstreamu i s hloubavými texty, což nebývá zvykem. Zajímá tě uvědomělý rap, nebo si rád poslechneš něco jednoduššího?
Kendrick Lamar skloubil velmi silné a přemýšlivé texty s rádiovou chytlavostí. Track Swimming Pool je obrovský hit, který se hraje v klubech, a přesto má myšlenku. Nejspíš záleží na tom, co chceš od života. Mám chvíle, kdy si rád poslechnu uvědomělý rap, stejně tak jsou chvíle, kdy si dám Young Thuga, Travise Scotta, většinou když nemám zrovna dobrou náladu. Upřímně, pokud bych si nebyl jistý, jestli můj život jde správným směrem a potřeboval bych si uspořádat myšlenky, tak bych pravděpodobně poslouchal J. Colea. Existují alba a témata, ke kterým se dostanu časem, až zestárnu, až mi bude čtyřicet, až budu mít děti, všechno má svůj čas.
Nesnášíš někoho na rapové scéně?
Ne, miluju každého. Jestli je na Zemi místo pro 7,4 miliard lidí, máš nespočet možností jak naložit se svým časem. Je nás tu hrozně moc. Jednoduše miluji každého, nenajde se nikdo, koho bych nenáviděl. Všechno tu je z nějakého důvodu, a jestli ti někdo našeptává, že to tak není, nevěř mu. Měj svoji hlavu. Je důležité jít stále dopředu.
Nejoblíbenější rapper všech dob?
Všech dob? Rozhodně Lil Wayne. Pokud bych vzal umělce obecně, tak pravděpodobně Travis Scott. Teď vydal album a myslím si, že se z něho jednou stane legenda. Aktuálně u mě vede nejspíš Kanye West, Travisovi bych dal čas ještě tak na dvě alba, potom se u mě možná dostane na první příčku. Osobně rozlišuju to, kdo je rapper a kdo umělec. O umělci přemýšlím jako o něčem komplexním, co zahrnuje koncerty, rozhovory, spolupráce, vizáž, videoklipy atd. Umělec a rapper jsou dvě naprosto odlišné věci. Lil Wayne je v rapování nejlepší, zatímco Travis nejlepší rapper není. Ale jeho koncerty jsou famózní, jeho merchandise je úžasný, má styl. Jeho jméno je jako značka a vždycky ho od ostatních rozlišíš. To je to, co dělí umělce od pouhého rappera.
Očividně je Travis tvým favoritem, jakou desku od něj máš nejraději?
Owl Pharaoh… Travise jsem objevil v době, kdy jsem se zajímal o náročnější rap a miloval label T.D.E, rappera Ab-Soula. V jednom ročníku XXL Freshmana se tam s Ab-Soulem sešli ještě Schoolboy Q a taky Travis Scott. Koukám na něj a říkám si, ten kluk je fakt originál. Přitom když jsem ho viděl poprvé, tak se mi tolik nelíbil. Pak jsem si pustil klip k songu Uptown a hned na to jsem sjel jeho mixtape Owl Pharaoh. V té době jsem si procházel určitýma sračkama a uslyšel track Bad Mood/Shit on You, kterému jsem na čas propadl… Když se Travis objevil na scéně, všichni si stěžovali, že zní jak Future nebo Migos, jako kdekdo. Teď už to říct nemůžou.
Jaký máš vztah s Marilynem Mansonem?
To je můj brácha. Marilyn je dost zvláštní a zároveň velmi slavný. Vždycky, když se vidíme, fandí mi a mé hudbě.
Je nějaká šance, že spolu uděláte kolaboraci?
Určitě něco vznikne. Pokud ne projekt, tak určitě track, možná i celá tour. Bavíme se o blízké budoucnosti, uvidíme.
Dnes máme na hlavním pódiu $uicideboy$, nabízí se tedy otázka: jsou při tvorbě hudby a celém rapovém/hudebním průmyslu drogy důležité?
Někdy ano. Ale opět – záleží na tom, co od nich čekáš. Na jedné straně je to aktuální téma pro spoustu mladých, pro které je to forma útěku, a drogy tak bohužel představují obrovský trh. Osobně se od drog snažím držet dál, ale taky jsem upřímný a neříkám, že jsem v životě nic neměl. Nechci lidem říkat, co mají dělat a jak mají žít, taky v hudebním průmyslu je špatných věcí víc než jen drogy. Spoustě lidem se líbím jen proto, že si myslí, že jsem ďábel nebo něco takového. Já vím, kdo jsem, a modlím se každý den. Nejsem žádný satan jen kvůli tomu, že mám dredy a svůj styl. Ale spousta lidí si myslí, že jsem. A když lidi něčemu slepě věří, tak je nepřesvědčíš.
Bill $aber
web interpreta
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.
Libor Galia 28.08.2024
Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.