Jakub Béreš | Články / Reporty | 19.02.2017
Vystoupení v holešovickém Planetáriu zní jako lákavý zážitek sám o sobě, když ale za pult posadíte Biosphera, jednoho z nejlepších skladatelů ambientní hudby pohybujícího se na scéně tři dekády, můžete si být jistí, že akci v jednom večeru vyprodáte klidně třikrát za sebou (což se taky v rámci festivalu Spectaculare stalo). Hodinové promítání do polokruhové střechy mohlo přinést opravdu silný zážitek, ale přineslo hlavně dvě otázky: „Na jak dlouho jsem usnul? Nebo jsem vůbec nespal?“
Program nazvaný Biosphere + INITI Vol. II navázal na dva roky starou spolupráci, kdy se norský magik nechal na témže místě doprovázet dvojicí vizuálních umělců z pražského INITI.org, Danem Gregorem a Daliborem Cée. Ovšem sledovat jejich interakci v prostoru rozděleném sedačkami je poněkud dvojsečné. Nemůžete měnit výseč sledovaného „příběhu“ bez ošívání se v křesle a křeče za krkem, nadto hudební složka hrozí snadno uspat.
A to tím spíš, že Biospherův set nabízel povlovné meditativní motivy bez dramatických zvratů. Den po akci si tak nedokážu vybavit ani jeden hudební moment, který by mi utkvěl v paměti, a stejný problém mám i s projekcemi. Zejména v první půli, kdy nás od nekonečného vesmírného prostoru dělily přelety raket nad pohybující se mi mraky a poučné mapy noční oblohy s vyobrazenými souhvězdími, nebylo jasné, zda jde o lekci z astronomie, nebo umělecký zážitek. Ten se dostavil v druhé půli, když Geir Jenssen alias Biosphere vpustil do svého abstraktního vesmíru velká tělesa a jejich detaily, což se týkalo hudební i vizuální stránky.
Druhá část se už tak nevlekla, kombinace zvuků a obrazů začala mít hypnotické účinky, až se zastavil čas a s ním vše ostatní. Apatie, uvolněnost a denní snění nejlépe vystihují závěr „koncertu“, velká černá díra vtáhla do sebe vše kolem, včetně posluchačů. Biosphere se pak ovšem vrátil do polohy z úvodu večera, takže jste se stali součástí hmoty, která bezcílně bloudila všude kolem, stejně jako celý set. A samotná odysea se stala cílem hodinového putování, které se sice nezarylo do paměti, ale z Planetária jste odcházeli zvláštně očištění a vyrovnaní.
Biosphere (nor) + INITI Vol. II
17. 2. 2017, Planetárium, Praha
foto © Jakub Rozsypal
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.