Články / Reporty

Bipolární večer: Moor Mother a Drain Gang

Bipolární večer: Moor Mother a Drain Gang

Jakub Šíma | Články / Reporty | 31.10.2017

Moor Mother, vlastním jménem Camae Ayewa, je možné za rapperku v klasickém slova smyslu povazovat jen z části, kromě hudby v sobě totiž spojuje postavu básnířky a aktivistky a nikoli náhodou Wikipedie u jejího jména uvádí termíny: hardcore poetry, power electronics, slaveship punk a protest music. Na středeční večer si však dle vlastních slov připravila hiphopový set.

V praxi to znamenalo, že nechyběly pravidelné beaty s výrazným kopákem, což lze připočíst oné hiphopovosti, ale chybět nemohlo ani zhruba stejné množství širokých noiseových zdí a industriálních ozvuků válcoven plechu. Ve vokální rovině Moor Mother předvedla několik básnických vložek, nicméně na delší party tohoto druhu se nedostalo, přestože zprávy hovořily o tom, že show často začíná desetiminutovým poetickým entrée. Díky originálnímu hlasu, který je jinak na drobnou ženskou postavu až nečekaně hluboký a důrazný, zněla ve vokálních rapových partech působivě, hlasem instrumentální vlny spíš prorážela, než aby se na nich vezla, a offbeatová flow si hledala svou vlastní cestu v nepravidelném spletenci podkresů. Během celého vystoupení se neodvážila k většímu pódiovému pohybu, většinu času se pevně držela lahve s vodou, kterou měla položenou vedle minimálního hudebního vybavení. Stage byla nasvícená jen barevnými světly zářícími zezadu a společně s vypouštěnou mlhou ji halily do barevného oparu, aniž by jen jednou bylo možné pohlédnout do tváře dominantní siluety s masivními dredy.

Na dramaturgické skladbě večera byla zajímavá jeho bipolarita. Lidi, kteří přišli na Drain Gang, po dobu prvního setu vytrvale pokuřovali venku a po vystřídání interpretů se role obrátily. Ostatně básnivě experimentální aktivismus a cloudrapová vlna smutných kluků se nacházejí na různých okrajích hiphopového spektra. Mladší generace však i tentokrát měla poměrně výrazné zastoupení a prostor pod pódiem se za zvuku prvních vokodérových efektů bleskurychle zaplnil. Slovo vokodér je nutné podtrhnout, hlas chlapců z Drain Gang totiž nebylo možné slyšet jinak než zefektovaný. Jedním dechem je však nutné dodat, že jej dokázali mistrovsky využít, dostat se do chytlavých poloh a udržet takřka studiovou kvalitu zvuku. Drain Gang se prezentovali výraznějším pohybem po pódiu, to ale bylo i tentokrát osvětleno tak, že do tváří vystupujících nebylo vidět ani na pár vteřin, zatímco v pozadí se linuly syntetické beaty vyvolávající fyzický pocit ruky lascivně přejíždějící po leštěném plastu.

Byl to večer dvou nesourodých světů, jehož jediným průsečíkem byla progresivita. V případě Moor Mother hrála prim hudba i sdělení, ovšem chybělo více pódiového odevzdání, ve druhém případě byla situace zcela opačná.

Info

Moor Mother (us) + Drain Gang (swe)
19. 10. 2017 Underdog’s, Praha

foto © mizuki nakeshu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace