Jakub Šíma | Články / Reporty | 31.10.2017
Moor Mother, vlastním jménem Camae Ayewa, je možné za rapperku v klasickém slova smyslu povazovat jen z části, kromě hudby v sobě totiž spojuje postavu básnířky a aktivistky a nikoli náhodou Wikipedie u jejího jména uvádí termíny: hardcore poetry, power electronics, slaveship punk a protest music. Na středeční večer si však dle vlastních slov připravila hiphopový set.
V praxi to znamenalo, že nechyběly pravidelné beaty s výrazným kopákem, což lze připočíst oné hiphopovosti, ale chybět nemohlo ani zhruba stejné množství širokých noiseových zdí a industriálních ozvuků válcoven plechu. Ve vokální rovině Moor Mother předvedla několik básnických vložek, nicméně na delší party tohoto druhu se nedostalo, přestože zprávy hovořily o tom, že show často začíná desetiminutovým poetickým entrée. Díky originálnímu hlasu, který je jinak na drobnou ženskou postavu až nečekaně hluboký a důrazný, zněla ve vokálních rapových partech působivě, hlasem instrumentální vlny spíš prorážela, než aby se na nich vezla, a offbeatová flow si hledala svou vlastní cestu v nepravidelném spletenci podkresů. Během celého vystoupení se neodvážila k většímu pódiovému pohybu, většinu času se pevně držela lahve s vodou, kterou měla položenou vedle minimálního hudebního vybavení. Stage byla nasvícená jen barevnými světly zářícími zezadu a společně s vypouštěnou mlhou ji halily do barevného oparu, aniž by jen jednou bylo možné pohlédnout do tváře dominantní siluety s masivními dredy.
Na dramaturgické skladbě večera byla zajímavá jeho bipolarita. Lidi, kteří přišli na Drain Gang, po dobu prvního setu vytrvale pokuřovali venku a po vystřídání interpretů se role obrátily. Ostatně básnivě experimentální aktivismus a cloudrapová vlna smutných kluků se nacházejí na různých okrajích hiphopového spektra. Mladší generace však i tentokrát měla poměrně výrazné zastoupení a prostor pod pódiem se za zvuku prvních vokodérových efektů bleskurychle zaplnil. Slovo vokodér je nutné podtrhnout, hlas chlapců z Drain Gang totiž nebylo možné slyšet jinak než zefektovaný. Jedním dechem je však nutné dodat, že jej dokázali mistrovsky využít, dostat se do chytlavých poloh a udržet takřka studiovou kvalitu zvuku. Drain Gang se prezentovali výraznějším pohybem po pódiu, to ale bylo i tentokrát osvětleno tak, že do tváří vystupujících nebylo vidět ani na pár vteřin, zatímco v pozadí se linuly syntetické beaty vyvolávající fyzický pocit ruky lascivně přejíždějící po leštěném plastu.
Byl to večer dvou nesourodých světů, jehož jediným průsečíkem byla progresivita. V případě Moor Mother hrála prim hudba i sdělení, ovšem chybělo více pódiového odevzdání, ve druhém případě byla situace zcela opačná.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.