Články / Reporty

Black Tar Jesus svou kytaru naladil co možná nejhlouběji

Black Tar Jesus svou kytaru naladil co možná nejhlouběji

Shaqualyck | Články / Reporty | 18.01.2013

Nejdřív jsem myslel, že přijela úplně jiná kapela. Kluci z Planet nikde, po bílé Feldě před domem ani památky. Když se mi však cca tři minuty po půl deváté kolem kotníků otřelo plaché rachitické stvoření s kočičíma očima, bylo jasné, že jsem tu správně.

Olomoucká Galerie U Mloka je zvláštní místo. Kobka, ve které nenaleznete ani backstage, ani přirozenou cirkulaci vzduchu, přesto je tu cítit cosi zvláštního (a hniloba to není). Veškeré návykové látky jsou tu zapovězeny, jediné, čím se tady lidi během koncertů mohou sjíždět, je hudba. To má sice za následek větší procento nervózních přešlapávačů marně vyhlížejících už tak zpožděný začátek, na druhou stranu vaše svršky neprostoupí tradiční odér typický pro každou přinádražní čtyřku bez ubrusu, kterou naprostá většina hudebních doupat tolik připomíná. Ani tentokrát tomu nebylo jinak. Na čas začínají jen loseři.

První se mikrofonu chopila slečna Mushy. Ta holka musí mít hlasivky jak námořnická lana. Nejenže v roli zahraničního předskokana učinila lednový večer žánrově o dost rozmanitějším, navíc ještě důkladně otestovala statiku budovy nad námi. Takhle nějak by to vypadalo, kdyby se Vangelis snažil zhudebnit Xenu – princeznu bojovnici. Pokud jde o hlasovou intenzitu, Mushy by se klidně mohla přejmenovat na Jericho. Ale asi to nebyla úplně její vina.

Totiž nazvučit klenuté mločí podzemí není snadná věc, skoro bych řekl, že je přímo nelehká, srovnatelná s močením ve vichřici. Nicméně Tomáš Kopáček není žádný nováček, stejně tak muzikantští souputníci jeho současného vtělení jménem Black Tar Jesus. V rámci možností odvedli maximum. Bez řečí a bez předehry vlítli rovnou na věc. A vystřihli set natolik živý a energický, že pokud by byl v sonickém dosahu medvědí brloh, nedopadlo by to dobře.
Chvílemi to znělo, jako by se Arctic Monkeys pokoušeli o grunge, ono taky Alexe Turnera svým pódiovým vystupováním Kopáček v lecčems připomíná, s tím rozdílem, že krom textů z něj nevyrazíte ani slabiku navíc a tiskového mluvčího mu ad hoc musí dělat basák. Kytaru si ale drží sám. A bylo slyšet, že to nedělá poprvé. Nenechte se zmást tělesnou konstitucí, introvertní hoch se do toho umí opřít. Za jeho skočnými melodiemi je ukryto cosi smutného, melancholického, co se nedá říct na plnou hubu, ale čapne vás to. Někdy za srdce, někdy jinde. Live je to zřetelné dvojnásob. Škoda, že se zpěv občas ztrácel pod (na tři lidi dost hustým) instrumentálním nánosem (zvukař asi nedostal tatranku, nevím).

Do davu Kopáček moc nekouká, zarputile shoegazuje, taky má kolem sebe kilometr drátů a krabiček jak much. Ill at Ease je skvělý otvírák, jemné naznačení se po chvíli promění v tepající soustrojí. Svým způsobem se to dá říct o dobré polovině setlistu. Lidi se chytli hned. V Come Down slyším Nirvanu. Můj problém. Závěr už je divočejší, na nějakou tu notu navíc se nehledí. Kytara dominuje, zní to povědomě, nijak cizokrajně nebo novátorsky. Na druhou stranu velmi sebejistě. V závěru frontman dokonce poklekl a zahobloval, až si málem propíchl odposlech. Na tuzemské poměry stylové až běda. A bubeník ztělesňuje mladší verzi Milana Caise bez sluchátek.

Když příjemnému večírku vystaví stopku desátá večerní, zamrzí to. Ty cca dvě desítky dobře naladěných vyznavačů kytar by jistě pár akordů ještě snesly. Black Tar Jesus naživo přesvědčil, že není žádným rychlokvašeným zázrakem moderního hudebního průmyslu a rozhodopádně by zasloužil víc pozornosti i příležitostí ukázat, co v něm hřímá. Jeho nová deska Who’s the Freak When Days Are Bleak je pak, (nejen) s ohledem na výše uvedené, bezesporu materiál, se kterým stojí za to se důvěrněji seznámit. A to opakovaně.

Info

Mushy (ita) + Black Tar Jesus
15. 1. 2013 Galerie U Mloka, Olomouc

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace