Články / Reporty

Bonobo a jeho zlatý rez

Bonobo a jeho zlatý rez

Matej Kráľ | Články / Reporty | 28.11.2022

Simon Green a.k.a. Bonobo sa vo Fore Karlín krásne vyhral s kapelovým aj DJ set-upom a z oboch konceptov dokázal vytiahnuť maximum. I keď show sa rozbiehala pomalšie, hromový beat skladby Bambro Goyo Ghanda v polovici setu výrazne zakceleroval dynamiku koncertu, ktorý vyvrcholil extatickou tancovačkou.

Dlhodobo produktívny DJ, producent a skladateľ Simon Green vždy inklinoval k výrazným melódiám produkovaným komplexným inštrumentálnym spektrom doplneným (najčastejšie) ženskými vokálmi alebo k melodickému, farebne komponovanému houseu bez opulentných repetícií. Svedčil o tom aj jeho osobný nástrojový set-up, v ktorom strieda DJské playere a synťáky s basovou gitarou v čele výbornej šesťčlennej kapely. Nástroje vstupovali do elektronických podkladov niekedy prirodzene a postupne, niekedy naraz a niekedy vôbec, čo Greenovi umožnilo vytvárať efektívne prechody a scratche gradujúc tak celkovú atmosféru. Svoje down-beaty s typickým kmeňovým nádychom servíroval v sprievode veľkolepej svetelnej šou a vehementnej projekcie plnej ostrovných a severských prírodných scenérií.

Úvodom zaznela povinná jazda trackov nového albumu Fragments na čele s Polyghost a Rosewood, hala sa však naplno rozvlnila až pri hrejivých zvonivých tónoch očakávanej hymny Cirrus, ktorá vyvrcholila v absolútnu párty ešte umocnenú o hru svetiel, odrážajúcich sa od masívnej diskogule. DJské party kráľovali najtanečnejším momentom setu, zatiaľ čo kapela miestami až s orchestrálnym nábojom kurátorovala skôr emotívnejšie pomalé piesne ako Tides či From You. Špeciálnu zmienku si zaslúži fantastická technika a farba hlasu americkej speváčky a poetky Jamily Woods. Jej výkon v tracku Pieces, kde sa nádherne dopĺňala s dychovými nástrojmi, bol strhujúci, škoda len, že koncert odspievala staticky za stojanom mikrofónu. Akoby sa bála, že by mohol akýkoľvek pohyb narušiť jej precízny výkon.

fotogalerii z koncertu najdete tady

V centre pódia situovaný Green, ktorý si počas dňa vychutnával Prahu jazdou na lime-kolobežke, rozprával len veľmi málo, a ani to nebolo potrebné. Spomenul len poslednú koncertnú zastávku v Prahe pred piatimi rokmi, pokorne ďakoval za potlesk a opakovane upozorňoval na Potého alias Sylverna Mathurina, britského DJa a rappera, ktorý vystúpenie uviedol tribálnym DJským setom.

Bonobo predviedol bezchybne vyvážený model kombinujúci elementy bigbandovskej veľkoleposti, klubovej elektroniky aj inštrumentálnej intimity, ktorá sa ukázala ako mimoriadne funkčná. V rauši záverečnej skladby Kerala sa už v sále hýbal každý. A tak to má byť.

Info

Bonobo (uk) + Poté (uk)
26. 11. 2022 Forum Karlín, Praha

foto © Kateřina Fialová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace