Články / Reporty

Brad Mehldau Trio v krabičce od sirek

Brad Mehldau Trio v krabičce od sirek

redakce | Články / Reporty | 07.03.2014

Píše se rok 2005. Jsem na studijním pobytu ve Finsku a jakýsi Ital mi dává do ruky desku Brada Mehldaua Largo. Sjíždím jednu věc za druhou a poznávám několik předělávek. Je to nádhera. Deska mi zůstala a ta nádhera tam stále je. Na zahajovacím koncertě JazzFestu 2014 v Brně tomu bylo poněkud jinak.

Americký pianista a skladatel Brad Mehldau zahrál se svým triem v Janáčkově divadle téměř dvouhodinový koncert. V recenzích stálo, že jde o příval energie, magickou sílu nebo dokonce o mysteriózní zážitek. Vypadá to ale, že jsem četl recenze na někoho jiného. Úvodní slovo pronesl ministr kultury ČR (považte!), sdělil nám festivalovou omáčku a zakázal pořizovat jakékoliv zvukové a obrazové záznamy. Setmělo se a ke koncertnímu křídlu Steinway & Sons usedl chlapík ve středních letech s doprovodem kontrabasisty (Larry Grenadier) a bubeníka (Jeff Ballard). První věc je oťukávací. Následuje romantický začátek druhé písně, která se v polovině přehoupne do swingujících synkop všech nástrojů. Pánové se odvazují, ale stále mám pocit sevření. Jako by ta hudba byla zamčená v krabičce od sirek. Třetí, podle všeho zásadní věc, je cover písně Beatles And I Love Her. Zajímavá rytmika vytváří prostor pro klavírní variace. V nich Brad Mehldau ukazuje svou pravou tvář.

Osobitý styl jeho hry spočívá v modulacích ostinátních figur tam a zpět, až je zlehka vyždímá. Technikou může nejednomu připadat, že se neumí trefit do doby, jelikož hraje většinou synkopicky a uplatňuje princip arytmie. Jako když kohout-klovne-mimo-zrno. Jenomže toto spojení je právě to, co  Mehldaua charakterizuje a dělá jeho hru tak výjimečnou. Při další skladbě dostává prostor kontrabas. Sólo svou dynamikou dává tušit profesionalitu basáka, ve třech následujících kusech exceluje bubeník, u kterého se jak jinak než nedopočítáte. Střed koncertu ovšem vnímám nezajímavě až unyle, skladby jsou si podobné harmonizací, muzikanti překvapují pouze jednotlivě. Korunu tomu nasazuje Mehldau, když si během sóla na bicí sedne na stoličku jako jogín. Působí poněkud arogantně. Základní set zakončuje osmá, opět nevýrazná věc a plný sál tleská standing ovations. Sedím a sleduji plátno za pódiem, se záběry kamer. Trio přidává největší nářez. Předělávka Radiohead Knives Out koncert v mém případě zachraňuje.

Možná někde v jazzovém klubu při sklence by to bylo lepší, ale v divadle… Tady se ten mysteriózní zážitek zkrátka nekoná.

Info

Brad Mehldau Trio (us)
7. 3. 2014, Janáčkovo divadlo, Brno

text © Petr Hubáček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace