Články / Reporty

Budoucnost je véháesková houba (PAF Olomouc)

Budoucnost je véháesková houba (PAF Olomouc)

Viktor Palák | Články / Reporty | 12.12.2023

Konstanty uklidňují. Třeba když každoroční přítomnost brněnské kavárny Tungsram znamená i nádobu s ořechovkou za stálou cenu. Konstantou je ale i estetické porozumění mezi mechy a šestnáctimilimetrovým filmem, mají k sobě podobně blízko jako osmimilimetrový film a sasanky. Konstanty mohou budit i dojem obsedantní fixace, třeba když já zmiňuju ořechovku v každém svém ohlédnutí za PAFem. Můžeme tomu říkat i závislost. Trvá už skoro patnáct let.

A během nich se PAF zřetelně proměnil, přehlídka současného pohyblivého obrazu se stala místy těkavým, většinou ale provokativně současným festivalem, který roste spolu se svým dramaturgickým týmem, aniž by se zároveň uzavíral před světem. Naopak – PAF je otevřený všemu, co světem hýbe. „Stop the genocide,“ vyzývali Colin Self, když vystoupali na kazatelnu nově zrekonstruovaného Červeného kostela; podívejte se, jak facebookový news feed není jen nahodilým ukazatelem světonázoru, odkrýval v přímočarém dokumentu Sept 5th 2006 režisér Jacob Hurwitz-Goodman. Henry Hanson zase v rozšafném příběhu dvou nadržených trans kluků Bros Before uznale pokyvoval směrem ke klasikám queer kinematografie.


„Co mají ty filmy společného? Jaké jsou trendy?“ čteme otázky v rozhovorech s lidmi, kteří vybírají filmy do festivalových programů. Počítají se jako odpověď roztěkaně znepokojivé digitální průlety světy, které lidstvo zatím neobjevilo? Právě ty totiž dominovaly několika (domácím) premiérám, povětšinou uvedeným v soutěžní sekci Jiné vize, jedné z konstant, které PAFu zůstaly. Konkomitantní růstový jev v režii Lukáše Prokopa se přirozeně potkával s jeho mimo soutěž uvedeným (a všemu hluku navzdory přístupnějším) filmem Cauchemar. Prokop nakonec získal Zvláštní uznání poroty. Jeho projekty nás uvádí do světů, v nichž není tak úplně zřejmé, zda jim dominuje destrukce, anebo zrození. Jsou nepochybně futuristické, ale taky zachycují nejistotu tváří v tvář nepoznanému.

Chiméry jiného typu nechybí ani v jinak velmi současném komentáři ke stavbě, která se pořád dokončuje v centru Prahy. Oskar Helcel otáčí ve filmu Under Constuction urbex naruby a vstupuje do stavebních útrob nedokončeného megalomanského projektu Masaryčka. Výpravu doprovází smyšlený komentář (a AI hlas) architektky Zahy Hadid. Masaryčka nakonec opravdu spojila – v nenávisti či přinejmenším odporu k celému projektu.


fotogalerii z festivalu najdete tady

Pokud mělo deset titulů Jiných vizí něco společného, pak styl jaksi vrozeně upozaďující možnost okamžité fascinace. Postavíme-li je vedle šestnáctimilimetrových filmů, které tu představil George Finlay Ramsay, budeme nutně postrádat výraznější ucelenost, tu ale tvůrci jako Martin Fischer ve svém naivistickém kraťasu Vyprávění o světě nahrazují nekonečnou hravostí. Terapeutický Pelvic Chain Marie-Anny Šulc je zajímavým freestylem, estetizovanou reflexí těžké autonehody, která kombinuje makrodetaily motorkářky s osobní reflexí traumatické zkušenosti a hodně freestyle voiceoverem. Cena diváků v tomto případě neznamená ocenění přístupného středu, tyhle disciplíny PAF nepěstuje. Od vlídnosti jsou tu noci ve Vertigu.

„Nevím, co zažívá, nejsem vědkyně. Ale něco rozhodně zažívá,“ říká žena v retrofuturistickém „dokumentu“ I Can See Forever (Jeremy Shaw). Sedím v nočním vlaku do Prahy a ona dost možná mluví o mých dojmech z posledních dvou dnů v Olomouci.

Hlavní cenu udělila porota Duchovní cestě (RRRR+A, Tomáš Metra, Tomáš Klein), desetiminutové klaustrofobní sondě zděným traktem, na jejímž konci je vysvobození hada.

Info

PAF Olomouc
7.–10. 12. 2023

foto © Jiří Přivřel

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace