Dominika Prokopová | Články / Reporty | 12.07.2016
Těsně před zahájením osmého ročníku Pražského festivalu pouličního divadla Za dveřmi se nad Výstavištěm Holešovice stahovala mračna, ze kterých toho nakonec ale moc nespadlo. Když něco děláte dobře, přestane pršet. A to, co včera předvedli ohniví pankáči ze Švédska, rozhodně dobré bylo. Burn Out Punks!
Inferno. Červené lodičky, červená kůže, červený cylindr. Charismatický konferenciér, který umí dostat publikum do varu a v rámci ohnivé show si klidně zapálí i vlastní bradavky. Občas musíte něco spálit, aby z popela povstalo něco nového. Zazní-li tato věta navíc před Průmyslovým palácem, je to ještě pikantnější.
Zapomeňte na všechny fire show a další ohnivé hrátky, které jste kdy viděli – tohle jste ještě neviděli! Sourodá banda dvou žen a několika androgynních bytostí, které mají důležitější věci na práci než se zabývat vlastním pohlavím. Ale i to by mohlo dobře hořet... El Generale, pyrotechnický expert, „Petrol-Houdini“, připravený se zapálit, kdykoliv si to bude publikum přát. The Animal s růžovými culíky, v grandiózním finále pouze do hořícího paroží oděný, nechávající se obrušovat jiskrami rovnoměrně z obou stran. Pom Fritzl, rakouské zjevení s účesem à la princezna Leia, žonglující se třemi zapálenými motorovými pilami. Hadí žena Red Hot z Helsinek a skvostná trapézistka Smooth Operator vládnou vzduchu jak urvané ze řetězu, na kterém se ale udrží za všech okolností. Karaoke specialista Beanzaii Hump, démon z Asie, s řádně rozžhavenou pánví wok. The Gimp, nezaměstnaný podivín „na pokusy“. A na závěr The Leather Baron, žhavý DJ, který celou tu pikantérii a publikum rozpálí do běla hudebním mixem, do kterého se vejde vše od „sweet 80’s“ až po Rammstein.
Show Stockholme Syndrome, odkazující k emoční vazbě, která může vzniknout mezi vězněm a věznitelem, dokáže zažehnout nejednu jiskru v útrobách každého diváka. Čím víc ti šílenci riskují, tím víc se to publiku líbí a chce víc. Jen máloco je tak uhrančivé jako sledování někoho, kdo překračuje hranice, které my ani nevidíme. Někdo každé ráno vstane a jde do práce. Někdo se předtím polije litrem benzínu, odpálí si na hlavě ohňostroj a rozhazuje bomby do všech stran. Burn Out Punks si vytvořili svůj vlastní vesmír se záplavou ohnivých koulí místo jednoho Slunce, který se vejde do šedesátkového autobusu Scania. Zapomeňte na to, co jste kdy slyšeli o punku. Tohle je punk! A dobrého asi fakt nepálí.
Velkolepé zahájení osmého ročníku festivalu Za dveřmi je jasným důkazem toho, kde stojí za to strávit celý týden. První ryze festivalový den zahájí italský performer Matteo Galbusera, který dříve účinkoval v Cirque du Soleil, aby pak továrnu na sny opustil a vydal se do světa s vlastní tenisovou klauniádou pro diváky všech velikostí. Nejen o dětské diváky se dále postarají Slovosledi a jejich pohádky Slovosledí babičky, diváci otrlí a pokročilí budou moci v úterý a ve středu vstoupit do lunaparkové jurty a zažít Wandering Silent Cinema v podání polských muzikantů Scena C, kde vám sami namíchají speciální filmový koktejl Star Wars-horor-western show. A aby těch lákadel a specialit nebylo málo, tak Bratři v tricku nabídnou svůj „Bratří speciál“, ve kterém si diváci sami vybírají, co se bude hrát. Juke-box je passé, teď frčí Juggle-box! Nabitý úterní program uzavře proslulý polský soubor Teatr Ósmego Dnia se site specific představením Summit 2.0, které vzniklo v rámci týdenního workshopu 7 studentů Romana Černíka ze Západočeské univerzity v Plzni a 7 performerů z Teatr Ósmego Dnia. Sled imaginativních obrazů, odkazující k filmům španělského režiséra Luise Buňuela, vyžaduje přítomnost obou vašich očí.
Společnosti Art Prom s.r.o. se ve spolupráci s ART Prometheus opět podařilo dostat Za dveře to nejlepší z domácích i světových ulic. Souběžně s pražským festivalem je Za dveřmi…divadlo i v Plzni v rámci multižánrového festivalu Živá ulice. Po loňském poetickém ročníku přichází letos industriální podívaná, která vyvrcholí dialogem člověka a stroje – Bobcat company a Amanitas Fire Theatre – balet, bagry, zpěv.
Všechna představení letošního ročníku pražského festivalu Za dveřmi se odehrají poprvé na pražském Výstavišti, ale jak bylo včera večer vidno, diváci si najdou cestu i tam a to za každého počasí. Kromě nabitého divadelního programu je přítomen také divadelní stan s barem a každý festivalový den se po desáté večerní rozjede afterparty s živou hudbou. Po včerejších electroswingových Move Breakers se můžete v následujících dnech těšit na Ptakustik, Střídmé klusáky v kulisách višní, Slovosledy Ve vlastní šťávě nebo závěrečnou Silent party. Neseďte doma, vyražte na ulici a buďte na té správné straně dveří.
Pražský festival pouličního divadla Za dveřmi 2016
11.-14. 7. 2016, Výstaviště Holešovice, Praha
www.zadvermi.cz
www.artprom.cz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.