Články / Reporty

Cesta do hlubin gruzínské duše - Didgori

Cesta do hlubin gruzínské duše - Didgori

Barka Fabiánová | Články / Reporty | 31.10.2014

Málokdo asi ví, že založení prvního gruzínského sboru lidových písní inicioval český pěvec Josef Navrátil alias Ratili, který v Gruzii dlouhodobě působil. A zdá se, že i po téměř 150 letech je české publikum gruzínskému polyfonnímu zpěvu stále nakloněno. Pěveckému sboru Didgori, který vystoupil dne 30. října v prostorách Muzea hudby v rámci festivalu Struny podzimu, totiž aplaudovalo několik desítek nadšených diváků.

Na počátku možná nebylo slovo, ale tón. Alespoň v Gruzii, kde děti zpívají dříve, než se naučí mluvit. Spolu s Arménií patří Gruzie k nejstarším křesťanským zemím, které jsou neustále ohrožené silnějšími sousedy. Vše zlé je ale k něčemu dobré a permanentní potřeba obhajování vlastní kultury posiluje národní identitu. Gruzínská polyfonie je od roku 2001 součástí seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO a není divu. Když poprvé uslyšíte mnohohlasý zpěv a cappella, který je pro evropské ucho poněkud netypický, jste ohromeni.

Didgori se pojmenovali podle posvátné hory v západní Gruzii, na jejímž úpatí se v roce 1121 odehrála významná bitva. 12 mužů v tradičních černých krojích sestávajících ze dlouhých kabátů se zdobením na hrudi a stříbrnou dýkou zvanou kama u boku, hrdě nastoupilo na pódium Muzea hudby na pražské Malé Straně. Jeden z nich nejdříve pozdravil diváky v češtině a pak už v angličtině uvedl první set písní. Bloků bylo celkem pět, každý čítal čtyři písně z nejrůznějších oblastí.

Dozvěděli jsme se, že se gruzínská polyfonie dělí na západní a východní a obě oblasti mají specifické varianty. Základ polyfonie z východních oblastí je často tvořen tím, že několik zpěváků drží basový tón (tzv. dron), nad kterým se proplétají hlasy v opakujících se smyčkách. Západní regiony pak staví spíše na synchronní polyfonii tří hlasů. Zcela specifickým způsobem zpěvu je pak jódlování zpívané fistulí a bohaté na ornamenty zvané krimanchuli ze západní oblasti Guri.

V Gruzii se zpívá při nejrůznějších příležitostech a i koncertní program byl sestaven tak, aby zazněly písně světské i církevní. Zpěváci se různě přeskupovali, zpěv zněl občas jako dialog, občas jako hádka, někdy jste se v souhře hlasů ztráceli, pak zas nacházeli. Většina písní byla a capella, rytmiku občas podpořilo tleskání, dvě písně pak jeden ze zpěváků doplnil hrou na tradiční drnkací nástroj čonguri. Závěrečný aplaus nebral konce, Didgori tak byli nuceni přidávat. Na závěr jsme se tak dočkali i neoficiální hymny Gruzie a ukázek tance.

Igor Stravinsky v roce 1990 v rozhovoru pro Los Angeles Time prohlásil, že v tradiční gruzínské hudbě nachází více hudebních nápadů než v té současné. Nezbývá než souhlasit a doufat, že podobně hudebních zážitků bude přibývat. Písně by totiž neměly umírat, ale žít navěky.

Info

Struny podzimu: Didgori (ge)
31. 10. 2014, Muzeum hudby, Praha
foto © didgorilebi.ge

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace